13 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru

Koupit nové auto tuctové značky a držet jej ve svém vlastnictví po léta znamenalo o peníze přicházet. V poslední době to ale moc neplatí a u čehokoli výjimečnějšího to neplatí vůbec. Právě se díváte na vůz za klidně i víc jak 4,5 milionu, třebaže nový stál statisíce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

13 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru

26.4.2022 | Petr Prokopec

13 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru

/

Foto: Honda

Koupit nové auto tuctové značky a držet jej ve svém vlastnictví po léta znamenalo o peníze přicházet. V poslední době to ale moc neplatí a u čehokoli výjimečnějšího to neplatí vůbec. Právě se díváte na vůz za klidně i víc jak 4,5 milionu, třebaže nový stál statisíce.

Když Honda v roce 1999 představila roadster S2000, automobilovému světu se podlomila kolena. Nejen z designu, který je atraktivní dodnes, ale zejména z jeho pohonné jednotky. Pod dlouhou kapotu se nastěhoval podélně uložený dvoulitrový atmosférický čtyřválec vybavený variabilním časováním ventilů VTEC. Do šesti tisíc otáček se tak choval vcelku poklidně, poté však s přepnutím na ostřejší vačku přišlo opravdové peklo. To jste si navíc mohli užívat po dalších 3 200 ot./min.

Agregát F20C ovšem nezaujal pouze vysoko položeným červeným pásmem a s ním korespondujícím vytím dvou mohutných koncovek výfuku, ale také výkonem. Na většině trhů (mimo jiné i na tom našem) ze dvou litrů dával 240 koní výkonu a 208 Nm točivého momentu, což je něco naprosto mimořádného i dodnes. Pro srovnání, Ferrari 360 Modena, které dorazilo ve stejném roce 1999, mělo „pouze“ 111 koní na litr - Honda jich měla 120.

Lze samozřejmě podotknout, že i před dvaceti lety bylo možné dosáhnout vyšších litrových výkonů, vždy u toho ale bylo přeplňování a samozřejmě i nemalá cena. Honda se však obešla bez turba i kompresoru, vše navíc nabídla pod kapotou dostupného roadsteru. Ten s 240 koňmi přenášenými šestistupňovým manuálem na zadní nápravu zvládal zrychlit z klidu na stovku za 6,2 sekundy, maximálně se pak rozjel na 241 km/h bez ohledu na polohu střechy.

V této formě Honda S2000 vydržela do roku 2004, na domácím trhu japonská automobilka díky vyššímu kompresnímu poměru 11,7:1 dokonce vyšroubovala výkon na 250 koní. Poté ovšem přišel facelift a jistý sestup ze slávy. Dvoulitrová pohonná jednotka byla totiž nahrazena 2,2litrovou, o světové prvenství v rámci litrového výkonu tak značka přišla. Neznamená to ovšem, že by s modernizací šlápla zcela vedle.

Objemnější agregát si sice zachoval stejný nominální výkon, 240 koní ale nově bylo dostupné již od 7 800 otáček namísto předchozích 8 300 a pásmo použitelných otáček bylo širší. Kromě toho na 220 Nm narostl točivý moment, zároveň však byly sníženy maximální otáčky motoru na 8 200. A aby toho nebylo málo, pak ona japonská verze nově produkovala nižší výkon. Na jízdní dynamiku to ale naštěstí vliv nemělo, navíc vzrostla efektivita pohonné jednotky i její spolehlivost.

S rokem 2009 Honda výrobu roadsteru ukončila, přičemž my se tímto dostáváme k podstatě článku - k jednomu z exemplářů, který právě změnil majitele. To by samo o sobě nebylo až tak zajímavé, kdyby se ovšem nejednalo o vůz, který má najeto pouhých 197 km. A po celou dobu byl v majetku závodního pilota Grahama Rahala.

Ten evidentně udělal velmi dobrou investici, když si právě v roce 2009 pořídil S2000 v odlehčené verzi CR, která tehdy přišla na 36 935 dolarů. Dnešním kursem je to asi 841 tisíc Kč, jenže dolar v roce 2009 zdaleka nestál tolik, a tak to tehdy na české koruny vycházelo přibližně na 665 tisíc, z finančního pohledu šlo o docela obyčejné auto. Nyní v aukci na Bring A Trailer vystoupala cena téhož vozu na neskutečných 200 000 USD, tedy 4,56 milionu Kč. I v dolarech je to 5,5násobně více než kolik stálo tohle auto nové, na koruny je to skoro 7násobek. To je něco neskutečného - na autě tak šlo v korunách vydělat bezmála 6,2 milionu jen tím, že jste ho zavřeli do garáže.

Že je Honda S2000 výjimečným vozem a na ceně bude jen stoupat, jsme zmiňovali mnohokrát, ale netušili jsme, že se dočkáme dne, kdy se tohle auto prodá za cenu Ferrari. Je to ale tak a nejde vyloženě o ojedinělou událost, třebaže se v tomto případě jedná o aukční rekord. Na miliony vyšly v aukcích už dříve i jiné zachovalé exempláře. Tento je prostě nový - ne jako. Na jeho stavu tak není mnoho co zkoumat, výčet rozdílů oproti tovární kondici je nulový.

Jistě, až takový extrémní cenový výkyv může být projevem jakési inflační bubliny (lepší schovat peníze do auta, než je nechat vyprchat do prázdna, že...), ceny S2000 ale i tak připomínají, o jak výjimečný vůz šlo. A dnes je jím ještě víc. Tak krásně točivý atmosférický dvoulitr už zřejmě pro silniční auto nikdo nikdy nevyrobí a možností koupit dokonale zachovalý exemplář jen ubývá.


13 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 1 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0213 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 2 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0313 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 3 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0413 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 4 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0513 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 5 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0613 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 6 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0713 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 7 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0813 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 8 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 0913 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 9 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 1013 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 10 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 1113 let staré auto se právě prodalo 5,5násobně dráž než jako nové, hlavně díky neopakovatelnému motoru - 11 - Honda S2000 Ultimate Edition prodej ilu 12
Nejetá Honda S2000 od roku 2009 narostla na ceně zejména díky svému atmosférickému motoru, který se zadními koly propojuje manuální převodovka. Dosud nejdražší kousek se právě prodal v aukci za více jak 4,5 milionu Kč. Ilustrační foto: Honda

Zdroj: Bring A Trailer

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.