Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dveře stvořené pro usnadnění nastupování mohou v praxi fungovat úplně opačně
19.9.2018 | Mirek Mazal
Na výjimečná řešení některých výjimečných aut hledíme s obdivem jako na něco vizuálně zajímavého a přitom praktického. Realita jejich každodenního používání ale může být úplně jiná.
Supersporty z principu dostávají jedinečná řešení některých prvků. Exkluzivní přístup se týká celého vozu a jak víme z historie, ani vcelku obyčejná věc jako dveře nezůstává u designérů bez povšimnutí. V minulosti jsme byli svědky individuálních způsobů otevírání u aut Lamborghini, McLarenu nebo Mercedesu, ale specifické řešení dveří má i první novodobý Ford GT.
Ani u něj nejde jen o designové cvičení. Dveře, s nimiž se otevírá i kus střechy, byly vynuceny velice nízkou stavbou původního Fordu GT40. Číslo v názvu znamenalo výšku v palcích, převedeno na nám známé jednotky to představuje asi jeden metr. Poskládat se do takového auta bokem, tedy standardním způsobem, je velmi obtížné. A protože stvořen byl pro Le Mans, kde se při střídání jezdců šetří každá sekunda, vznikla úprava, která nastupování výrazně ulehčovala - součástí dveří se stal rovněž kus střechy, a tak se do auta leze i tak trochu shora.
Pozdější ideový nástupce, tentokrát již čistě silniční model, se tohoto tvaru dveří podržel. Částečně z úcty k originálu, částečně ze stejného důvodu - jde znovu o velmi nízké auto, do kterého by se běžným způsobem soukalo obtížně, zvláště pak vyšším lidem. Jenže skončilo to jako se vším, co bylo vyvinuto primárně pro specifické použití za určitých podmínek. V boxech závodního okruhu je místa spousta a dveře lze otevřít doširoka, tam kus střechy visící na dveřích nevadí. Jenže skutečný život, malé garáže a stísněná parkoviště, to už je trochu jiná písnička.
V rychlosti to už kdysi demonstroval Jeremy Clarkson a teď to do detailu rozvedl Doug DeMuro. Ten si pořídil ojetý Ford GT první generace jako naplnění svého snu. Auto jako takové jej stále okouzluje, samo provedení dveří ho ale rozčiluje natolik, že se rozhodl všem divákům ukázat, že to vážně není praktické řešení.
Doug před kamerou předvedl zásadní negativa spojení střechy a dveří. Po otevření ve stísněných podmínkách spojení se střechou opravdu nepomáhá - dveře se neotevřou dost, a tak není možné využít prostoru nahoře, žádný není. Za volant tedy musí lézt po čtyřech hlavou napřed. Pokud vedle silného Fordu zastaví na parkovišti jiné vozidlo, je to znovu to samé - bez nacvičené gymnastické sestavy se na místo řidiče nebo naopak ven z auta nedá dostat.
První nedostatek ale není poslední. Když už se podaří zastavit tak šikovně, aby šly otevřít dveře do plného úhlu, stačí se vytočit na sedačce a vystoupit - u normálních automobilů žádný stres, ale Ford GT je jiný případ. Když si neuvědomíte, v čem sedíte, na cestu vám auto udělí ještě ránu do hlavy. Kus střechy otvírající se s dveřmi prostě zasahuje do míst, kde se obvykle nic nenachází. A jakkoli řidič si na to dříve nebo později zvykne, cestující dostávají úder rovnou do lebky prakticky pokaždé.
Ani to ovšem není všechno. Střešní část otevíraná při nastupování a vystupování zároveň slouží jako gilotina pro vysoké řidiče nebo pasažéry. Pokud se urostlí lidé při zavírání dveří neskloní, snadno dostanou zásah hranou. Znovu - řidič se to po pár jizvách, pro spolujezdce je to velký nezvyk.
Není tedy divu, že Ford toto řešení použil jednou a už se k němu nevrátil. Systém udělaný původně pro usnadnění vystupování nebo nastupování funguje v praxi povětšinou přesně opačně. Kdo nemá s autem delší zkušenosti, bude při kontaktu s ním bolestně potrestán...
Ford GT má hezké malé dveře spojené se střechou. Originální řešení vypadá prakticky, většinou se ale projevuje úplně opačně
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejčtenější články
- Tisíce nových Porsche, Bentley a Audi byly zadrženy v USA kvůli používání zakázaného dílu
17.2.2024 - Někdo najel s malým šestiválcovým BMW M135i za pár let přes 400 tisíc km, teď ho prodává za polovinu obvyklé ceny
17.2.2024 - Dlouholetý šéfdesignér Audi končí, jeho nástupce lépe zapadá do současného směřování značky
17.2.2024 - Zastoupení elektromobilů mezi auty provozovanými v Evropě dosáhlo 1 procenta, gratulujeme
17.2.2024 - Faceliftovaný VW Golf 8 odhalil své první ceny, edice k 50. narozeninám je velké zklamání
17.2.2024
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 10:35 - GeneHawkins
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Politický koutek 03.19. 10:08 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka