Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Den konce doby neutuchající popularity SUV se blíží, ukazují statistiky
14.7.2019 | Petr Prokopec
Sázka na SUV je dnes pro automobilky skoro sázkou na jistotu, jenže tahle doba nebude trvat věčně. Data ukazují, že už teď je stále těžší je prodat a situace se bude jen zhoršovat.
Dominance SUV je drtivá v naprosté většině vyspělých zemí, ve Spojených státech je ale natolik enormní, že Ford a General Motors zcela opouští sedany, hatchbacky a další tradiční karosářské styly. Je otázkou, jak moc riskují, neboť chování publika je často nevyzpytatelné. Z nejnovějších dat zpracovaných Wall Street Journal (WSJ) je navíc patrné, že trh se blíží svému zahlcení. Ne každý vůz se tak stane finanční jistotou, zvláště když meziroční růst začíná pozvolna klesat. Podle WSJ tak SUV čeká možná již jen pár let na výsluní, než zájem o ně prudce klesne.
Než se ovšem podíváme do budoucna, je třeba na skok zamířit zpátky do minulosti. Konkrétně do roku 2008, kdy byla na obzoru globální ekonomická krize. Ta, stejně jako rostoucí ceny paliva, měla nemalý vliv na automobilový trh, kde velké vozy jako SUV náhle přestaly být žádoucími a lidé místo nich začali častěji usedat za volant menších aut s méně žíznivými motory. Nicméně i za této situace vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem nikdy úplně nevymizely z trhu - tedy až na Hummer jakožto největší oběť krize - což jen dokazuje, kterak tuhý je jejich kořínek.
V mezičase ceny paliva ve Státech začaly opětovně klesat, což začalo zvedat zájem publika o SUV. Na to samozřejmě zareagovali výrobci, kteří začali upravovat svou nabídku přesně dle požadavků trhu. A jelikož ten chtěl podvozek vysoko nad zemí, došlo k expanzi, která stále neskončila. Zatímco v roce 2014 bylo ve Státech v prodeji 70 různých SUV a spřízněných crossoverů, letos jsme již na 96. A do roku 2023 má toto číslo stoupnout na 149 aut. Tedy jinými slovy, za necelých deset let se nabídka více než zdvojnásobí.
Ze strany výrobců je tento krok plně pochopitelný, SUV se prodávají snáze a vzhledem k vyšším cenám přinášejí větší zisk než sedany či hatchbacky. Navíc, zatímco tradiční karosářské styly jsou často prodávány s vysokými slevami s tím, jak se blíží konci svého životního cyklu, auta se zvýšenou karoserií se většinou prodávají za stejné částky i na jeho konci. Nicméně jak jsme již naznačili, je otázkou, jak dlouho takový stav vydrží. Nikoliv jen proto, že trh bude stále zahuštěnější, ale i proto, že zájem roste stále menší měrou.
Statistická data naznačují, že prodeje SUV a crossoverů za první letošní pololetí vzrostly ve Státech meziročně o 1,6 procenta. Ještě loni ve stejné době však byl tento posun 13,2procentní. Prodat vůz dnes zabere daleko více času, v průměru crossovery a SUV stráví u dealerů 71 dní. Loni to ovšem bylo jen 63 dnů, předloni pak dokonce pouze 51. Oslovit zákazníka je tedy stále náročnější, odměna za danou činnost je navíc neustále nižší. Jakkoliv třeba u sedanů se 79 dny je prodej ještě delší a výdělek ještě nižší.
Jsme tedy zvědavi, kdy se SUV dotknou absolutního stropu, neboť právě poté přijde strmý pád. Podle Toyoty bude soudobý trend ještě pár let pokračovat. Na rozdíl od Fordu či GM však Japonci nehodlají vše vsadit na jednu kartu a sedany i hatchbacky ponechávají v nabídce také v Americe. Jejich tržní podíl v novém světě tak velmi pravděpodobně jen poroste, neboť postupně začnou přebírat zákazníky právě oněm riskujícím americkým automobilkám. V Evropě pak má totéž následovat jen s menším zpožděním, stejně jako dřívější nástup popularity SUV, která se svého času zdála být jen americkou libůstkou.
SUV je v nabídce stále více...
...daná expanze navíc ještě neskončila. Ostatně i taková Škoda počítá s tím, že zahustí svou nabídku o více aut se zvýšeným podvozkem
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda