Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, teď už ji nekupuje skoro nikdo
17.11.2020 | Petr Miler
Měl to být model, který automobilku znovu „udělá”, teď si ale můžeme říci, že ji leda úspěšně dodělává. V Evropě se prodeje úspěšně blíží nule a v USA už je značka ani nereportuje.
SUV Levante mělo Maserati znovu vrátit na výsluní. A Italové pro to udělali vše, co mohli. Vsadili na dnes módní SUV, dali mu pohlednou karoserii a pod jeho kapotu napěchovali výkonné pohonné jednotky. Jenže očekávaný zájem publika se bohužel nedostavil. Automobilka v roce 2017 prodala po celém světě 51 tisíc aut, přičemž SUV sice bylo každým druhým registrovaným vozem, nicméně podle plánu si majitele měl tou dobou najít skoro dvojnásobný počet aut. A v dalších letech mělo jít až o statisíce vozů ročně.
Dalo se to vnímat jako alespoň slušný start, z oněch 51 tisíc prodaných vozů se ale vyklubal vrchol, z nějž Maserati i jeho Levante padá neskutečným kalupem. V roce 2018 si Maserati kdekoli na Zemi koupilo už jen necelých 35 tisíc lidí a loni už se našlo jen něco málo přes 19 tisíc kupců. Letošní bilanci pochopitelně neznáme, asi jen velký snílek s ložním prádlem v červeno-bílo-zelené kombinaci by si ale mohl myslet, že výsledek nebude ještě horší. Byl by takový i bez koronarvirových patálií, natož pak s nimi.
Za propadem stojí hlavně selhání Levante splnit svou roli. V USA přestal mateřský koncern FCA reportovat prodeje Maserati samostatně už v roce 2018 a jistě dobře věděl, proč. Konkrétní prodejní cifry vám tedy neprozradíme, soudě dle masivní výprodejové akce pořádané na začátku letošního roku je ale jasné, že ani tam to trojzubému SUV nejde. Čísla z Evropy ale známe a jsou velmi výmluvná.
Premiérový rok 2016 přinesl Levante 2 443 zákazníků, ten s označením 2017 pak 5 733 kupců. To bylo ještě dobře, v roce 2018 ale šlo už jen o 4 511 lidí, v roce 2019 o 3 290 zákazníků a letos je jich zatím pouhých 1 497. To už se opravdu blížíme nule a celková čísla Maserati nevypadají ani o trochu lépe - 2 348 aut všech typů letos prodaných v Evropě znamená, že automobilka prodala jen 851 vozů, které nejsou Levante. To je opravdu velká bída.
Maserati tak ani letos nemuselo litovat toho, že několik měsíců nemohlo nic vyrábět, protože výrobu zastavovalo i bez toho. Střílet od boku, že automobilka letos na celém světě neprodá ani 10 tisíc aut, není až tak nemístné a do popředí to pochopitelně posouvá tak trochu nerudovskou otázku: Co s ním?
Levante už značku nespasí a starší modely, jako Ghibli, teprve ne. Jediným zásadním novým modelem je MC20, které ale bylo vyvinuto tak rychle, že pochybujeme o tom, že může být vypiplané tak, jako by si trojzubec na jeho přídi zasloužil. A i kdyby, úzkoprofilový sporťák prodejní čísla nespasí, i kdyby se přetrhl vedví.
Firmu nyní vede Davide Grasso, bývalý šéf Nike a Converse, který o řízení automobilek neví prakticky nic. To je světle výše zmíněného nemusí být na škodu, protože Maserati pomalu nemá na co navázat, přesto jsme zvědavi, jak se se svou rolí popasuje. Pokud na zákazníky léta nezabírá ani líbivé moderní SUV, která jinak lidé kupují jako na běžícím pásu, máme obavu, že spasit tuto značku bude skoro nadlidský úkol.
SUV Levante se takto předvedlo v roce 2016 v Praze. Mělo být pro Maserati záchranou, prodeje ale jen klesají a s nimi i odbyt celé značky. Foto: Adam Šrámek, Autoforum.cz
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva