Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici
7.10.2019 | Petr Miler
Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.
Konec minulé dekády byl jedním z vrcholů stále trvající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tak mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za 10 let změnilo...
Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy a na tomto stroji mohli ukázat svoji nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné aplikace, nacpali jej jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný i relativně úsporný.
Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a stále platí za nejsilnější motor TDI historie. Vyráběla se mezi léty 2009 a 2012 a jejím ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní může zapomenout, ani jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm ale není k zahození.
Jsou to dvě největší dieselové mašiny mezi SUV za celou poslední dekádu a navzdory výkonovému handicapu té novější by v přímém srovnání leckdo jistě čekal jasnou nadvládu SQ7. Má tři turba namísto dvou, přičemž to třetí, elektrické obstarává vysoký výkon prakticky od volnoběhu. Je to také lehčí, aerodynamicky vypiplanější auto s vícestupňovou převodovkou a lepším systémem řízení startu. Je to zkrátka skoro o 10 let novější vůz a stovka za 4,8 sekundy je až neuvěřitelně dobrý čas při hmotnosti 2 345 kg v základním provedením. Jenže... v praxi SQ7 žádným jasným vítězem není.
Ukazuje to srovnání právě první generace Q7 s motorem V12 TDI proti druhé generaci ve verzi SQ7 na německé dálnici. Proti dvanáctiválci tu hrálo vše krom výkonu - vedle zmíněných faktorů i mokro. Přesto oba vozy dosáhnout 100 km/h v prakticky identické chvíli, na 130 jsou pořád stejně a až ve 160 a 200 km/h začne SQ7 trochu poodjíždět. Je to ale pořád velmi malý rozdíl, který nejlépe ukazuje, jakým monstrem motor 6,0 V12 TDI byl. A už jen z hlediska jeho výjimečnosti je škoda, že se nového auta s podobným srdcem stěží kdy znovu dočkáme. Vlastně, brzy bude něčím nepředstavitelným i motor 4,0 V8 TDI, po odchodu současných aut s ním se s ohledem na utahující se bruselskou smyčku nemá šanci vrátit.
Souboj dvou největších dieselových mašin poslední dekády je navzdory nespočtu inovací modernějšího stroje nečekaně vyrovnaný
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 3 minutami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před hodinou - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 3 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 12:42 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan