Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další stát uvažuje o neomezené rychlosti na dálnicích. Limit by na nich dokonce být nesměl
21.2.2019 | Petr Prokopec
Neomezenou rychlost nikoli jako možnost, ale jako povinnost v pro to vyhrazených pruzích chce zavést kalifornský senátor. Argumentuje racionálně, velké šance mu ale nedáváme.
Evropané často Američanům závidí nižší ceny automobilů, za čímž stojí obecně více konkurenční prostředí a menší nepřímé daně. A podobně je to s cenami pohonných hmot. Pokud ovšem řeč přijde na rychlostní limity, situace se obrací. Zatímco starý kontinent se může pochlubit i německými Autobahny vesměs bez jakýchkoli rychlostních omezení, na tom novém můžete jet maximálně 140 km/h, a to ještě na jedné placené dálnici v Texasu. Ve všech ostatních ohledech je však země sešněrována přísnějšími limity, přičemž na západě se maxima pohybují mezi 120 a 130 km/h, na východě pak mezi pouhými 100 a 120 km/h.
Tento stav se aktuálně pokouší změnit kalifornský senátor John Moorlach, který navrhuje, aby dálnice Interstate Route 5 a State Route 99 byly rozšířeny v každém směru o další dva jízdní pruhy. Co je však mnohem podstatnější, tyto pruhy by měly být separovány od ostatních a zákonem by bylo dokonce znemožněno zavádět v nich rychlostní limity. Jinými slovy, tyto jízdní pruhy by měly deklarované neomezené tempo, jehož výše by v podstatě závisela pouze na okolnostech a odvaze řidiče.
Zajímavý je pak i důvod, proč Moorlach s tímto návrhem vyrukoval. Není jim závist vůči Němcům a jejich Autobahnům, nýbrž problémy spojené se systémem vysokorychlostní železnice. Ten měl ulevit kalifornským silnicím, nicméně tamní stavitelé se zjevně inspirovali těmi českými. Cena nové sítě totiž vzrostla ze 45 na 77 miliard dolarů (cca z 1,02 na 1,75 bilionu korun), její velikost však naopak poklesla. První trať se pak navíc má otevřít nejpozději do roku 2027.
Při pohledu na tento vývoj guvernér státu Kalifornie Gavin Newsom uvedl, že projekt se vymkl kontrole a je třeba přitáhnout otěže. Jinak ve výsledku nevznikne žádná síť, peníze nenávratně zmizí a místo nich tu bude pouze „vztek, frustrace a obviňování“. Proto již síť jako celek není prioritou, místo toho se Kalifornie zaměří na jednotlivé linky. Ta první, která má být dokončena do osmi let, přitom bude měřit 275 kilometrů a povede z Mercedu do Bakersfieldu.
I přes změny v rámci železničního projektu je ovšem již nad slunce jasné, že spolyká neuvěřitelné peníze. Navíc se hned tak nedočkáme výsledků, ty pak navíc budou v rámci dopravy na silnicích prakticky nepostřehnutelné. A právě proto Moorlach navrhuje, aby v mezičase došlo na rozšíření dálničního systému, který by navíc byl zrychlen. To by zkrátilo pobyt lidí v autech, což by se dle senátora logicky mělo odrazit nejen v rychlosti přesunu, ale také v redukci skleníkových plynů.
Kromě toho Moorlach ještě mluví o navýšení bezpečnosti, přičemž za pomůcku si bere právě Autobahny. I přes neomezenou rychlost na nich se totiž Německo může pochlubit pouze 4,1 mrtvými při silničních nehodách na 100 tisíc obyvatel, zatímco ve Spojených státech je to 12,4 mrtvých na 100 tisíc obyvatel. Senátor má tedy za to, že pokud budou stavidla uvolněna i v Kalifornii, dané číslo by se paradoxně mohlo snížit.
Jak se přitom asi dalo čekat, Moorlach se svým návrhem narazil kupříkladu u institutu IIHS monitorujícího bezpečnost na amerických silnicích. Ten totiž dodává, že Evropané daleko větší měrou používají bezpečnostní pásy. Zároveň mají povoleno řídit až od staršího věku a za volantem daleko méně popíjejí než Američané. To všechno jsou ale řešitelné záležitosti.
Přesto je otázkou, zda má Moorlachův návrh šanci na úspěch, nicméně už samotná iniciativa tohoto typu zrovna v USA, zrovna v Kalifornii stojí za pozornost. Pokud by se nejlidnatější americký stát vydal touto cestou, třeba by zjistil, že to není rychlost, co na silnicích zabíjí...
Na často i čtyřproudých dálnicích v Kalifornii by neomezená rychlost mohla být klidně zavedena již nyní, natož po přidání dalších dvou jízdních pruhů. Nicméně na realizaci návrhu senátora Moorlacha bychom příliš nesázeli
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch