„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze

Kdyby to obě tyto firmy daly dohromady, stvořily by dokonalý odkaz na člověka, v němž se vzhlíží. Nic takového se ale zjevně neplánuje, naopak si jdou po krku kvůli svým elektrickým tahačům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze

4.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdyby to obě tyto firmy daly dohromady, stvořily by dokonalý odkaz na člověka, v němž se vzhlíží. Nic takového se ale zjevně neplánuje, naopak si jdou po krku kvůli svým elektrickým tahačům.

Když se na sklonku roku 2016 ukázal elektrický tahač Nikola One, nebrali jsme americkou firmu za ním stojící příliš vážně. Koneckonců se jen zdálo, že jde o společnost, která se snaží parazitovat na úspěchu Tesly a proto si přisvojila křestní jméno geniálního vynálezce, když již příjmení bylo zabrané. Navíc o pohon se sice staralo elektrické ústrojí, nicméně energie pro něj plynule z vodíkových palivových článků - a vodíkové stanice nejsou zrovna rozšířené. Vypadalo to tedy jen jako plácnutí do vody.

Nicméně letos se tahač Nikola One ukázal v pohybu, a přestože nejspíše nedokáže tak akcelerovat jako konkurenční Tesla Semi, zapůsobit by na řadu firem mohl. I proto, že plně naložený dokáže zastavit ze stovky na pouhých třiceti metrech. To je polovina vzdálenosti, jíž potřebují dnešní náklaďáky, přičemž tuto vlastnost nejspíše ocení samotní řidiči daleko více než schopnost pokořit stovku za pouhých pět sekund. Jízdní vlastnosti obou tahačů ale dnes srovnávat nebudeme.

Na stole je totiž žalobě firmy Nikola Motor, která byla podána právě na Teslu, a to kvůli modelu Semi. Nikola tvrdí, že řešení později představeného konceptu Tesly je „výrazně podobné“ tomu u tahače One. Společnost proto v dokumentech předložených soudu v Salt Lake City tvrdí, že v rámci designu došlo na šestinásobné porušení ochrany duševního vlastnictví - a to v případě zaobleného čelního okna, dveří usazených uprostřed, tvaru kabiny, blatníků, bočnic a vlastně celkové stylizace elektrického tahače.

Nikola One přitom tvrdí, že představením modelu Semi dosáhla Tesla nemalého navýšení své tržní kapitalizace. Zároveň tím samozřejmě poškodila svou konkurenci, pročež ta požaduje jako kompenzaci dvě miliardy dolarů (cca 42,76 mld. Kč). To rozhodně není malá suma, zvláště pro automobilku, která dosud ještě nevykázala zisk a právě se pochlubila největší kvartální ztrátou ve své historii. V případě prohraného soudního sporu by se tedy Tesla skutečně ocitla na hranici bankrotu.

Zatím samozřejmě nelze předjímat, jak se justice k případu postaví. Podle Tesly je žaloba zcela neopodstatněná a podle nás moc šancí na úspěch též nemá. Ano, oba vozy používají podobná řešení, ale to je v automobilovém průmyslu docela běžné, i ve větší míře než u těchto dvou aut.

Čas ukáže, jak to vidí soud, Nikole dává za pravdu právě jen časový aspekt - jak jsme totiž zmínili již v úvodu, tahač One představila již na konci roku 2016. Na odhalení Tesly Semi však došlo až listopadu 2017, tedy o jedenáct měsíců později. V obou případech jde přitom o koncepty, sériové verze dorazí do dvou let.


„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 1 - Nikola One predstaveni dalsi 01„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 2 - Nikola One predstaveni dalsi 02„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 3 - Nikola One predstaveni dalsi 03„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 4 - Nikola One predstaveni dalsi 04„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 5 - Nikola One predstaveni dalsi 05„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 6 - Nikola One predstaveni dalsi 06„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 7 - Nikola One predstaveni dalsi 07„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 8 - Nikola One kabina vizualizace 01„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 9 - Nikola One kabina vizualizace 02„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 10 - Nikola One kabina vizualizace 03„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 11 - Nikola One kabina vizualizace 04„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 12 - Nikola One kabina vizualizace 05
Nikola Motor žaluje Teslu kvůli podobnému vzhledu tahačů One...

„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 13 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 01„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 14 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 02„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 15 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 03„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 16 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 04„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 17 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 05„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 18 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 06„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 19 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 07„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 20 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 08„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 21 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 09„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze - 22 - Tesla Semi 2017 koncept prvni 10
...a Semi

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.