Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ekologové spočítali, které automobilky nejvíc škodí planetě, jen nikdo neví, jak
22.9.2019 | Mirek Mazal
Greenpeace neustupuje v tažení proti autům. Další argumenty proti současné podobě automobilismu vyplynuly ze studie o množství emisí produkovaným vozy jednotlivých výrobců.
Mezinárodní nevládní organizace Greenpeace vyžaduje stanovení lhůty pro ukončení prodeje benzínových a naftových vozidel. Tento požadavek vznikl v souladu s přesvědčením, že provoz automobilů má zásadní vliv na globální oteplování, jakkoli sami musí vědět, že pokud se o dvě třetiny světové výroby elektřiny stará uhlí, elektromobily toho na produkci CO2 mnoho nezmění. Samozvaní ochránci přírody ale na fakta nikdy příliš nehleděli, a tak je otázkou, jak moc vážně lze brát jejich poslední studii.
Ta se blíže neupřesněným způsobem pokusila vyjmenovat tucet největších automobilových kazisvětů podle dopadu jimi vyrobených vozů na životní prostředí. Největším znečišťovatelem planety mají být produkty Volkswagen Group, konkrétně se mají starat o více emisí než celá Austrálie. Jakým způsobem k tomuto číslu autoři došli, není jasné - pokud by mělo jít o emise spojené s výrobou, je to nesmysl, toto číslo je mnohem menší. Jde tedy o emise všech aut, která kdy VW vyrobil? Jak vůbec Greenpeace ví, kolik jich ještě jezdí? Nebo těch, která prodal za jediný rok? Jak ale může vědět, kolik najezdí kilometrů a jakou mají reálnou spotřebu? Něco takového nelze přesněji spočítat.
Přesto organizace pokračuje ve jmenování dalších klimatických delikventů. Za německým koncernem následují dva menší globální škůdci, a to aliance Renault-Nissan a japonská Toyota. Zbylé nelichotivé pozice obsadily firmy General Motors, respektive Hyundai-Kia. Znak pěti jmenovaných značek mají mít na přídi vozy produkující 55 % emisí celého automobilového průmyslu.
Zelení příznivci zároveň viní automobily z 9% objemu skleníkových plynů produkovaných lidskou činností, což odpovídá některým studiím. Jenže vzhledem k tomu, že jejich naprostá většina (96,5 %) lidskou činností produkována není a osobní automobily se starají o menší část než nákladní doprava, nám to nepřijde jako tak významné číslo, aby se auta ocitla výše na seznamu potenciálních hrozeb, neboť bez omezení dopravy jejich emise beztak zásadně změnit nelze, Greenpeace ale zkrátka smýšlí jinak.
Na paškál si bere si některé země. Například v Belgii suma vypuštěných skleníkových plynů z aut loni údajně tvořila 24 % ročních emisí celého státu. Podíl je výsledkem propočítávání průměrných emisí na kilometr a znečištění způsobeném výrobou, recyklací a prodejem pohonných hmot. Greenpeace dále kritizuje oblíbenou kategorii sportovně užitkových vozidel, které v roce 2018 představovaly třetinu všech prodejů právě v Belgickém království. Za pět let se zde tak počet majitelů nových SUV zdvojnásobil.
Pozoruhodné je, že na tomto místě si ekologové najednou uvědomují, že řešením nemůže být ani elektrifikace motorů, protože elektrická energie většinově vzniká špinavými metodami i ve vyspělých zemích a SUV ji potřebují znovu více, akorát v jiné formě. Sami tak v podstatě popírají své snahy, neboť jedním dechem volají po elektromobilech a říkají, že stejně významný posun nepřinesou.
Přesto radikální environmentalisté požadují ukončení prodejů aut poháněných fosilními palivy nejpozději do roku 2028. To je absolutně nerealizovatelný požadavek, pokud všichni nemáme jezdit na kole, podle Greenpeace je to ale údajně nezbytná podmínka pro omezení globálního oteplování o 1,5 °C. Nevládní organizace vyzvala politické reprezentace Belgie, aby následovala zelené myšlení některých kolegů z Nizozemska či skandinávských zemí.
Názor nikomu upírat nebudeme, pokud ale někdo vystupuje s podobnou iniciativou, měl by ji opřít o nezpochybnitelná čísla. Těmi výše zmíněná data nejsou, bez jasné metodiky v pozadí tak působí jen jako výkřiky do prázdna. Pokud navíc racionalitu svých závěrů Greenpeace popírá vlastními slovy, je skutečně těžké si z nich cokoli kloudného odnést.
Greenpeace tvrdí, že samotný Volkswagen produkuje více emisí než celá Austrálie. Jak to spočítal, nemáme tušení
Zdroje: Brussels Times, Greenpeace
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda