Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy

Červnový odbyt nových aut ukazuje, že tuzemský prodejní vrchol nejspíše už máme za sebou. Co má za sebou vrchol nepochybně, jsou naftové motory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy

5.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Červnový odbyt nových aut ukazuje, že tuzemský prodejní vrchol nejspíše už máme za sebou. Co má za sebou vrchol nepochybně, jsou naftové motory.

Máme tu počátek nového měsíce, což značí jediné - zrekapitulovat můžeme české prodeje aut za předchozí období. Čísla naznačují, že trh má svůj pomyslný vrchol nejspíše za sebou. Zatímco loni bylo za celý rok prodáno 271 595 nových aut, letos dost možná tuto bariéru nejspíše neprolomíme. Vůbec poprvé od roku 2013 by tedy nemuselo dojít k růstu.

Jde sice zatím pouze o prognózu, nicméně ta má velmi reálné opodstatnění. V prvním pololetí bylo pouze v lednu a dubnu prodáno více nových aut než ve stejných měsících loňského roku. Únor, březen a květen už přinesly pokles registrací, a nejinak tomu bylo i v červnu. Prodáno bylo 25 932 vozů, tedy o 2,64 procenta neboli 702 exemplářů méně než loni.

Tento pokles je samozřejmě nepatrný, a ještě nižší je v rámci půlroku, jehož celkový výsledek 0,46 % v mínusu. Nicméně si musíme uvědomit, že od 1. září začíná platit nová metodika měření spotřeby WLTP a automobilky nestíhají homologovat. Je tedy vskutku otázkou, jaká auta budou k mání v posledních čtyřech měsících roku a v jakém množství.

Pokud zde tedy máme stagnující první polovinu roku a výhled na komplikovanou situaci ve druhé, dá se skutečně předpokládat, že letos rekord znovu nepadne. Je pak otázkou, jak tomu bude v příštích letech, do takových prognóz už se ale pouštět nebudeme.


Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 1 - Skoda Kodiaq Sportline prvni 00Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 2 - Skoda Kodiaq Sportline prvni 01Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 3 - Skoda Kodiaq Sportline prvni 02
Škoda je nadále lídrem českého trhu, i když lehce ztratila. Na druhou stranu se ale může chlubit kompletní Top-pětkou, přičemž Kodiaq překvapivě porazil Karoq

Zanechme ale již výhledů a místo toho se zabývejme pouze minulostí, konkrétně tedy červnovými registracemi. Začít nutně musíme u stále nejožehavějšího tématu současnosti, a tím je razantní pokles zájmu o naftové motory. Definitivně už se nevyhýbá ani České republice, a to přesto, že o naprostou většinu prodejů se nadále starají firmy. A nebo pokles možná přišel i právě proto, však spousta společností má německé majitele a s diesely to nyní mají v Německu hodně nahnuté.

Na každý pád se podíl naftových motorů na trhu propadl na 31,35 %, což je o razantních 7,15 procentního bodu méně než loni. Viděno absolutními čísly se odbyt aut s naftovými motory smrskl z 10 254 vozů měsíčně jen na 8 129, pochopitelně hlavně na úkor benzinů. A co je možná zajímavější, diesely přestaly vládnout hned několika třídám.

Dříve bývaly naftové motory jasným lídrem mezi luxusními auty (loni 81,14 %), letos jsou v jasné menšině (36,59 %). Vládnou pouze vyšší střední třídě hlavně díky zařazení Škody Superb (přesto podíl poklesl z 85,46 na 76,28 %) a střední díky zařazení Octavie (i tady ale šly dolů z 78,9 na 54,52 %). Ve druhém jmenovaném segmentu se ale snadno může stát, že už příští měsíc budou v menšině.

Pokud jde o značky, lídrem trhu je i nadále Škoda, ovšem také v jejím případě došlo k poklesu. Nahoře je naopak Suzuki, které během šestého letošního měsíce prodalo o 148 aut více než loni ve stejném období. V pololetí dokázala překonat Audi či Mazdu.

Opravdové žně pak měli v červnu prodejci supersportů. V rámci prodeje jednotlivých exemplářů samozřejmě není pomalu o čem mluvit, 12 kusů Ferrari a 5 vozů Lamborghini asi žádnou díru do světa neudělá. Nicméně v prvním případě jde o nárůst o 100 procent, ve druhém pak dokonce o 400. A takřka dvojnásobně si polepšilo i Porsche.

O Audi již řeč byla, kromě této značky byste si ovšem měli povšimnout také registrací BMW, Mercedesu a Volva. Zatímco všechny německé značky klesají, švédská roste. S ohledem na výše zmíněné za to paradoxně vděčí hlavně dieselům, což je palivo, od kterého se Volvo chce úplně odstřihnout. A to přesto, že třeba u XC90 tu máme poměr 4:48 v neprospěch benzínu.

Švédové tak sázkou na benzíny a hybridní ústrojí neskutečně riskují, neboť se pohybují přesně v těch patrech trhu, kde zákazníci sahají hlavně po dieselech. Evidentní je to nejen u vrcholného SUV, ale také u modelů XC60, S90, V90, V90 Cross Country i V60. Tedy u většiny portfolia, proti proudu jde pouze „čtyřicítková“ rodina.

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 4 - Volvo XC90 Excellence prvni foto 01Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 5 - Volvo XC90 Excellence prvni foto 02Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 6 - Volvo XC90 Excellence prvni foto 04
Volvo se sice snaží od dieselů distancovat, bez nich by ale pomalu nemělo co prodávat. Třeba XC90 je žádané především s nimi

Co platí pro Volvo, platí také pro německou trojku. Ta ovšem závislost na dieselech mezi řečí přiznává. U mainstreamu ale již benzin opravdu drtivě vede, celkově dokonce i v případě Škody. Jedinou výjimkou z masových značek je Peugeot, čemuž se ale s ohledem na nepříliš atraktivní nabídku benzínových verzí příliš nedivíme.

Zmínit pak již jen můžeme, že mezi modely má mladoboleslavská automobilka kompletní první pětku. Zlatá je i nadále Octavia, stříbrná Fabia a bronzový Rapid. Dá se přitom předpokládat, že pokud nenastane nic zásadního, pořadí u této trojky se nebude ani v příštích měsících měnit. Vývoj na dalších příčkách ale již tak jistý není.

V červnu dosáhl na čtvrté místo Superb, pátý pak poněkud překvapivě skončil Kodiaq. Velké SUV tedy stále válcuje menší Karoq, což ale vlastně také není zrovna překvapivé. S „medvědem“ jsou totiž spojené lepší motory i větší praktičnost, cenově přitom není od svého sourozence až tak daleko, aby si mnozí raději nepřiplatili.

Ze „zbytku světa“ je na tom nejlépe Hyundai i30, které vrazilo klín do mladoboleslavského bloku a odsunulo Karoq na sedmou příčku. Osmá pak skončila Dacia Duster, která nadále dokazuje, že je zlatonosnou slepicí rumunské značky. I díky němu je Dacia v rámci června i prvního pololetí před Fordem.

Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 7 - Prodeje CR 6-2018 01

Celkové registrace aut v ČR, červen a leden až červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 8 - Prodeje CR 6-2018 02Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 9 - Prodeje CR 6-2018 03

Celkové registrace dle jednotlivých tříd, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 10 - Prodeje CR 6-2018 04

Registrace mini vozů, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 11 - Prodeje CR 6-2018 05

Registrace malých vozů, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 12 - Prodeje CR 6-2018 06

Registrace v nižší střední třídě, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 13 - Prodeje CR 6-2018 07

Registrace ve střední třídě, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 14 - Prodeje CR 6-2018 08

Registrace ve vyšší střední třídě, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 15 - Prodeje CR 6-2018 09

Registrace luxusních vozů, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 16 - Prodeje CR 6-2018 10

Registrace sportovních vozů, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 17 - Prodeje CR 6-2018 11

Registrace terénních vozů, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 18 - Prodeje CR 6-2018 12Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 19 - Prodeje CR 6-2018 13Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 20 - Prodeje CR 6-2018 14Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 21 - Prodeje CR 6-2018 15

Registrace MPV, červen 2018

Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 22 - Prodeje CR 6-2018 16Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 23 - Prodeje CR 6-2018 17Ani Češi už o diesely definitivně nestojí. Nezájem omezil jejich vládu na dvě třídy - 24 - Prodeje CR 6-2018 18

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše