Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW?
14.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bez servítek se do některé z nejvíce konkurenčních značek BMW pustil na IAA Chris Bangle. Nechtěl, aby bylo řečeno, do jaké, moc variant ale není.
Chrise Bangla máme zafixovaného hlavně jako autora BMW řady 7 E65. Právě kvůli němu se vrcholná mnichovská limuzína proměnila z konzervativně střiženého, elegantní sedanu v designově moderní, leč velmi kontroverzní stroj. Tato limuzína tak rázem začala dělit lid na dva tábory - jeden jí miluje, druhý jejímu autorovi dodnes nemůže přijít na jméno. Bangle takto postupně proměnil vzhled většiny mnichovských modelů a byť pokaždé z toho nebylo tolik kontroverze (pomysleme třeba na model Z4), zapomenout na něj ani jeho díla nelze nelze. A to je možné vnímat i pozitivně - jeho výtvory rozhodně nezapadly tak, jako novější generace týchž aut či modely konkurence.
Přestože ovšem Bangle po sobě zanechal nemalý otisk, rozhodl se v roce 2009, po 17 letech u BMW opustit nejen automobilku, ale rovnou celý automobilový sektor. Místo toho založil malou firmičku, jenž sídlí v Itálii a věnuje se navrhování čehokoliv, od láhví na likéry až po pečovatelské domy. Nyní se ale Bangle objevil ve Frankfurtu, což má spojitost jeho návratem do světa čtyř kol.
Bohužel, o svém novém projektu nám toho někdejší šéfdesignér BMW, jímž se stal v pouhých 36 letech, mnoho neřekl. Uvedl pouze, že pracuje pro společnost, která „rozumí hardwaru a elektromobilům, nicméně nikdy do automobilového světa nevkročila. Před pár lety ale přišli a řekli, že se mnou chtějí udělat malé auto. Na to jsem jim odvětil, že nejsem v oboru, ale třeba Pininfarina ano. Jenže oni chtěli mě.“
Na to Bangle s ohledem na své předchozí kreace zareagoval nepřekvapivě. Dané firmě totiž sdělil, že pokud chce vyrukovat s něčím přízemním, on se pod to nepodepíše. Má-li však odvahu, jde do toho. „Dva roky jsme tak vytvářeli koncept, který v sobě neměl ani špetku estetiky - vážně, ani špetku - dokud jsme danému vozu neporozuměli z funkčního hlediska.“ Na Banglův návrat jsme tedy nadmíru zvědavi.
Onen koncept prý uvidíme dříve než později, nic dalšího ale již někdejší designový šéf BMW neprozradil. Nezůstal ale jen u slov o svých současných projektech, přímo ve Frankfurtu se před kolegy z Auto News pustil do práce některé ze značek, která pro BMW byla a je jedním z nejbližších konkurentů. Nepřál si, aby bylo publikováno, jaké, servítky si ale vážně nebral.
„Mají báječný stánek, ukazují na něm působivé technologie. Ale jako designér jsem byl zvyklý na jistou dávku unikátnosti, svěžest a změny. Tohle se obrátí v kritiku (hádejte koho, konkrétní značka nepadla - pozn. red.) a opravdu nechci, aby to takto bylo publikováno. Ale z mého pohledu tu vážně nemůžu najít žádný nový nápad,“ řekl Bangle.
„Rád bych ho našel, mají opravdu dobré designéry, ale všechno tohle už jsem někde viděl. Firmy jako tyto se stávají stále lepší v naleštění něčeho, co už dávno znáte, aby svět přesvědčily, že to je vlastně nové,“ dodal.
O koho tu může jít, je otázkou, možnosti jsou ale v podstatě jen dvě - Audi a Mercedes-Benz. Obě značky představily na IAA nové koncepty a můžete skutečně jen hádat, jestli Banglovi přišel více okoukaný Mercedes EQA nebo Audi Aicon. Nakonec je to ale celkem jedno, Bangle totiž ve Frankfurtu zkritizoval stávající úroveň celého automobilového designu.
„Pokud to necháme na těchto hyperkonzervativních, hyperustrašených firmách, které jsou tak obrovské... To jsou ti poslední lidé, od kterých bychom mohli čekat odvahu jít vpřed, vkročit do budoucnosti. Ti POSLEDNÍ lidé,” rozohnil se ve Frankfurtu Bangle. A pokračoval: „Brání svoje značky jako ctnost Ginevry (manželka krále Artuše - pozn. red.) a dělají to tak, že kolem té dívky omotávají pás cudnosti. Sorry, ale to není způsob, jakým se dělají děti. To není způsob, jakým se utváří budoucnost,” uzavřel ex-šéf designu BMW.
Co si o jeho slovech myslíte vy, nám musíte povědět, jednu věc ale Banglovi nelze upřít - odvahy měl vždy skutečně dost, nebál se experimentovat a to i za cenu toho, že se to někdy povedlo více a někdy méně. Názor na tohoto muže jistě dávno máte, my už jen dodáme slova klasika: „Jen balvany a lidé mají odvahu, urvat se od skály a padat dolů po svahu. A na světě, který se furt mění, překonat, co překonáno není.” Bangle tuhle odvahu měl, ostatní ji nepochybně nemají. Jestli byl ku prospěchu věci „banglismus” a nebo spíše přístup jeho následovatelů, už musí posoudit každý sám...
Chris Bangle nevnímá současný automobilový design zrovna pozitivně...
...o jeho interpretaci BMW řady 7 se přitom mluví dodnes, lidé ji nadále milují či nenávidí
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před hodinou - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 3 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 4 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 6 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan