Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do Stuttgartu už nesmí ani pět let stará auta, VW ale mají kuriózní výjimku
15.1.2020 | Petr Prokopec
Zákazy vjezdu do center německých měst se poněkud ztratily z očí, to ale neznamená, že zmizely zcela. Stuttgart dále utahuje šrouby, zdánlivě tvrdý přístup má ale řadu svérázných výjimek.
Na počátku roku 2018 dostala německá města do rukou opravdu účinnou zbraň proti majitelům starších aut. Spolkový soud totiž rozhodl, že německé metropole mohou zakázat provoz starších aut, i když splňují všechny legální náležitosti pro provoz na silnicích. Města je tak mohou vykázat třeba jen z konkrétních úseků nebo v určitém časovém období, mohou je ale také zakázat na celém svém území a natrvalo. Stuttgart se rozhodl, že zkombinuje všechny možnosti, přidal ale i řadu výjimek.
Abychom ovšem nepředbíhali, musíme se vrátit do loňského roku. S jeho příchodem totiž Stuttgart zakázal provoz dieselových aut plnících maximálně emisní normu Euro 4. Od letošního prvního ledna ovšem do města nemohou ani vozy s certifikací Euro 5. To jinými slovy znamená, že řada lidí sice pořídila svá auta před pouhými pěti lety s ujištěním výrobce i politiků, že se jedná o dopravní prostředek s čistým pohonným ústrojím, ovšem tento názor se v mezičase změnil.
Momentálně jsou tedy za škodlivá považována i relativně nová auta, která de facto mohou i životní prostředí vylepšit. Stačilo by totiž, aby jimi byly nahrazeny ty vozy, jenž byly vyrobeny v 80. či 90. letech. To se nejspíše i stane, ovšem třeba na českém trhu, kam budou diesely z Německa velmi často exportovány. U našich sousedů začínají být i ty zakázaným ovocem a tamní motoristy bude stát nemálo peněz a komplikací.
Je přitom nutné dodat, že aktuální stuttgartské omezení se nevztahuje na celé území města, místo toho mají vozy plnící maximálně emisní normu Euro 5 zakázaný vjezd do některých ulic. Tím je vlastně jen potvrzeno, že zlepšení rozhodně nebude razantní, pokud vůbec nějaké. Mnoha lidem totiž postačí, aby zvolili objížďku a emise přenesli z jedné lokality do druhé. Řada dalších pak může zůstat úplně v klidu, ačkoliv jsou jejich vozy staršího data.
Jak jsme již naznačili, Stuttgart zavedl řadu výjimek. Do vybraných ulic tak kupříkladu nadále mohou rezidenti, stejně jako jejich hosté či zásobování. Ovšem tato výjimka platí pouze do 31. prosince 2021. Pro vozy taxislužby, sanitky či třeba popeláře již žádné časové omezení zavedeno nebylo, s daleko škodlivějšími auty tak mohou bez potíží za cedule zákazu až do dalšího upřesnění.
Mimo to se německá metropole rozhodla uznat také retrospektivní modernizaci dieselových motorů. Pokud dojde na technické změny, pak se motoristé žádného omezení nemusí obávat, přičemž zmíněn nebyl ani časový rámec. U softwarových modifikací ale platí jako mezní datum 31. prosinec 2022. Pokaždé je však zapotřebí, aby se řidič při policejní kontrole prokázal certifikátem, který musí mít u sebe.
Právě v tomto bodě situace začíná nabírat na kuriozitě. Stuttgart totiž za softwarovou modifikaci uznal i tu, jakou provedl koncern VW Group u motorů EA189. Ta byla v Německu povinná, jinak by daným vozům byl zakázán provoz. Nyní ale mají Volkswageny, Seaty, Škody a Audiny ring volný, a to po další tři roky. A Němci žádné potvrzení ani nepotřebují, akci se nemohli vyhnout.
Se zajímavým řešením stuttgartské krize se vytasil rovněž Mercedes, tedy značka, která v této metropoli sídlí. Ta sice v minulých měsících několikrát vyrukovala se svolávací akcí, ani jedna však nebyla povinná. Nicméně třícípá hvězda má díky tomu k dispozici řešení požehnané spolkovou autoritou KBA. Majitelům tak nyní nabízí jak konverzi, tak dokonce šek na 100 Eur (cca 2 520 Kč) jako poděkování.
Modernizaci starších dieselových motorů pak nabízí i BMW, nicméně v případě této automobilky neexistuje řešení pro všechny dieselové vozy. Aktualizaci je tak k dispozici pouze pro nejčastěji prodávané modely 320d a 520d, tedy auta osazená dvoulitrovým turbodieselem. Tím ale výjimky končí, smůlu tedy mají vlastníky ostatních značek jako je třeba Volvo, Toyota či Fiat. V jejich případě totiž KBA žádnou modernizaci neschválila, se svými postaršími vozy se tedy řada z nich bude muset rozloučit.
Ve Stuttgartu od počátku roku platí na některých místech i zákaz dieselů plnících maximálně emisní normu Euro 5. Výjimek je však tolik, že se nejspíše nezmění nic
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024