Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily dostaly další ránu, největší trh s nimi se už teď propadl o 21 procent
17.10.2019 | Petr Prokopec
Hovoří se o tom, že stojíme na prahu rozmachu elektrických aut. Jak se ale něco takového může stát, když největší světový trh s elektromobily klesá, aniž by zdaleka dosáhl vytyčených cílů?
Pokud si příznivci elektrických aut s nějakou zemí spojují jejich rozmach, pak je to bezesporu Čína. Je to jasně největší automobilový trh světa a pokud elektromobily prorazí tam, budou mít umetenou cestičku k dominanci na většině klíčových světových trhů.
Chvíli se zdálo, že něco takového je dosažitelné, neboť ještě v prvním letošním kvartálu rostl jejich čínský odbyt skoro o 100 procent. A od ledna do září bylo za velkou zdí prodáno 871 tisíc nových elektromobilů nebo plug-in hybridů. Za celé tři kvartály tedy jde ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 21procentní vzestup, po zmíněném nárůstu z prvního čtvrtletí ale už toto číslo naznačuje, kam prodeje míří nyní - dolů.
Číňané už tak brzy po začátku jakési revoluce začali sundávat růžové brýle. Asi nejzásadnější vliv na to má skutečnost, že se vláda rozhodla omezit dotační politiku. Zatímco tak ještě loni bylo možné dostat od státu nemalé sumy na cokoliv, co zvládlo urazit na elektřinu alespoň kilometr, podmínky pro letošek jsou daleko přísnější. A to logicky vedlo ke zdražení i obavám z toho, jaká bude podpora elektrické mobility do budoucna.
I když tedy dotace zůstávají pořád relativně štědré, lidé už na tyto změny reagují velmi negativně. Trh s elektromobily se za tak za třetí čtvrtletí letošního roku tentokrát propadl o nemalých 21 procent. Navíc třeba říci, že loňský odbyt nebyl bůhvíjak světoborný. A pokles, který následuje postupné ochlazování zájmu, nemaluje těmto autům bůhvíjak růžový obrázek ani do budoucna.
Na největší trh světa totiž dopadá obchodní válka se Spojenými státy, která se dotýká všeho, ne jen prodeje elektromobilů. Zavedení cel zatím proběhlo ve dvou vlnách, přičemž ta třetí byla americkým prezidentem Donaldem Trumpem odložena jen kvůli vánočním nákupům. Nicméně v polovině srpna by vyšší clo mělo zatížit i další zboží z Číny, která ovšem varuje před odvetnými kroky. Ty mají být zaměřeny mimo jiné na auta vyráběná ve Státech, což bude mít dopad i na evropské výrobce.
Pokud se ptáte na důvod, je třeba zmínit, že jak BMW, tak třeba Mercedes vyrábí většinu svých SUV právě v USA. Ač tedy Trump zatím nevyrukoval s protievropským navýšením cel, jeho politika bude mít i na Evropu nepříznivý dopad. Příchod nové krize se tak skutečně zdá být dveřmi, a jak jsme se mohli poučit během té minulé, rozmarné nákupy aut jsou v období recese tím posledním, nač lidé myslí. Pokud Číňané - a nakonec to platí i o politicích - odmítají financovat rozmach elektromobility nyní, co asi budou dělat, až dorazí skutečné problémy, ne jen jejich náznaky?
Jakkoliv je tedy rozvoj elektromobility zmiňován politiky a aktivisty od rána do večera, ve chvíli, kdy si lidé budou muset vybírat mezi levnějším a dražším transportem na chatu, logicky zvolí ten první. Zvláště když dávno nejsou jednoznačnými poškozovateli životního prostředí. Jak totiž dodává třeba Jack Wey, šéf čínské automobilky Great Wall, spalovací motory tu s námi budou i po roce 2030. A to proto, že jsou dnes tak ekologickými, že je obtížné je výrazně překonat jakýmkoli jiným řešením. Zvláště pak v Číně, kde je výroba elektřiny z uhlí dominantní.
Data za první tři kvartály letošního roku ukazují, že prodeje elektrických aut letos v Číně stouply relativně i absolutně. Ve třetím kvartálu ale už meziročně výrazně klesly a lépe být nemá
Zájem o elektrická auta v Číně začal klesat, a to ani nebylo zdaleka narovnáno prostředí, ve kterém soutěží o zákazníky. Dotace byly jen zredukovány
Zdroj: CAM - Center of Automotive Management
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 2 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch