Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrické plány BMW dostaly další těžkou ránu, šéf divize i opustil firmu
18.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nelze se neptat, jaká atmosféra okolo elektromobilů v BMW panuje, když Ulrich Kranz vyměnil „teplé místo” za pozici u firmy s nejasnou budoucností.
BMW mělo od počátku své existence poměrně jasnou strategii, vyrábělo skutečně sportovní auta pro opravdové řidiče. Bylo vcelku jedno, zda se jednalo o běžné modely či deriváty divize M, dvoudvířka nebo čtyřdvířka, příměstské kompakty nebo luxusní limuzíny - za jejich volanty jste si zkrátka jízdu užívali daleko více než u konkurence. V posledních letech však automobilka evidentně neví, jakým směrem se vydat dále. Proto rozehrála hru na všechny strany. A ta se jí přestává vyplácet.
Již nějakou dobu se objevují zprávy o potížích divize BMW i, která má na starosti vozy osazené alternativním pohonným ústrojím. První dvě vlaštovky, elektromobil i3 a sportovní plug-in hybrid i8, se z počátku zdály být úspěšnými, poté se v soukolí mnichovské automobilky cosi zadrhlo. A daný problém evidentně podřezává veškeré větve, na kterých BMW „i” sedí, přičemž zoufalé reakce vedení ničemu nepomáhají.
Nedávno jsme vás informovali o tom, že automobilka stáhla své zaměstnance do opuštěného hangáru, aby je tam strašila obrázky elektrifikovaných Mercedesů, Porsche či Elona Muska. Na poli elektromobilů chce navzdory problémům svých vlaštovek přidat, proto také chystá výrazné osekání nabídky motorů, převodovek a výbavy, aby mohlo investovat do elektromobility a autonomního řízení. Paradoxně ale po ničem z toho dealeři aktuálně netouží, místo toho chtějí zpět ona řidičská auta.
Zda se jich dočkají, to je otázkou. A otázkou je nyní i to, zda se dočkáme oné kýžené elektrické expanze. Od divize „i” totiž odešlo několik klíčových osob a nyní se přidává další. Je jím sám šéf divize BMW i Ulrich Kranz, který pro značku pracoval po dlouhých 30 let. Nyní Mnichov opustil ve prospěch značky Faraday Future, jíž má pomoci dostat do sériové výroby její prvotinu zvanou FF 91. Ta se chlubí 1 065 koňmi a 1 800 Nm točivého momentu, s nimiž má zvládnout stovku pod 2,4 sekundy. Dojezd by přitom dle certifikace EPA měl činit 608 km.
To jsou vskutku působivé parametry, pročež se vlastně nelze ani divit 64 tisícům rezervací, která firma záhy po prezentaci své prvotiny obdržela. Je ovšem třeba dodat, že šlo o projevy zájmu bez nutnosti složení zálohy. Kolik aut firma reálně může prodávat, je otázkou, zvláště pak nyní, kdy vozy nemá kde vyrábět.
Firma sice chystala megaprojekt v podobě továrny v Nevadě, nedávno však oznámila, že veškeré plány jsou zmrazeny a místo Las Vegas se firemní špičky poohlížejí spíše po lokalitách v Kalifornii. Pozemky v Nevadě si ovšem Faraday Future ponechá pro případný budoucí návrat. I když není jisté, zda k němu dojde, neboť zakladatel značky Jia Yueting má nyní soudně obstavenou část majetku i financí.
Jak je tedy vidno, ani Faraday Future nemá zrovna na růžích ustláno. Můžeme se tak Kranzovi divit, že opustil „teplé místečko” v Mnichově a přesunul se do Států. Sám k tomu řekl, že „lidé, kteří mě dobře znají, vědí, že jdu do rizika. Vždycky skáču do různých projektů.“ Tentokráte by se mu to možná nemuselo vyplatit, nicméně Kranz si je novým působištěm velmi jistý.
„Rozhodnutí bylo vcelku jednoduché. FF má ty správné lidi, tu správnou vizi a velmi inovativní produkt. A proto jsem tady,“ dodává ex-šéf divize BMW i. Tím přitom nejspíše vysvětluje problém, jaký v Mnichově nastal a o němž jsme mluvili již v úvodu tohoto článku - bavorská automobilka zkrátka nemá ujasněný směr, jakým se v příštích letech vydá. A řadě lidí tato nejistota vadí.
Kranz ostatně není jedinou významnou postavou BMW, která zamířila k Faraday Future. Firma již v únoru zlákala i někdejšího finančního šéfa automobilky či Deutsche Bank Stefana Krause. Právě ten má přitom na svědomí zmrazení projektu továrny v Nevadě, jejíž výstavba měla vyjít na miliardu dolarů (cca 22,82 mld. Kč). Zdá se tedy, že jde o muže na pravém místě, který by Faraday Future mohl vyvést z nesnází.
Právě najmutí Krause na pozici finančního ředitele pak mohlo vést k souhlasu Kranze, aby se stal technickým šéfem Faraday Future. Nyní dodává, že „krátkodobým cílem je dostat FF 91 na silnici. Mluvíme o tomto úkolu stokrát denně. Chceme ukázat celému světu, že FF je schopné vyrobit vysoce kvalitní vůz, který je něčím více než jen pouhým elektromobilem.“
Co bude dále, to se uvidí. Jisté je, že Faraday Future má nyní k dispozici ty správné lidi a podle Kranze i tu správnou vizi. Firmě sice aktuálně chybí peníze, přítomnost dvou špičkových německých manažerů by ale mohla otevřít peněženky investorům a bankám. BMW tak zůstávají stále větší oči pro pláč, neboť odchod šéfa divize i znamená, že značce se - podle ní - ujíždějící vlak ještě více vzdaluje, nikoli naopak...
Ulrich Kranz byl šéfem divize BMW i, nyní však mnichovskou automobilku opustil ve prospěch Farady Future
Firmě má zpočátku napomoci dostat co nejrychleji její prvotinu FF 91 na silnici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 3 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:05 - M.Z.
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB