Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily prý nemají budoucnost, do roku 2040 bude dominovat benzin a nafta
18.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle studie Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se nemusíme bát, že ropa zítra dojde. A na silnicích světa budou prý dál hrát prim spalovací motory.
Mezivládní organizace OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries, Organizace zemí vyvážejících ropu) publikovala svůj výhled na to, co budeme moci v nadcházejících letech a desetiletích potkávat na silnicích. Vozy jezdící na elektřinu, ať už ji uchovávají v bateriích či ve formě vodíku, to prý nebudou.
V celosvětovém měřítku budou automobily s benzínovými a naftovými motory dominantní ještě v roce 2040, tedy za nějakých 25 až 26 let. Jejich podíl se ze současných 97 % trochu sníží na 92 %, pořád ale budou tvořit drtivou většinu všech aut na silnicích. Zbytek do 2,1 miliardy osobních aut na světě v roce 2040 budou tvořit z největší části hybridy, z nichž bude podle grafu níže plug-in hybridů jen velmi málo, a vozy na CNG a LPG. Elektromobilů s bateriemi a s palivovými články má být ještě v roce 2040 tak málo, že jsou v grafu téměř neviditelné.
Podíváme-li se na konvenční vozy se spalovacími motory, je vidět zhruba od roku 2025 mírné zpomalení nárůstu počtu aut s benzínovými motory. Jejich podíl se má snížit ze současných 82 % na 71 % v roce 2040, a to nejvíce ve prospěch dieselových motorů - těch bude v roce 2040 na silnicích 21 % oproti současným třinácti.
Za největším nárůstem počtu automobilů na světě budou pochopitelně stát rozvojové země. Jen Asie, zejména tedy Čína, má znamenat 68 % tohoto nárůstu. Ze zhruba 53 aut na tisíc obyvatel bude mít Čína v roce 2040 okolo 380 aut na tisíc obyvatel, tedy podobně, jako měly státy OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, v podstatě západní Evropa a USA; ČR je členem od roku 1995) v 90. letech.
Očekává se také nárůst počtu užitkových vozidel. Opět bude za největší částí přírůstku stát Asie a celkově má být na světě v roce 2040 až 500 milionů užitkových vozidel, tj. od dodávek po kamiony. To je nárůst asi o 200 milionů vozidel oproti stavu z roku 2011. Už nyní je prý více užitkových vozů v rozvojových zemích, než v zemích OECD.
Co je také hodno zmínky, je, že světová produkce ropy do roku 2040 nejenže nezačne klesat, ale ani nepřestane stoupat. V roce 2013 bylo průměrně těženo 90 milionů barelů ropy denně, do roku 2040 se bude toto číslo postupně zvyšovat na 111,3 milionu barelu denně, tedy asi o 24 % více než dnes. Nárůst počtu automobilů na silnicích světa je samozřejmě větší, což může znamenat větší poptávku po palivech a tím i nárůst cen. Rozhodně však nelze počítat s tím, že ropa pozítří dojde, jak říkají někteří alarmisté.
Nárůst poptávky po benzínu a naftě bude citelně mírnit snižující se žíznivost spalovacích motorů; OPEC odhaduje, že se každý rok sníží spotřeba automobilů o 2,2 %. Poptávku po palivu bude také krotit pokles množství najetých kilometrů v zemích OECD. Za tímto snížením mají stát jednak demografické změny, tedy stárnoucí obyvatelstvo, ale také houstnoucí provoz a zlepšující se systémy hromadné dopravy.
Podle nové studie OPEC, kterou si můžete stáhnout zde (PDF, 4,3 MB), tedy nemusíme mít strach z toho, že se někdy v příštích několika letech probudíme a celý svět bude vzhůru nohama, protože najednou nebude ropa, jak někteří hlásají. Tato studie také jistě nedodává mnoho optimismu proponentům elektromobilů a jejich výrobcům či investorům. Naopak ti, kteří pracují na hybridech a inovacích na poli konvenčních spalovacích motorů, jsou podle OPEC na správné cestě.
Graf ukazuje počet automobilů na světě, tabulka říká, kolik ropy se v uvedených letech kde vytěží v milionech barelů za den
Zdroj: OPEC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch