Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč
16.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes není z těch značek, které by hořely pro litrové tříválce, své motory ale přesto zmenšil. Až na poslední baštu odporu proti downsizingu.
Se stále přísnějšími regulacemi normované spotřeby aut resp. jejich emisí CO2 sahají jednotlivé automobilky stále více po downsizingu. Volkswagen sice aktuálně mluví o pravém opaku, nicméně to až v době, když koncern VW „stihl” nahradit i 1,2litrový čtyřválce litrovým tříválcem. A downsizingu se oddali v podstatě všichni - menší motory s turby nasadilo i Ferrari, Porsche nebo třeba také Audi, které kupříkladu 4,2litrový atmosférický osmiválec u modelů RS byl nahradilo 2,9litrovým šestiválcem.
K obdobné rošádě dochází také u konkurenčních AMG od Mercedesu. Typickým příkladem může být výměna atmosférického 6,3litrového osmiválce nejprve za 5,5litrovou a nyní dokonce „jen” čtyřlitrovou jednotku s turbodmychadly. Automobilka ale obdobně zmenšila téměř všechny motory ve své nabídce a ve světle tohoto faktu se tak mnohý může začít ptát, jaká je budoucnost šestilitrového dvanáctiválce s logem třícípé hvězdy na krytu, která dosud tlakům na zmenšení jako jediný zcela odolává. Německá značka sice v minulosti již několikráte naznačila, že jej hodlá ve svých službách ponechat, třeba BMW ale ne zase tak dávno tvrdilo, že se nikdy nevzdá atmosféricky plněných šestiválců. A kde jsou...
Ola Källenius, někdejší šéf AMG, později šéf prodeje a marketingu osobních aut Mercedesu a od letošní ledna šéf vývoje znovu všech osobních Mercedesů ale trvá i nyní na předchozím „rozsudku“. A vysvětluje důvody. Dle něj má být dvanáctiválcová pohonná jednotka součástí portfolia značky minimálně po nejbližší roky, přičemž aktuálně neexistuje důvod, proč by mělo dojít ke změně. Pro Mercedes - a to je na dnešním trhu docela výjimka - není určující diktát regulátorů, ale zákazníci, kteří po jiných jednotkách ani netouží. Källenius v tomto ohledu vzpomíná na člověka, jenž dokonce i odmítl testovací jízdu s osmiválcem.
„Ne, ne, ne, já jezdím pouze s motory V12,“ měl reagovat na nabídku automobilky vážený klient. „Jak se ukázalo, za svůj život nakoupil 35 vozů Mercedesu napříč celým portfoliem,“ říká Källenius a dodává, že se sice lišily typy a barvami karoserie, motorový prostor je ovšem spojoval - pokaždé totiž bylo možné nalézt pod kapotou dvanáctiválec. Vrozenému odporu tohoto zákazníka vůči čemukoliv menšímu než V12 se tak nelze divit, stejně jako snaze značky vyjít mu vstříc. Je-li schopen za to zaplatit.
„Dvanáctiválce miluje malá skupinka fajnšmekrů,“ popisuje situaci Källenius. A dodává, že „na některých trzích a pro některé klienty neexistuje jiná volba než V12, to je to, co chtějí. A my budeme tyto zákazníky v nejbližší budoucnost zásobovat velmi schopnými dvanáctiválci.“ S emisemi si přitom prodejní šéf značky hlavu neláme - podle něj třícípá hvězda regulacím vyhoví, ať už budou jakékoli. Tedy, dokud bude mít o takové motory někdo zájem.
„Jak dlouho bude tento segment ještě existovat, nevím, ale nemáme žádné plány se na něj vykašlat,” říká Källenius. Z jeho slov lze přitom vyčíst, že Mercedes případně sáhne i po elektrifikaci dvanáctiválcové jednotky, respektive po jejím spojení s elektromotorem. V takové chvíli by pohonná jednotka byla hybridní, což by papírové emise i v rámci nových měřicích cyklu srazilo o poznání níže. Na pár let to přitom jistě postačí, a poté... nejspíše ona dvanáctiválcová klientela vymře a tentýž osud stihne i pohonnou jednotku.
Mercedes stále nemá plány se šestilitrových dvanáctiválců vzdát. A jistě nejen my jsme za to rádi
Zdroj: The Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis