Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé
11.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve Velké Británii jen v lednu klesl podíl dieselů o 4,3 %, celosvětově mají jen 13,5% podíl na trhu. Už během dalších 8 let má ale klesnou skoro k nule.
Stejně jako byl malý krůček Neila Armstronga velkým skokem pro lidstvo, tak enormní bude dopad kauzy Dieselgate na celý automobilový průmysl. Nejde ani tak o to, že by se lidé kvůli dieselovému skandálu Volkswagenu začínali od „naftožroutů“ přímo odvracet - podle všeho je jim z hlediska důvěry ve VW a jeho TDI prakticky ukradený - nepřímé důsledky této aféry jsou ale přesně takové.
Kauza jednak vrhla na naftové motory obecně špatné světlo a ani Volkswagen, donedávna jeden z jejich největších proponentů, s nimi do budoucna až tak nepočítá. V nabídce TDI kosí jak smyslů zbavený, a to nejen kvůli image. Právě Dieselgate přinesla větší pozornost regulátorů, a tak do budoucna nebude možné prodávat diesely, které jsou na papíře čisté, reálně ale nikoli. Udělat diesel, který má opravdu nízké emise, sice lze, ale je to zkrátka drahé a zejména pro menší modely ekonomicky neschůdné.
Nepřízeň úřadů se ale projevuje i jinak, např. uvažují o zákazu jejich vjezdu do center měst nebo vyšší zdaněním. Druhé zmiňované úvahy jsou aktuální mj. ve Velké Británii, kde se na odbytu naftových aut projevují už nyní. V lednu bylo v ostrovním království prodáno 174 564 nových aut, tedy o 2,9 procenta více než loni a nejvíce od roku 2005. Nicméně z tohoto množství pouze 78 778 vozů, tedy méně než polovina, užívá ke svému pohonu dieselový motor. Meziročně jde o 4,3% pokles, loni totiž ve stejném období registrace „naftožroutů“ vyšplhaly na 82 314 kusů.
Prodeje benzinových aut však vzrostly o 8,9 procenta, v případě alternativního ústrojí (vodíkové, elektrické a hybridní vozy) tu máme dokonce 19,9procentní růst z 6 072 na 7 279 exemplářů. Toto množství ale představuje 4,3% podíl na trhu a je zjevné, že většina ex-zákazníků dieselů na jejich úkor upřednostnila tradičnější benziny.
Do budoucna to ale mají být právě hybridy, které diesely v některých autech nahradí, však s něčím takovým počítá i Volkswagen. Podle výhledu banky UBS tak mají diesely do roku 2025 takřka úplně zmizet z prodejních statistik a zejména v globálním měřítku představoval naprosto okrajový způsob pohonu aut.
Globálně totiž i aktuálně dosahuje podíl dieselů na prodejích aut jen 13,5 procenta, dieselové motory totiž hrají klíčovou roli pouze na třech trzích, a sice v Indii (43 %), Jižní Koreji (45 %) a Evropě (50 %). Právě na starém kontinentu pád bude nejstrmější a má se postarat o pokles celosvětového podílu dieselů na prodejích nových aut na pouhá 4 %.
Podobné vyhlídky potvrzují nejen kroky VW, ale třeba i BMW. Jeho šéf Harald Krüger řekl: „Se stále dalším pokrokem a s ním související navyšující se kapacitou baterií a snižujícími se cenami bude elektromobilita hrát stále ráznější roli“. Jakkoliv tedy dle Krügera diesely ještě nějakou chvíli budou mít nemalý podíl na celkové skladbě aut, jejich podíl bude postupně klesat, až zcela vymizí.
Že k obratu nezaveleli zákazníci, ale spíše regulace, je nasnadě, ale tak to zkrátka v dnešní době chodí. „Mimo zákon” se zejména v Evropě ocitly nejprve zejména objemnější atmosféricky plněné motory, diesely je budou následovat. Že se 8 let zdá být příliš krátkou dobou? Tak si vzpomeňte, jak to vypadalo s atmosféricky plněnými motory v roe 2009 a jak to vypadá dnes. Třeba ono BMW jich ještě tehdy nabízelo spoustu. Dnes... ani jeden.
Dieselové motory máme spojené zejména s vozy Volkswagenu. Skandál automobilky je přitom jedním z důvodů, proč jejich prodeje klesají
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva