Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrické plány BMW dostaly další těžkou ránu, šéf divize i opustil firmu
18.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nelze se neptat, jaká atmosféra okolo elektromobilů v BMW panuje, když Ulrich Kranz vyměnil „teplé místo” za pozici u firmy s nejasnou budoucností.
BMW mělo od počátku své existence poměrně jasnou strategii, vyrábělo skutečně sportovní auta pro opravdové řidiče. Bylo vcelku jedno, zda se jednalo o běžné modely či deriváty divize M, dvoudvířka nebo čtyřdvířka, příměstské kompakty nebo luxusní limuzíny - za jejich volanty jste si zkrátka jízdu užívali daleko více než u konkurence. V posledních letech však automobilka evidentně neví, jakým směrem se vydat dále. Proto rozehrála hru na všechny strany. A ta se jí přestává vyplácet.
Již nějakou dobu se objevují zprávy o potížích divize BMW i, která má na starosti vozy osazené alternativním pohonným ústrojím. První dvě vlaštovky, elektromobil i3 a sportovní plug-in hybrid i8, se z počátku zdály být úspěšnými, poté se v soukolí mnichovské automobilky cosi zadrhlo. A daný problém evidentně podřezává veškeré větve, na kterých BMW „i” sedí, přičemž zoufalé reakce vedení ničemu nepomáhají.
Nedávno jsme vás informovali o tom, že automobilka stáhla své zaměstnance do opuštěného hangáru, aby je tam strašila obrázky elektrifikovaných Mercedesů, Porsche či Elona Muska. Na poli elektromobilů chce navzdory problémům svých vlaštovek přidat, proto také chystá výrazné osekání nabídky motorů, převodovek a výbavy, aby mohlo investovat do elektromobility a autonomního řízení. Paradoxně ale po ničem z toho dealeři aktuálně netouží, místo toho chtějí zpět ona řidičská auta.
Zda se jich dočkají, to je otázkou. A otázkou je nyní i to, zda se dočkáme oné kýžené elektrické expanze. Od divize „i” totiž odešlo několik klíčových osob a nyní se přidává další. Je jím sám šéf divize BMW i Ulrich Kranz, který pro značku pracoval po dlouhých 30 let. Nyní Mnichov opustil ve prospěch značky Faraday Future, jíž má pomoci dostat do sériové výroby její prvotinu zvanou FF 91. Ta se chlubí 1 065 koňmi a 1 800 Nm točivého momentu, s nimiž má zvládnout stovku pod 2,4 sekundy. Dojezd by přitom dle certifikace EPA měl činit 608 km.
To jsou vskutku působivé parametry, pročež se vlastně nelze ani divit 64 tisícům rezervací, která firma záhy po prezentaci své prvotiny obdržela. Je ovšem třeba dodat, že šlo o projevy zájmu bez nutnosti složení zálohy. Kolik aut firma reálně může prodávat, je otázkou, zvláště pak nyní, kdy vozy nemá kde vyrábět.
Firma sice chystala megaprojekt v podobě továrny v Nevadě, nedávno však oznámila, že veškeré plány jsou zmrazeny a místo Las Vegas se firemní špičky poohlížejí spíše po lokalitách v Kalifornii. Pozemky v Nevadě si ovšem Faraday Future ponechá pro případný budoucí návrat. I když není jisté, zda k němu dojde, neboť zakladatel značky Jia Yueting má nyní soudně obstavenou část majetku i financí.
Jak je tedy vidno, ani Faraday Future nemá zrovna na růžích ustláno. Můžeme se tak Kranzovi divit, že opustil „teplé místečko” v Mnichově a přesunul se do Států. Sám k tomu řekl, že „lidé, kteří mě dobře znají, vědí, že jdu do rizika. Vždycky skáču do různých projektů.“ Tentokráte by se mu to možná nemuselo vyplatit, nicméně Kranz si je novým působištěm velmi jistý.
„Rozhodnutí bylo vcelku jednoduché. FF má ty správné lidi, tu správnou vizi a velmi inovativní produkt. A proto jsem tady,“ dodává ex-šéf divize BMW i. Tím přitom nejspíše vysvětluje problém, jaký v Mnichově nastal a o němž jsme mluvili již v úvodu tohoto článku - bavorská automobilka zkrátka nemá ujasněný směr, jakým se v příštích letech vydá. A řadě lidí tato nejistota vadí.
Kranz ostatně není jedinou významnou postavou BMW, která zamířila k Faraday Future. Firma již v únoru zlákala i někdejšího finančního šéfa automobilky či Deutsche Bank Stefana Krause. Právě ten má přitom na svědomí zmrazení projektu továrny v Nevadě, jejíž výstavba měla vyjít na miliardu dolarů (cca 22,82 mld. Kč). Zdá se tedy, že jde o muže na pravém místě, který by Faraday Future mohl vyvést z nesnází.
Právě najmutí Krause na pozici finančního ředitele pak mohlo vést k souhlasu Kranze, aby se stal technickým šéfem Faraday Future. Nyní dodává, že „krátkodobým cílem je dostat FF 91 na silnici. Mluvíme o tomto úkolu stokrát denně. Chceme ukázat celému světu, že FF je schopné vyrobit vysoce kvalitní vůz, který je něčím více než jen pouhým elektromobilem.“
Co bude dále, to se uvidí. Jisté je, že Faraday Future má nyní k dispozici ty správné lidi a podle Kranze i tu správnou vizi. Firmě sice aktuálně chybí peníze, přítomnost dvou špičkových německých manažerů by ale mohla otevřít peněženky investorům a bankám. BMW tak zůstávají stále větší oči pro pláč, neboť odchod šéfa divize i znamená, že značce se - podle ní - ujíždějící vlak ještě více vzdaluje, nikoli naopak...
Ulrich Kranz byl šéfem divize BMW i, nyní však mnichovskou automobilku opustil ve prospěch Farady Future
Firmě má zpočátku napomoci dostat co nejrychleji její prvotinu FF 91 na silnici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva