Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici

Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici

7.10.2019 | Petr Miler

Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.

Konec minulé dekády byl jedním z vrcholů stále trvající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tak mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za 10 let změnilo...

Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy a na tomto stroji mohli ukázat svoji nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné aplikace, nacpali jej jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný i relativně úsporný.

Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a stále platí za nejsilnější motor TDI historie. Vyráběla se mezi léty 2009 a 2012 a jejím ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní může zapomenout, ani jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm ale není k zahození.

Jsou to dvě největší dieselové mašiny mezi SUV za celou poslední dekádu a navzdory výkonovému handicapu té novější by v přímém srovnání leckdo jistě čekal jasnou nadvládu SQ7. Má tři turba namísto dvou, přičemž to třetí, elektrické obstarává vysoký výkon prakticky od volnoběhu. Je to také lehčí, aerodynamicky vypiplanější auto s vícestupňovou převodovkou a lepším systémem řízení startu. Je to zkrátka skoro o 10 let novější vůz a stovka za 4,8 sekundy je až neuvěřitelně dobrý čas při hmotnosti 2 345 kg v základním provedením. Jenže... v praxi SQ7 žádným jasným vítězem není.

Ukazuje to srovnání právě první generace Q7 s motorem V12 TDI proti druhé generaci ve verzi SQ7 na německé dálnici. Proti dvanáctiválci tu hrálo vše krom výkonu - vedle zmíněných faktorů i mokro. Přesto oba vozy dosáhnout 100 km/h v prakticky identické chvíli, na 130 jsou pořád stejně a až ve 160 a 200 km/h začne SQ7 trochu poodjíždět. Je to ale pořád velmi malý rozdíl, který nejlépe ukazuje, jakým monstrem motor 6,0 V12 TDI byl. A už jen z hlediska jeho výjimečnosti je škoda, že se nového auta s podobným srdcem stěží kdy znovu dočkáme. Vlastně, brzy bude něčím nepředstavitelným i motor 4,0 V8 TDI, po odchodu současných aut s ním se s ohledem na utahující se bruselskou smyčku nemá šanci vrátit.


Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 1 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 01Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 2 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 02Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 3 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 03Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 4 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 04Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 5 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 05Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 6 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 06Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 7 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 07
Souboj dvou největších dieselových mašin poslední dekády je navzdory nespočtu inovací modernějšího stroje nečekaně vyrovnaný

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše