Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ekologové spočítali, které automobilky nejvíc škodí planetě, jen nikdo neví, jak
22.9.2019 | Mirek Mazal
Greenpeace neustupuje v tažení proti autům. Další argumenty proti současné podobě automobilismu vyplynuly ze studie o množství emisí produkovaným vozy jednotlivých výrobců.
Mezinárodní nevládní organizace Greenpeace vyžaduje stanovení lhůty pro ukončení prodeje benzínových a naftových vozidel. Tento požadavek vznikl v souladu s přesvědčením, že provoz automobilů má zásadní vliv na globální oteplování, jakkoli sami musí vědět, že pokud se o dvě třetiny světové výroby elektřiny stará uhlí, elektromobily toho na produkci CO2 mnoho nezmění. Samozvaní ochránci přírody ale na fakta nikdy příliš nehleděli, a tak je otázkou, jak moc vážně lze brát jejich poslední studii.
Ta se blíže neupřesněným způsobem pokusila vyjmenovat tucet největších automobilových kazisvětů podle dopadu jimi vyrobených vozů na životní prostředí. Největším znečišťovatelem planety mají být produkty Volkswagen Group, konkrétně se mají starat o více emisí než celá Austrálie. Jakým způsobem k tomuto číslu autoři došli, není jasné - pokud by mělo jít o emise spojené s výrobou, je to nesmysl, toto číslo je mnohem menší. Jde tedy o emise všech aut, která kdy VW vyrobil? Jak vůbec Greenpeace ví, kolik jich ještě jezdí? Nebo těch, která prodal za jediný rok? Jak ale může vědět, kolik najezdí kilometrů a jakou mají reálnou spotřebu? Něco takového nelze přesněji spočítat.
Přesto organizace pokračuje ve jmenování dalších klimatických delikventů. Za německým koncernem následují dva menší globální škůdci, a to aliance Renault-Nissan a japonská Toyota. Zbylé nelichotivé pozice obsadily firmy General Motors, respektive Hyundai-Kia. Znak pěti jmenovaných značek mají mít na přídi vozy produkující 55 % emisí celého automobilového průmyslu.
Zelení příznivci zároveň viní automobily z 9% objemu skleníkových plynů produkovaných lidskou činností, což odpovídá některým studiím. Jenže vzhledem k tomu, že jejich naprostá většina (96,5 %) lidskou činností produkována není a osobní automobily se starají o menší část než nákladní doprava, nám to nepřijde jako tak významné číslo, aby se auta ocitla výše na seznamu potenciálních hrozeb, neboť bez omezení dopravy jejich emise beztak zásadně změnit nelze, Greenpeace ale zkrátka smýšlí jinak.
Na paškál si bere si některé země. Například v Belgii suma vypuštěných skleníkových plynů z aut loni údajně tvořila 24 % ročních emisí celého státu. Podíl je výsledkem propočítávání průměrných emisí na kilometr a znečištění způsobeném výrobou, recyklací a prodejem pohonných hmot. Greenpeace dále kritizuje oblíbenou kategorii sportovně užitkových vozidel, které v roce 2018 představovaly třetinu všech prodejů právě v Belgickém království. Za pět let se zde tak počet majitelů nových SUV zdvojnásobil.
Pozoruhodné je, že na tomto místě si ekologové najednou uvědomují, že řešením nemůže být ani elektrifikace motorů, protože elektrická energie většinově vzniká špinavými metodami i ve vyspělých zemích a SUV ji potřebují znovu více, akorát v jiné formě. Sami tak v podstatě popírají své snahy, neboť jedním dechem volají po elektromobilech a říkají, že stejně významný posun nepřinesou.
Přesto radikální environmentalisté požadují ukončení prodejů aut poháněných fosilními palivy nejpozději do roku 2028. To je absolutně nerealizovatelný požadavek, pokud všichni nemáme jezdit na kole, podle Greenpeace je to ale údajně nezbytná podmínka pro omezení globálního oteplování o 1,5 °C. Nevládní organizace vyzvala politické reprezentace Belgie, aby následovala zelené myšlení některých kolegů z Nizozemska či skandinávských zemí.
Názor nikomu upírat nebudeme, pokud ale někdo vystupuje s podobnou iniciativou, měl by ji opřít o nezpochybnitelná čísla. Těmi výše zmíněná data nejsou, bez jasné metodiky v pozadí tak působí jen jako výkřiky do prázdna. Pokud navíc racionalitu svých závěrů Greenpeace popírá vlastními slovy, je skutečně těžké si z nich cokoli kloudného odnést.
Greenpeace tvrdí, že samotný Volkswagen produkuje více emisí než celá Austrálie. Jak to spočítal, nemáme tušení
Zdroje: Brussels Times, Greenpeace
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 15:08 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch