Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici

Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici

7.10.2019 | Petr Miler

Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.

Konec minulé dekády byl jedním z vrcholů stále trvající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tak mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za 10 let změnilo...

Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy a na tomto stroji mohli ukázat svoji nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné aplikace, nacpali jej jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný i relativně úsporný.

Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a stále platí za nejsilnější motor TDI historie. Vyráběla se mezi léty 2009 a 2012 a jejím ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní může zapomenout, ani jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm ale není k zahození.

Jsou to dvě největší dieselové mašiny mezi SUV za celou poslední dekádu a navzdory výkonovému handicapu té novější by v přímém srovnání leckdo jistě čekal jasnou nadvládu SQ7. Má tři turba namísto dvou, přičemž to třetí, elektrické obstarává vysoký výkon prakticky od volnoběhu. Je to také lehčí, aerodynamicky vypiplanější auto s vícestupňovou převodovkou a lepším systémem řízení startu. Je to zkrátka skoro o 10 let novější vůz a stovka za 4,8 sekundy je až neuvěřitelně dobrý čas při hmotnosti 2 345 kg v základním provedením. Jenže... v praxi SQ7 žádným jasným vítězem není.

Ukazuje to srovnání právě první generace Q7 s motorem V12 TDI proti druhé generaci ve verzi SQ7 na německé dálnici. Proti dvanáctiválci tu hrálo vše krom výkonu - vedle zmíněných faktorů i mokro. Přesto oba vozy dosáhnout 100 km/h v prakticky identické chvíli, na 130 jsou pořád stejně a až ve 160 a 200 km/h začne SQ7 trochu poodjíždět. Je to ale pořád velmi malý rozdíl, který nejlépe ukazuje, jakým monstrem motor 6,0 V12 TDI byl. A už jen z hlediska jeho výjimečnosti je škoda, že se nového auta s podobným srdcem stěží kdy znovu dočkáme. Vlastně, brzy bude něčím nepředstavitelným i motor 4,0 V8 TDI, po odchodu současných aut s ním se s ohledem na utahující se bruselskou smyčku nemá šanci vrátit.


Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 1 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 01Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 2 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 02Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 3 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 03Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 4 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 04Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 5 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 05Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 6 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 06Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici - 7 - Audi Q7 V12 TDI vs Audi SQ7 V8 TDI video 07
Souboj dvou největších dieselových mašin poslední dekády je navzdory nespočtu inovací modernějšího stroje nečekaně vyrovnaný

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.