Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další sen o vlastní stáji F1 skončil. Nucený správce rozprodává Manor, k mání je vše
20.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britskou stáj potkal stejný osud jako předchozí Marussii. Na startu tak už její vozy neuvidíte, u sebe v garáži byste ovšem něco z Manoru vidět mohli.
Bernie Ecclestone kdysi prohlásil, že týmy, které sice mají velké ambice ale malý rozpočet, nemají ve Formuli 1 co dělat. Může to znít krutě, můžeme tato slova zkusit i rozporovat, nicméně čas někdejšímu principálovi šampionátu dává za pravdu. Pokud se podíváme do statistik, zjistíme, že od roku 1997 dokázal až do dneška přežít pouze jeden jediný nový tým, Red Bull Racing. Pravda, jeho rozpočet sice není malý, to je ale stav posledních let, nikoliv počátku životní dráhy, jíž stáj odstartovala jako Stewart Grand Prix.
V mezičase tým dnes známý jako Red Bull několikrát změnil název i majitele, než se z něj stali „rudí býci“. Obdobně tomu bylo v případě Manoru, který taktéž nejprve nastoupil do závodů pod odlišným označením. Původně totiž šlo o srdcovou záležitost Richarda Bransona, zakladatele společnosti Virgin Group. Stáj tak od roku 2009 nesla logo Virgin Racing, to se ovšem již o rok později rozrostlo o značku Marussia, která nakonec odkoupila i kontrolní balík akcií.
Existence ruské stáje však po úpadku stejnojmenné automobilky neměla dlouhého trvání, v lednu 2015 již potřebovala ochranu před věřiteli. Před hrozbou bankrotu sice dokázala o měsíc později uniknout díky novému majiteli, který sice odkaz na Marussii ponechal v názvu týmu, nicméně loni se rozhodl pro změnu na Manor Racing. Člověk stojící za touto operací se jmenuje Stephen Fitzpatrick a vydělal jmění na obchodování s energiemi, zejména pak elektřinou. Nebylo ale zase tak velké, aby si mohl dovolit držet nad vodou vlastní stáj ve Formuli 1, a tak mateřská firma Manoru v lednu oznámila, že následuje příkladu předchozích vlastníků - tedy že žádá o ochranu před věřiteli.
Někteří ještě doufali, že se situaci podaří zachránit, ale nestalo se to. Teď už Manor na návrat ani nemůžeme pomýšlet, nová sezóna startuje již o tomto víkendu. Místo toho nucený správce Manoru oslovil společnost Gordon Brothers, aby mu vypomohla se vypořádat s dluhy. Aktuálně se tak rozjela online aukce, ve které si můžete koupit vše, co Manoru patří. Je například o model monopostu pro letošní sezónu v měřítku 1:6, který byl určen pro vývoj aerodynamiky ve větrném tunelu. Kromě toho lze také sáhnout po litých kolech, jichž lze pořídit doživotní zásobu - na prodej je jich přes 200.
Máme tu také čtyři pojízdná šasí monopostů z let 2015-2016, kompletní boxové vybavení, firemní i závodní oblečení, pět F1 volantů, pneumatiky, kryty motoru či zadní křídla. Kompletní seznam těchto komponentů, ze kterých si nejspíše budete moci sestavit Formuli 1 - byť nejspíše bez motoru - ale bude daleko větší a má být upřesněn v brzké době. Aktuálně tak ještě dodáme, že pořídit lze i dva rozkládací motorhomy a jednu mobilní jídelnu.
Seznam je to vskutku nemalý a pokud hodláte rozjet závodní tým v nějaké nižší divizi, budete mít stoprocentně před zbytkem startovního pole náskok. Šilháte-li ovšem po vstupu do Formule 1, musíte počítat s tím, že finální účet bude daleko vyšší než částka, kterou necháte v aukci. A po sezóně vám nejspíše zůstanou ještě nemalé dluhy jako třeba zmiňované Marussii, která po roce 2014 dlužila 60 milionů liber (cca 1,865 mld. Kč). Konkrétní minimální či odhadované ceny jednotlivých aktiv zatím známy nejsou, s ohledem na šíři jejich nabídky se ale jistě najde pro každého něco. Nakonec, na prodej jsou i věci jako týmové čepice...
Manor se sice připravoval na letošní sezónu, do té ovšem již nenastoupí. Do online aukce tedy míří veškerý majetek britské stáje
Podobně byla před pár léty nabídnuta aktiva Marussie. Řada zde viděných věcí bude i nyní nabízena v rámci rozprodeje Manoru, Marussia byla novými majiteli převzata jako celek
Zdroj: Gordon Brothers
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva