Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč

Mercedes není z těch značek, které by hořely pro litrové tříválce, své motory ale přesto zmenšil. Až na poslední baštu odporu proti downsizingu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč

16.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mercedes není z těch značek, které by hořely pro litrové tříválce, své motory ale přesto zmenšil. Až na poslední baštu odporu proti downsizingu.

Se stále přísnějšími regulacemi normované spotřeby aut resp. jejich emisí CO2 sahají jednotlivé automobilky stále více po downsizingu. Volkswagen sice aktuálně mluví o pravém opaku, nicméně to až v době, když koncern VW „stihl” nahradit i 1,2litrový čtyřválce litrovým tříválcem. A downsizingu se oddali v podstatě všichni - menší motory s turby nasadilo i Ferrari, Porsche nebo třeba také Audi, které kupříkladu 4,2litrový atmosférický osmiválec u modelů RS byl nahradilo 2,9litrovým šestiválcem.

K obdobné rošádě dochází také u konkurenčních AMG od Mercedesu. Typickým příkladem může být výměna atmosférického 6,3litrového osmiválce nejprve za 5,5litrovou a nyní dokonce „jen” čtyřlitrovou jednotku s turbodmychadly. Automobilka ale obdobně zmenšila téměř všechny motory ve své nabídce a ve světle tohoto faktu se tak mnohý může začít ptát, jaká je budoucnost šestilitrového dvanáctiválce s logem třícípé hvězdy na krytu, která dosud tlakům na zmenšení jako jediný zcela odolává. Německá značka sice v minulosti již několikráte naznačila, že jej hodlá ve svých službách ponechat, třeba BMW ale ne zase tak dávno tvrdilo, že se nikdy nevzdá atmosféricky plněných šestiválců. A kde jsou...

Ola Källenius, někdejší šéf AMG, později šéf prodeje a marketingu osobních aut Mercedesu a od letošní ledna šéf vývoje znovu všech osobních Mercedesů ale trvá i nyní na předchozím „rozsudku“. A vysvětluje důvody. Dle něj má být dvanáctiválcová pohonná jednotka součástí portfolia značky minimálně po nejbližší roky, přičemž aktuálně neexistuje důvod, proč by mělo dojít ke změně. Pro Mercedes - a to je na dnešním trhu docela výjimka - není určující diktát regulátorů, ale zákazníci, kteří po jiných jednotkách ani netouží. Källenius v tomto ohledu vzpomíná na člověka, jenž dokonce i odmítl testovací jízdu s osmiválcem.

„Ne, ne, ne, já jezdím pouze s motory V12,“ měl reagovat na nabídku automobilky vážený klient. „Jak se ukázalo, za svůj život nakoupil 35 vozů Mercedesu napříč celým portfoliem,“ říká Källenius a dodává, že se sice lišily typy a barvami karoserie, motorový prostor je ovšem spojoval - pokaždé totiž bylo možné nalézt pod kapotou dvanáctiválec. Vrozenému odporu tohoto zákazníka vůči čemukoliv menšímu než V12 se tak nelze divit, stejně jako snaze značky vyjít mu vstříc. Je-li schopen za to zaplatit.

„Dvanáctiválce miluje malá skupinka fajnšmekrů,“ popisuje situaci Källenius. A dodává, že „na některých trzích a pro některé klienty neexistuje jiná volba než V12, to je to, co chtějí. A my budeme tyto zákazníky v nejbližší budoucnost zásobovat velmi schopnými dvanáctiválci.“ S emisemi si přitom prodejní šéf značky hlavu neláme - podle něj třícípá hvězda regulacím vyhoví, ať už budou jakékoli. Tedy, dokud bude mít o takové motory někdo zájem.

„Jak dlouho bude tento segment ještě existovat, nevím, ale nemáme žádné plány se na něj vykašlat,” říká Källenius. Z jeho slov lze přitom vyčíst, že Mercedes případně sáhne i po elektrifikaci dvanáctiválcové jednotky, respektive po jejím spojení s elektromotorem. V takové chvíli by pohonná jednotka byla hybridní, což by papírové emise i v rámci nových měřicích cyklu srazilo o poznání níže. Na pár let to přitom jistě postačí, a poté... nejspíše ona dvanáctiválcová klientela vymře a tentýž osud stihne i pohonnou jednotku.


Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 1 - Mercedes V12 info 2016 01Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 2 - Mercedes V12 info 2016 02Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 3 - Mercedes V12 info 2016 03Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 4 - Mercedes V12 info 2016 04Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 5 - Mercedes V12 info 2016 05Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 6 - Mercedes V12 info 2016 06Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 7 - Mercedes V12 dalsi 01Downsizingu odolává už jen jediný motor Mercedesu. Šéf vývoje vysvětlil, proč - 8 - Mercedes V12 dalsi 02
Mercedes stále nemá plány se šestilitrových dvanáctiválců vzdát. A jistě nejen my jsme za to rádi

Zdroj: The Drive

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše