Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč?

Tohle auto mělo být tím, čím se kdysi stal Cayenne pro Porsche. Jenže opak je pravdou, už tak trápenou značku táhne ke dnu, s pořádnou vervou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč?

8.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle auto mělo být tím, čím se kdysi stal Cayenne pro Porsche. Jenže opak je pravdou, už tak trápenou značku táhne ke dnu, s pořádnou vervou.

Maserati je na tom bledě už dlouho a z bryndy mu měl pomoc model Levante. Pod tímto názvem je celosvětově nabízeno první firemní SUV, od kterého si značka slibovala nemalé prodeje. Však auta tohoto typu jsou dnes skoro univerzální zárukou úspěchu, a to tím spíše, čím dražší jsou. Jenže u Levante to nevyšlo.

Zájem publika byl totiž od počátku minimální a postupně klesá na úplnou nulu. Za celý loňský rok se v Evropě prodalo jen 5 733 kusů, v Americe pak dokonce ještě méně (5 460). Prosincové evropské prodeje byly o polovinu horší než v témže měsíci roku 2016 a v USA klesají meziročně asi o třetinu.

Nedivili jsme se tedy řadě odstávek výroby, k nimž v průběhu loňského roku docházelo. Už na jeho konci se mluvilo o dalších a pikantní v tomto kontextu je, že na konci prosince vydalo české zastoupení značky prohlášení, podle nějž se montážní linky měly od letošního ledna opět plně rozeběhnout. Nestalo se to a nestane, dojde k pravému opaku.

Automobilka již oznámila, že výrobu zredukuje také v příštích měsících, a to více než výrazně. Zaměstnanci sice propuštěni nebudou, museli však s vedením sepsat novou, tzv. solidární smlouvu, která výraznou měrou sníží jejich příjmy. Minimálně do července bude počet pracovních hodin zredukován o 59 %, přičemž toto opatření platí jen pro továrnu Mirafiori, kde se Levante vyrábí.

Je pak otázkou, co bude dále. Už zmíněný pohled na poslední prodejní čísla nenaznačuje, že bychom se dočkali změny k lepšímu. Pád prodejů pokračuje i před minimální čísla z minulosti. Pro Maserati je navíc ještě horší, že nemá k dispozici bezednou pokladnu. Minimálně do září tedy značka uťala veškeré investice, přičemž tento stav možná prodlouží do konce roku.

Musíme se ptát, proč to tak je, odpověď ale neznáme. Obliba SUV má různá pseudoracionální vysvětlení, od mohutnosti až po snazší nastupování, jenže ten pravý důvod jejich popularity zůstává v mlze. Lidé z několika automobilek nám už v minulosti řekli něco v tom smyslu, že vlastně neví, proč se to či ono SUV prodává tak dobře a že to nové považují trochu za sázku do loterie. Většinou vyšla, Maserati nikoli, a to přes design, který je o poznání přitažlivější než u většiny konkurentů, nebo jízdní výkony, které s až 430 koňmi pod kapotou rozhodně nejsou nezajímavé. V poněkud iracionálním světě SUV zkrátka Levante nemá to, co lidi k těmto autům táhne...


Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 1 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 01Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 2 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 02Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 3 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 03Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 4 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 04Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 5 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 05Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 6 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 06Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 7 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 07Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 8 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 08Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 9 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 09Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 10 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 10Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 11 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 11Domnělá spása italské klasiky je průšvih jako hrom, nechce ho skoro nikdo. Proč? - 12 - Maserati Levante 2018 snizovani vyroby 12
Zájem o Maserati Levante i v době šílenství po crossoverech a SUV překvapivě klesá, značka proto omezí výrobu až do července

Zdroje: Maserati, Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.