Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná

Auta jsou v Egyptě relativně extrémně drahá a z 98 milionů obyvatel si je může dovolit jen hrstka lidí. Nová kampaň cílí na jejich zlevnění a zatím boduje, Egypťanům to ale pořád není dost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná

14.3.2019 | Petr Prokopec

Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta jsou v Egyptě relativně extrémně drahá a z 98 milionů obyvatel si je může dovolit jen hrstka lidí. Nová kampaň cílí na jejich zlevnění a zatím boduje, Egypťanům to ale pořád není dost.

V případě vývoje dostupnosti nových automobilů v posledních dekádách si u nás nemáme příliš na co stěžovat. Na jednu stranu je to dáno tím, že jsme přes 40 let prožili v bídě komunismu, a tak je srovnání současnosti s dobami před 30 a více léty dosti specifické. I v posledních letech je ale situace stále lepší - ceny aut sice pod tlakem na stále větší bezpečnost a papírovou efektivitu nominálně rostou, platy Čechů ale míří vzhůru ještě rychleji.

Takovou Dacii Logan si tak dnes můžete na českém trhu koupit za méně než 170 tisíc korun. Pokud bychom zůstali u tuzemské průměrné hrubé mzdy, jež ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku vzrostla na 33 840 Kč a ze které by vám stát neuloupl ani korunu, pak byste na rumunský sedan měli již po pětiměsíčním úsilí. Něco takového nebylo nikdy v minulosti možné.

Lze samozřejmě namítnout, že ne všechny kroky vedou do showroomů Dacie. Ovšem i kdybychom sáhli po českém bestselleru, tedy Škodě Octavia, nebude již doba spoření odpovídat utahování opasků, jež si naši rodiče střihli za éry komunismu. Český liftback je k dispozici od 437 900 Kč, na jeho pořízení by tak musel daněmi nezatížený průměrný český občan chodit do práce 13 měsíců. I když to v praxi bude trvat déle, půjde stále o dobu, ze které by se mnohým jiným lidem zamotala hlava.

Platí to třeba v Egyptě, který leckdo může vnímat jako relativně vyspělou zemi. Jenže právě tam je pro naprostou většinu lidí nový automobil věcí zcela nedostupnou. Na tento nepoměr nás upozornila aktuální kampaň, kterou se Egypťané pokouší dosáhnout zdánlivě nemožného - přinutit vládu a automobilky, aby vozy zlevnily na přijatelnou úroveň.

Říká si Let it rust, tedy Nechte je zreznout, a dělá přesně to, co její jméno naznačuje - motivuje lidi k tomu, aby nová auta nekupovali a vozy v nabídce nechali klidně zreznout, pokud nebudou k dispozici levněji. Je ale otázkou, zda míří správným směrem - ceny obyčejných aut se v Egyptě pohybují mezi 200 a 350 tisíci egyptských liber, tedy v přepočtu 261 až 457 tisíci korunami, což nejsou závratné sumy. Problém je jinde. Průměrný Egypťan si dnes měsíčně vydělá jen 3 000 EGP (3 920 Kč) a nové auto jej tedy vyjde na pět a půl roku práce. A to jsme jen u nejlevnějších modelů.

Při pohledu na danou situaci lze vztek Egypťanů pochopit, jen tlakem na cenu aut si ale nepomohou - nový vůz za pár desítek tisíc jim nikdo neprodá. Přesto dosahují alespoň částečných úspěchů. Jednak u vlády, neboť k 1. lednu letošního roku bylo sníženo clo na dovoz nových vozů z Evropy na nulu. A jednak u automobilek, neboť ceny aut zamířily od počátku roku dolů o více jak 10 procent. Jenže Egypťanům to není dost, a tak auta dále nekupují.

Prodeje v prvním letošním měsíci oproti prosinci 2018, kdy byly ceny výrazně vyšší, tedy beztak klesly o neskutečných 42 procent na pouhých 11 460 aut. Z toho je zjevné, že nejde jen o hurá-akci několika málo aktivistů, ale skutečně masový odpor proti nákupu nových aut za stávajících cen. Jak jsme ale zmínili, přinejmenším automobilky situaci stěží vyřeší, což nejlépe připomíná dění v minulosti. Mezi léty 2012 a 2017 se prodejům dařilo, počet aut v provozu se tehdy zvedl o 50 procent na celkem 9,9 milionu aut - na zemi s 98 miliony obyvatel beztak bída, ale trend byl dobrý. Nicméně v závěru roku 2016 byla silně znehodnocena místní cena, což logicky vedlo ke zdražení. A „automobilový Egypt” už se z tohoto šoku nikdy nezapamatoval.

Kampaň Let it rust tedy bude muset více zatlačit na vládu, aby krom cla intervenovala i v jiných oblastech. To ale může způsobit potíže jinde, neboť země pyramid a faraónů do značné míry žije z turistického ruchu. Přesto je třeba říci, že je dosavadní kampaň pozoruhodně úspěšná a může inspirovat. I u nás by auta mohla být podstatně levnější, kdyby stát od soukromých kupců nevybíral 21 % daně z přidané hodnoty. O provozu ani nemluvě, zejména při nákupu benzinu si stát vezme, co může...


Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná - 1 - Let it rust Egypt 2019 ilustracni foto 01Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná - 2 - Let it rust Egypt 2019 ilustracni foto 02Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná - 3 - Let it rust Egypt 2019 ilustracni foto 03Egypťané našli cestu, jak si vymoci zlevnění aut, je pozoruhodně úspěšná - 4 - Let it rust Egypt 2019 ilustracni foto 04
Ceny nových aut v Egyptě na první pohled nejsou enormní, ovšem jen do chvíle, než na druhou stranu rovnice dáte průměrný výdělek místních. Ti tak tlačí na zlevnění - zatím bodují, ale auta dále kupovat odmítají

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše