Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily dnes měly přebírat vládu nad světem aut, vládnou mu ale úplně jiné vozy
11.12.2019 | Petr Prokopec
Podle mnohých politiků měla elektrická auta v tuto dobu přebírat vládu nad světem aut, třeba jen v Německu jich měl jezdit milion. Realita má k tomuto stavu hodně daleko.
Když britský premiér Boris Johnson poprvé oslovil parlament, mluvil o Velké Británii jako o domově elektromobilů. To se samozřejmě velmi dobře poslouchá, stejně jako byl potleskem odměněn záměr udělat ze země světového lídra v oblasti bateriových technologií. Nicméně politická prohlášení často nemají s realitou pranic společného, a toto je stoprocentně ten případ. V Británii sice probíhá výzkum na tomto poli, ovšem aktuálně neexistuje žádná továrna, kde by se baterie vyráběly ve velkém, a žádný takový podnik se v nejbližší budoucnosti ani neplánuje.
Ještě optimističtější byli v Německu, kde v tuto chvíli měl být zaregistrován 1 milion elektrických aut. A mysleli to smrtelně vážně, Angela Merkel svého času dokonce tvrdila, že ten milion prostě bude. V tuto chvíli ale po Německu jezdí necelých 200 tisíc aut, která lze dobíjet, z nichž většinu ovšem představují plug-in-hybridy. Elektrická revoluce zkrátka nenastala a přes veškeré dotace a jiné nestandardní podpory se ani nezdá, že by v dohledné době nastat měla.
V tomto kontextu je pozoruhodný pohled na prodeje SUV. Zatímco elektromobily jsou politiky, aktivisty i částí veřejnosti vnímány jako spása zeměkoule, v případě SUV daleko častěji řeč o zkáze. Pokud tomu tak skutečně je, pak směřujeme do záhuby - na 1 prodaný elektromobil v posledních letech připadá v průměru 37 prodaných SUV.
Vyplývá to ze studie britského centra pro výzkum energie UKREC, jež zkoumalo data o prodejích za poslední čtyři roky. Dle nich bylo v zemi prodáno pouze 47 tisíc elektromobilů, ovšem registrace SUV vystoupaly na 1,8 milionu kusů. To je ohromující nepoměr, který panuje přesto, že zrovna Velká Británie rozvoj elektromobility podporuje poměrně intenzivně, od úlev na daních až po přímé dotace přes 100 tisíc Kč na jeden prodaný vůz.
Ani tato země se tedy domovinou elektromobilů nestala, stejně jako většinu ostatních vyspělých zemí ji můžeme aktuálně považovat za domov SUV. Zájem o ně za poslední tři roky vzrostl o 13,5 procenta, loni tak na celkových prodejích měly 21,2procentní podíl. To je trojnásobně vyšší množství než o dekádu dříve, přičemž se navíc dá očekávat, že letošní číslo bude ještě vyšší.
UKREC konstatuje, že pokud vezmeme v potaz veškeré emise spojené s těmito vozy, tedy i ty vzniknuvší při výrobě pohonných hmot, ať se již jedná o benzin, motorovou naftu či elektřinu, platí poměr 4:1, a to samozřejmě v neprospěch aut, která jsou zákazníky momentálně nejvíce žádána. Vlastně tak není překvapivé, že organizace volá po zákazu jejich prodeje.
Podobně se přitom v září letošního roku vyslovila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí. Jak se tedy zdá, tlak na regulace prodejů SUV narůstá, což by ovšem mohl být problém právě pro elektromobily. Tyto voze výrobci živí a dovolují jim financovat vývoj elektrických aut. Pokud však budou od zdroje odstřiženi...
Tak jako v mnoha ohledech, jež se týkají nucené elektrifikace, se tak i v tomto případě pohybujeme v začarovaném kruhu. Politici a aktivisté touží po rozšíření elektromobilů, ovšem aby dokázaly auta se spalovacím ústrojím plně zastoupit, musí projít ještě hodně dlouhým vývojem. Ten je neskutečně nákladný a vládní granty na jeho pokrytí ani zdaleka nestačí. Do své kapsy proto musí sáhnout především samy automobilky.
Danou kapsu je ovšem třeba naplnit, a to aktuálně zvládají především SUV. Pokud tedy má dojít k rozvoji elektromobility, jsou slova o zákazech jejich prodeje spíše kontraproduktivní. Každá ekonomická entita ví, že bez příjmů nemohou být výdaje. Neví to pouze oni regulátoři, kteří se od reality vzdalují stále více, a to díky penězům vygenerovaným daňovými poplatníky, nikoliv jimi samotnými.
SUV jsou zákazníky momentálně preferovaná, bez ohledu na značku
Elektromobily oproti tomu paběrkují, což je mnohými vnímáno jako problém. Nicméně ten se zákazem prodeje SUV nevyřeší, potíže by tím jen vzrostly
Zdroj: UKREC přes Auto Express
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva