Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další sen o vlastní stáji F1 skončil. Nucený správce rozprodává Manor, k mání je vše
20.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britskou stáj potkal stejný osud jako předchozí Marussii. Na startu tak už její vozy neuvidíte, u sebe v garáži byste ovšem něco z Manoru vidět mohli.
Bernie Ecclestone kdysi prohlásil, že týmy, které sice mají velké ambice ale malý rozpočet, nemají ve Formuli 1 co dělat. Může to znít krutě, můžeme tato slova zkusit i rozporovat, nicméně čas někdejšímu principálovi šampionátu dává za pravdu. Pokud se podíváme do statistik, zjistíme, že od roku 1997 dokázal až do dneška přežít pouze jeden jediný nový tým, Red Bull Racing. Pravda, jeho rozpočet sice není malý, to je ale stav posledních let, nikoliv počátku životní dráhy, jíž stáj odstartovala jako Stewart Grand Prix.
V mezičase tým dnes známý jako Red Bull několikrát změnil název i majitele, než se z něj stali „rudí býci“. Obdobně tomu bylo v případě Manoru, který taktéž nejprve nastoupil do závodů pod odlišným označením. Původně totiž šlo o srdcovou záležitost Richarda Bransona, zakladatele společnosti Virgin Group. Stáj tak od roku 2009 nesla logo Virgin Racing, to se ovšem již o rok později rozrostlo o značku Marussia, která nakonec odkoupila i kontrolní balík akcií.
Existence ruské stáje však po úpadku stejnojmenné automobilky neměla dlouhého trvání, v lednu 2015 již potřebovala ochranu před věřiteli. Před hrozbou bankrotu sice dokázala o měsíc později uniknout díky novému majiteli, který sice odkaz na Marussii ponechal v názvu týmu, nicméně loni se rozhodl pro změnu na Manor Racing. Člověk stojící za touto operací se jmenuje Stephen Fitzpatrick a vydělal jmění na obchodování s energiemi, zejména pak elektřinou. Nebylo ale zase tak velké, aby si mohl dovolit držet nad vodou vlastní stáj ve Formuli 1, a tak mateřská firma Manoru v lednu oznámila, že následuje příkladu předchozích vlastníků - tedy že žádá o ochranu před věřiteli.
Někteří ještě doufali, že se situaci podaří zachránit, ale nestalo se to. Teď už Manor na návrat ani nemůžeme pomýšlet, nová sezóna startuje již o tomto víkendu. Místo toho nucený správce Manoru oslovil společnost Gordon Brothers, aby mu vypomohla se vypořádat s dluhy. Aktuálně se tak rozjela online aukce, ve které si můžete koupit vše, co Manoru patří. Je například o model monopostu pro letošní sezónu v měřítku 1:6, který byl určen pro vývoj aerodynamiky ve větrném tunelu. Kromě toho lze také sáhnout po litých kolech, jichž lze pořídit doživotní zásobu - na prodej je jich přes 200.
Máme tu také čtyři pojízdná šasí monopostů z let 2015-2016, kompletní boxové vybavení, firemní i závodní oblečení, pět F1 volantů, pneumatiky, kryty motoru či zadní křídla. Kompletní seznam těchto komponentů, ze kterých si nejspíše budete moci sestavit Formuli 1 - byť nejspíše bez motoru - ale bude daleko větší a má být upřesněn v brzké době. Aktuálně tak ještě dodáme, že pořídit lze i dva rozkládací motorhomy a jednu mobilní jídelnu.
Seznam je to vskutku nemalý a pokud hodláte rozjet závodní tým v nějaké nižší divizi, budete mít stoprocentně před zbytkem startovního pole náskok. Šilháte-li ovšem po vstupu do Formule 1, musíte počítat s tím, že finální účet bude daleko vyšší než částka, kterou necháte v aukci. A po sezóně vám nejspíše zůstanou ještě nemalé dluhy jako třeba zmiňované Marussii, která po roce 2014 dlužila 60 milionů liber (cca 1,865 mld. Kč). Konkrétní minimální či odhadované ceny jednotlivých aktiv zatím známy nejsou, s ohledem na šíři jejich nabídky se ale jistě najde pro každého něco. Nakonec, na prodej jsou i věci jako týmové čepice...
Manor se sice připravoval na letošní sezónu, do té ovšem již nenastoupí. Do online aukce tedy míří veškerý majetek britské stáje
Podobně byla před pár léty nabídnuta aktiva Marussie. Řada zde viděných věcí bude i nyní nabízena v rámci rozprodeje Manoru, Marussia byla novými majiteli převzata jako celek
Zdroj: Gordon Brothers
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva