Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily nefungují, jsou jen drahým omylem, říká slavný motorář Audi
20.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stojí za legendárním pětiválcem Audi Quattro či motory špičkových Alpin. Dle něj elektromobily neřeší ekologický problém a nepřispívají ochraně klimatu.
Elektromobily jsou dnes značnou částí veřejnosti vnímány jako cesta k záchraně planety. Tomu se nelze divit, prezentují je tak politici, automobilky a s nimi i řada sdělovacích prostředků. My na ně hledíme poněkud střízlivěji - ne kvůli zakořeněnému odporu k jakékoli alternativě, ale s prostým vědomím jejich limitů. Zejména současné akumulátory jsou přes veškerý pokrok příliš drahé, vzhledem ke své kapacitě příliš velké, dobíjejí se příliš dlouho a mají příliš malou životnost. To jim dává značné uživatelské i ekonomické nevýhody, nemluvě o tom, že elektřina, na kterou mají jezdit, se nebere ze vzduchu.
Pokud jste pro naši dosavadní „elektrickou oponenturu” neměli pochopení, asi vás nepřesvědčíme ani jakýmikoli dalšími argumenty. Možná byste ale mohli naslouchat jiným, třeba profesoru Friedrichu Indrovi. Ani ten pro elektrickou budoucnost dvakrát nehoří a není to jen tak někdo - Němci mu přezdívají „motorový papež”, i když je to původem Rakušan. Jde o skutečného experta na pohonné jednotky, který během své kariéry pracoval mimo jiné u Audi, Alpiny či Opelu, obvykle jako šéf vývoje motorů. A stojí za takovými věcmi jako pětiválcové turbo legendárního Quattra.
Než nad ním mávnete rukou jako nad staromilcem, který nepoznal nic než spalovací motory, připomeneme i jinou část jeho kariéry. Kdysi byl jednou z hlavních kapacit začleněných do projektu testování nové generace elektrických vozů na ostrově Rügen. S tímto projektem přišla německá vláda na počátku 90. let minulého století, přičemž zapojeny do něj byly značky jako BMW, Mercedes-Benz, Opel či Fiat. Automobilky na svých bedrech nesly větší polovinu nákladů, jež se vyšplhaly na 60 milionů marek, více jak jedné miliardě tehdejších korun.
Projekt běžel od října 1992 do června 1996, přičemž výsledky byly publikovány rok poté. Pro elektromobily nevyzněly zrovna příznivě, neboť bylo zjištěno, že vůči konvenčním vozům jsou tišší pouze do rychlosti 50 km/h. Kromě toho bylo při přepočtu energie nutné na jeden kilometr zjištěno, že jsou o 25 procent „žíznivější“ než auta se spalovacími agregáty. A aby toho nebylo málo, objevily se problémy s hořlavostí či nespolehlivostí.
Kromě samotných vozů se v rámci projektu zkoumaly i různé druhy akumulátorů, od klasických olověných přes lithium-iontové až třeba po sodíko-sirné. V průběhu čtyř let najeto přes 1,3 milionu kilometrů, za které se jistě mohly projevit jak pozitiva, tak negativa. Ta nakonec převážila a koncová zpráva mluví hlavně nevýhodách jednotlivých typů než aby předkládala elektromobily jako skvělou budoucnost. Tehdejší ministryně pro životní prostředí Angela Merkel ji ale nejspíše nečetla.
Profesor Indra kritizoval elektromobily tehdy a pokračuje v tom i dnes. Říká, že ani dnes nefungují, jak by bylo třeba a doslova je označuje za „drahý omyl”. Problémem je akumulátor, na který připadá polovina ceny celého vozu, přitom jde o součást s životností maximálně osm let. Po této době nemá vůz prakticky žádnou hodnotu, na rozdíl od benzinových či dieselových. Ostatně, za kolik dnes koupíte ojetiny z roku 2009, tušíte sami.
Indra si navíc myslí, že potenciál spalovacích jednotek ještě nebyl zdaleka vyčerpán. „Pokrok je stále úctyhodný. Motory jsou čím dál tím ekonomičtější a mají vyšší výkon, inženýři kromě toho přicházejí se stále novými myšlenkami. Prozatím poslední řešení je zcela nové a týká se syntetických paliv s neutrálními emisemi CO2. Během jejich spalování je uvolněno jen tolik CO2, kolik se ho spotřebuje při jejich výrobě.“
Při natankování tohoto paliva je možné počítat s efektivním a čistým chodem klasických spalovacích motorů. I kdyby ovšem na rozšíření syntetických pohonných hmot nedošlo, ty klasické hned tak nedojdou. „Už mnoho dekád nás straší tím, že budou zásoby ropy vyčerpány do 40 let...,“ glosuje s úsměvem Indra. „Nicméně seriózní vědci nyní říkají, že zásoby nám vydrží alespoň 100 let - a zemního plynu máme na 200 let. Kromě toho se dá spalovat i vodík,“ dodává.
Elektromobily jsou podle Indry, vezme-li se v úvahu celý proces získávání energie od úplného zdroje po spotřebu, v Německu 1,6krát škodlivější než spalovací jednotky. V Číně jsou pak elektromobily dokonce 4- až 5krát horší, přesto je tamní vláda silně podporuje. V tom podle něj navíc není zahrnuta energie potřebná na výrobu baterií samotných, o jejich recyklaci ani nemluvě. Ta je v případě některých jejich typů zatím prakticky nemožná.
„Na silnici jsou lithium-iontové baterie někde na půli cesty, ale v motorsportu jsou kvůli přílišné zátěži příliš horké a neustále poškozené. Ukázána je zde přitom absolutní slabina technologie akumulátorů, neboť řidiči musí měnit rovnou celá auta, neboť baterie mají po půlhodině vyčerpanou kapacitu,“ zmiňuje další nedostatky elektrifikace Indra. Přitom neopomíná ani na neúměrně dlouhou dobu dobíjení, a to i při rychlodobíjení.
Negativně pak rakouský expert vnímá i plug-in hybridy, zvláště kvůli pofidérnímu měření spotřeby. V laboratořích se nepočítá s již načerpanou elektřinou „Pak mohou supersporty s touto technologií zaujmout spotřebou okolo 3 litrů na sto kilometrů, což je přímo perverzní údaj,“ říká Indra. A po vyčerpání baterií mají řidiči k dispozici jen těžší vůz, nikoliv však skutečně úspornější či výkonnější.
„Nenávist vůči spalovacím motorům na politické i mediální úrovni rozdmýchala kauza Dieselgate. Tento skandál Volkswagenu nyní brání jakékoliv věcné diskuzi, přičemž automobilky nyní mají černé svědomí, i když je to vlastně úplně nesmyslné. Elektromobily totiž neřeší jediný ekologický problém a zároveň nikterak nepřispívají k ochraně klimatu,“ uzavírá Indra téma, ze kterého asi (nejen) příznivci Tesly nebudou mít lehké spaní...
Friedrich Indra je rakouským expertem, hlavně v rámci pohonných jednotek. Dokonce i jezdí vozem, který se jmenuje stejně jako on - pod roadsterem Indra firmy Intermeccanica ale podepsán není
Zdroj: GT Spirit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 3 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva