Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dveře stvořené pro usnadnění nastupování mohou v praxi fungovat úplně opačně
19.9.2018 | Mirek Mazal
Na výjimečná řešení některých výjimečných aut hledíme s obdivem jako na něco vizuálně zajímavého a přitom praktického. Realita jejich každodenního používání ale může být úplně jiná.
Supersporty z principu dostávají jedinečná řešení některých prvků. Exkluzivní přístup se týká celého vozu a jak víme z historie, ani vcelku obyčejná věc jako dveře nezůstává u designérů bez povšimnutí. V minulosti jsme byli svědky individuálních způsobů otevírání u aut Lamborghini, McLarenu nebo Mercedesu, ale specifické řešení dveří má i první novodobý Ford GT.
Ani u něj nejde jen o designové cvičení. Dveře, s nimiž se otevírá i kus střechy, byly vynuceny velice nízkou stavbou původního Fordu GT40. Číslo v názvu znamenalo výšku v palcích, převedeno na nám známé jednotky to představuje asi jeden metr. Poskládat se do takového auta bokem, tedy standardním způsobem, je velmi obtížné. A protože stvořen byl pro Le Mans, kde se při střídání jezdců šetří každá sekunda, vznikla úprava, která nastupování výrazně ulehčovala - součástí dveří se stal rovněž kus střechy, a tak se do auta leze i tak trochu shora.
Pozdější ideový nástupce, tentokrát již čistě silniční model, se tohoto tvaru dveří podržel. Částečně z úcty k originálu, částečně ze stejného důvodu - jde znovu o velmi nízké auto, do kterého by se běžným způsobem soukalo obtížně, zvláště pak vyšším lidem. Jenže skončilo to jako se vším, co bylo vyvinuto primárně pro specifické použití za určitých podmínek. V boxech závodního okruhu je místa spousta a dveře lze otevřít doširoka, tam kus střechy visící na dveřích nevadí. Jenže skutečný život, malé garáže a stísněná parkoviště, to už je trochu jiná písnička.
V rychlosti to už kdysi demonstroval Jeremy Clarkson a teď to do detailu rozvedl Doug DeMuro. Ten si pořídil ojetý Ford GT první generace jako naplnění svého snu. Auto jako takové jej stále okouzluje, samo provedení dveří ho ale rozčiluje natolik, že se rozhodl všem divákům ukázat, že to vážně není praktické řešení.
Doug před kamerou předvedl zásadní negativa spojení střechy a dveří. Po otevření ve stísněných podmínkách spojení se střechou opravdu nepomáhá - dveře se neotevřou dost, a tak není možné využít prostoru nahoře, žádný není. Za volant tedy musí lézt po čtyřech hlavou napřed. Pokud vedle silného Fordu zastaví na parkovišti jiné vozidlo, je to znovu to samé - bez nacvičené gymnastické sestavy se na místo řidiče nebo naopak ven z auta nedá dostat.
První nedostatek ale není poslední. Když už se podaří zastavit tak šikovně, aby šly otevřít dveře do plného úhlu, stačí se vytočit na sedačce a vystoupit - u normálních automobilů žádný stres, ale Ford GT je jiný případ. Když si neuvědomíte, v čem sedíte, na cestu vám auto udělí ještě ránu do hlavy. Kus střechy otvírající se s dveřmi prostě zasahuje do míst, kde se obvykle nic nenachází. A jakkoli řidič si na to dříve nebo později zvykne, cestující dostávají úder rovnou do lebky prakticky pokaždé.
Ani to ovšem není všechno. Střešní část otevíraná při nastupování a vystupování zároveň slouží jako gilotina pro vysoké řidiče nebo pasažéry. Pokud se urostlí lidé při zavírání dveří neskloní, snadno dostanou zásah hranou. Znovu - řidič se to po pár jizvách, pro spolujezdce je to velký nezvyk.
Není tedy divu, že Ford toto řešení použil jednou a už se k němu nevrátil. Systém udělaný původně pro usnadnění vystupování nebo nastupování funguje v praxi povětšinou přesně opačně. Kdo nemá s autem delší zkušenosti, bude při kontaktu s ním bolestně potrestán...
Ford GT má hezké malé dveře spojené se střechou. Originální řešení vypadá prakticky, většinou se ale projevuje úplně opačně
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:43 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan