Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou
29.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podíl naftových aut na trzích Evropy už není dominantní. Vlády se ovšem po létech ujímají benziny, tržní podíl elektrických aut nevzrostl ani o píď.
O dieselech se v poslední době mluví velmi často, v dobrém to ale bývá jen zřídka. Po skandálu Volkswagenu je na tyto motory pohlíženo vesměs negativně, zejména politici se tak zákazem jejich provozu a případně i prodeje snaží lovit body k dobru. Vše pak ještě umocňují média, pročež nakonec není překvapivé, že registrace aut poháněných těmito motory začínají povážlivě klesat. Dosud jsme přitom v tomto ohledu zmiňovali hlavně Německo, odklon je však celoevropský.
Svědčí o tom data sdružení ACEA, dle kterých benzinové motory vůbec poprvé od roku 2009 hrají dominantní roli. Během prvního letošního pololetí totiž měly na celkových registracích 48,5procentní podíl oproti 45,8procentnímu za stejné období loňského roku. To představuje nárůst o 328 615 nových aut. Diesely oproti tomu klesly z 50,2 na 46,3 procenta, prodáno jich tak bylo o 152 323 kusů méně.
Pro automobilky je přitom tato informace velmi důležitou. Navzdory downsizingu a přeplňování, jenž supluje chybějící objem a počet válců, totiž benzinové motory produkují více emisí CO2 než diesely. S těmi jsou pak sice spojeny vyšší emise NOx, nicméně ty nejsou zohledňovány Evropskou unií v rámci drastických pokut. Pokud jsou při laboratorním měření v normálu, dál se o ně nikdo nezajímá.
A jelikož podíl dieselových aut na registracích klesá, bude mít řada automobilek problém vejít se do budoucích limitů. To sebou logicky nese další vývoj, tedy i další investice (hlavně do elektromobility) a s tím související možné zdražení produktů pro koncového uživatele.
Potvrzuje to i generální tajemník společnosti ACEA Erik Jonnaert, dle nějž „alternativní pohonné ústrojí bude bezpochyby hrát stále větší roli v mixu dopravních prostředků a všichni evropští výrobci do něj budou výrazně investovat. Bude ovšem třeba, aby došlo k povzbuzení zákazníků k jejich koupi, a to např. těmi správnými dotacemi a vybudováním infrastruktury napříč EU.“
Jonnaert ovšem konstatuje, že dieselové patálie zatím do náručí elektrických aut zákazníky nevhánějí. Podíl elektromobilů včetně plug-in hybridů na trhu je jen 1,3 % a oproti loňskému roku nenarostl ani o desetinu procentního bodu. Dle Jonnaerta je proto třeba, aby diesely nebyly brány jako zlo, nýbrž spíše jako překlenovací most mezi dvěma érami.
Dodat pak jen můžeme, že veškerá výše zmíněná data jsou lehce zkreslena tím, že ACEA vychází z údajů pouze 15 automobilek (BMW Group, DAF, Daimler, FCA, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, VW Group, Volvo Cars a Volvo Group), svých stálých členů. Chybí zde tak třeba Mazda či Honda, jenže ty mohou podíl dieselů leda dále snížit...
Dle dat sdružení ACEA zájem o dieselové automobily klesá, v prvním letošním pololetí zamířil výrazně pod 50 procent
Prim tak poprvé od roku 2009 hrají auta s benzinovými agregáty, třeba aktuálně velmi populární VW Golf 1,5 TSI Evo
Zdroj: ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva