Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší
29.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Snaha začlenit radary automatického brzdění do přídě tak, aby nebyly vidět, je pochopitelná. Jenže pokusy o to obvykle končí pravým opakem.
Jistě jste si toho na nových autech všimli. Na přídi, typicky v horní části masky chladiče, se objevují pasáže, které vypadají, jako by byla ta část chladiče zaslepena kusem neprodyšného plastu. Pokud jste si lámali hlavu, co to je, odpověď je jednoduchá - není to omezení vstupu pro chladící vzduch třeba u méně výkonných verzí, za tímto plastem schovává radar, který dnešní auta potřebují zejména pro systémy automatického brzdění, adaptivní tempomaty a jim podobné funkce.
Poměrně dlouho byly tyto radary integrovány do přídí způsobem, který možná pobuřoval, ale aspoň se nepokoušel tvářit, že tam nejsou. Vzpomeňme například současnou Octavii před faceliftem, která se dočkala nejprve kulatého a posléze obdelníkového „výřezu” ve spodní části masky chladiče, v němž se tento radar nacházel. Žádná nádhera, zejména ono kulaté provedení (rychle nahrazené obdelníkovým) bylo docela bizarní, ale proč ne, prostě radar, navíc začleněný do míst, na kterém vaše oči v prvé řadě nespočinou. Takto tomu bylo i u jiných aut, pak ale automobilky houfně zavelely k obratu.
Takto byl radar umístěn na Octavii III před faceliftem - první provedení mělo krátkou životnost, druhé vydrželo až do faceliftu
Radary tak začaly být integrovány do horní části masky chladiče. Věříme, že to má i své technické důvody, problém, na který narážíme, je ale jinde - designéři je tam začali umísťovat způsobem, který se snaží splynout s okolím. Protože ale radar musí být kompletně zakryt plastem - a masky chladiče nebývají nepřetržitými kusy plastu - je onen kus plastu vždycky vidět. A většinou tím spíše, čím více se snaží schovat. Však pokud najednou na přídi vidíte plast s namalovaným žebrováním, nemůžete se neptat, co se tím kdo snažil dokázat. Je to prostě falešná mřížka a jako všechny falešné věci je v designu aut je jednoduše směšná.
Můžeme najít hromady příkladů téhle divné destičky v masce chladiče, někdy viditelné velmi dobře, jindy trochu hůř. A začít musíme právě u Škody Octavia, která se s faceliftem vydala přesně tímto směrem. Místo viditelného, ale nikoli rušivého řešení je tu rázem pěst na oko přímo uprostřed masky chladiče. Můžeme kvitovat, že se vlastně ani nesnaží tvářit jako žebrování, ale masku ve výsledku rozděluje na dvě půlky. Někomu možná výsledek připomene BMW, ale my nejsme z těch, toto není hezké
Octavia III před faceliftem a po něm. Brali bychom to snad jen tehdy,
kdyby se designéři snažili umístěním radaru odlákat pozornost od kontroverzních světel
Dalším příkladem z mnoha budiž Hyundai Genesis, u něhož je až příliš dobře vidět, kde končí a kde začíná skutečná maska. A nebo Volvo S80. U něj byl dříve kryt radaru dokonce matný a opravdu nepřehlédnutelný. Facelift jej více schoval, ale že na předku něco nehraje, poznáte též.
Ani Hyundai, ani Volvo nedokážou radar v přídi reálně schovat
Dalším velmi nešťastným případem je Mercedes třídy E poslední generace, tedy W213. Platí to o výbavových verzích s variací na klasickou masku Mercedes-Benz, která má několik vodorovných žeber a jedno svislé přímo uprostřed. I zde je krycí plast radaru jak pěst na oko. To stejné auto, jen s jinou výbavou, ovšem ukazuje, že tuto věc lze vyřešit i velmi elegantně, i když sama maska s gigantickým logem Mercedesu leckomu elegantní nepřijde.
Na druhé dvojici fotek níže se pořád díváme na třídu E W213, ale žádný kousek plastu nevidíme. Ne že by jiná maska nemohla mít v nose radar, ona ho má, ale je schovaný mnohem lépe - je v onom obřím logu značky. To je tvořeno onou plastovou destičkou a radar skrývá velmi umně a elegantně. Tady jeho přítomnost nikdo ani nezaznamená.
Mercedesu E se to daří, ale jen v jedné verzi. V té druhé je zvolené řešení opět velmi nešťastné
BMW se kupodivu k těmto hrátkám nepřidalo a do ledvinek žádné takovéto kousky plastu nedává. Minulá i současná generace řady 5 má radar umístěný dole, v mřížce v nárazníku, jako kdysi Octavie. Je viditelný, to samozřejmě, ale není rušivým elementem hlavního designového prvku přídě, kterým maska chladiče nepochybně je. Dole v nárazníku není potřeba ho skrývat, kamuflovat ho jako část masky.
BMW zůstává u spodního přiznaného umístění. A dělá dobře
Prosíme, skončete s tou falší, radary „schované” v maskách chladičů nikoho neoblbnou. Jedinou výjimkou je ona alternativní verze Mercedesu třídy E, málokdo jiný má ale možnost umístit radar do takových míst. Ostatní jej mohou buď prostě přiznat v místech, kde si jej málokdo všimne, nebo jej nepřiznat tam, kde je jeho neviditelné zakomponování do vzhledu prakticky nemožné. Designéři nyní bůh ví proč preferují druhé řešení, měli by ale zůstat u toho prvního. Výsledky snah radary takto „schovávat” jsou horší než lepší...
Inspirace: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova