Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk netuší, proč má Tesla hodnotu 1,2 bilionu Kč, nazývá ji ztrátovou firmou
19.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hodnota automobilky Tesla se přes její faktickou titěrnost vyšplhala v poslední době enormně vysoko. Přečtěte si, co si o tom myslí Musk. A nejen o tom.
Tesla ani po téměř 14 létech existence neztrácí schopnost překvapovat celý svět. Nemáme teď na mysli ani čerstvě se provalivší informace o ne zrovna vybraném chování k dřívějším partnerům firmy, kterou převzala, ale cifru, na níž se v posledních měsících vyšplhala její tržní kapitalizace. Součet hodnoty všech akcií firmy totiž aktuálně činí 49,66 miliardy dolarů, bezmála 1,2 bilionu Kč. A to je obrovská suma na jakoukoli firmu, natož pak na takovou, která s obřími ztrátami vyrábí z globálního hlediska bezvýznamné množství automobilů.
Tato cifra překonává i tržní kapitalizace Fordu či General Motors, tedy automobilek, které jsou tu s námi již věčnost, mají miliony loajálních zákazníků, vyrábí mnohonásobně více aut a především vydělávají peníze. Jak je možné, že je Tesla nad nimi, jsme si ale již popisovali a prodejními či ekonomickými výsledky to nemá nic společného. Co na to ovšem říká Elon Musk, který z Tesly udělal to, čím je dnes?
Má na to kupodivu střízlivý pohled, když říká, že netuší, čím je hodnota firmy opodstatněna, když výstup firmy odpovídá pouhému procentu toho u General Motors. „Tato tržní kapitalizace je vyšší, než jakou si bychom si byť jen mohli zasloužit. Jsme ztrátová firma,“ řekl doslova Musk v rozhovoru pro The Guardian. To jsou nadmíru realistická slova, která od Muska nejsme zvyklí slýchat. Existuje pro ně ovšem opodstatnění, šéf značky je totiž zmínil v souvislosti s řadou stížností, která na bedra automobilky vrší její zaměstnanci. Dle nich Tesla ve snaze o průlom nebere ohled na jejich bezpečnost.
O tom by mohl svědčit i fakt, že od roku 2014 musela záchranná služba řešit více než sto telefonátů z továrny ve Freemontu, kde měli dělníci problémy s bolestí na prsou (tedy s možnými příznaky infarktu), abnormálním dýcháním či mdlobami. Kromě toho došlo i na blíže neupřesněný počet dalších hovorů kvůli jiným zdravotním nesnázím nesnází. Dle dělníků za vším vězí Muskovy ambiciozní plány, které počítají s navýšením výroby na 500 000 aut v roce 2018.
Musk se ovšem brání tím, že není hamoun, jen se snaží přežít. „Nejsme v situaci, kdy bychom byli nějakými chamtivými kapitalisty, kteří se vykašlou na bezpečnost ve snaze navýšit své zisky a dividendy nebo něco takového Je to o tom, kolik peněz proděláme. A jak přežijeme? Jak nezhyneme a s námi i pracovní místa všech, kteří pro nás dělají?“ To jsou prý motivy, které jej pohání a jimž je ochoten obětovat vše, včetně svého pohodlí.
„Je opravdu zraňující a myslím, že i falešné, když kdokoliv tvrdí, že se o to nezajímám,“ uvedl šéf značky s tím, že jeho kancelář byla „tím nejhorším místem v továrně, nesmírně bolestivým místem. Není to žádná komfortní kancelář.“ Musk uvedl, že dokonce musel zkraje loňského roku v továrně přespávat na podlaze ve spacím pytli, aby se „nejnáročnější věci staly realitou“.
„Věděl jsem, že lidé tvrdě pracují, jejich pracovní doba je opravdu dlouhá a práce samotná velmi náročná. Za sebe jsem ale chtěl pracovat ještě tvrději než oni, ještě déle. Protože si myslím, že tak by měl jednat šéf,“ dodává k tématu Musk. Zároveň přitom zmiňuje, že dnes již továrna ve Freemontu zdaleka není tak stresujícím místem jako ve chvílích, kdy se Tesla rozjížděla.
Konkrétní data sice šéf firmy k dispozici nedal, připustil ovšem, že v letech 2013 až 2016 byl počet nahlášených úrazů či onemocnění vysoce nad průmyslovým průměrem. Letos se ale mnohé změnilo a nyní se již Tesla nachází 32 procent pod průměrnými hodnotami. Je však otázkou, zda za tím skutečně stojí změny v samotné továrně či jen o trochu odlišný přístup zaměstnanců.
Mnozí totiž uvádějí, že raději zatnou zuby a jdou pracovat i přes nemalé bolesti, neboť v takové chvíli mohou počítat s mnohem vyšší odměnou, než kdyby byli přeřazeni na daleko komfortnější, ale také hůře placené pozice. „Nikdo nechce nižší výplatu jen kvůli tomu, že má nějaký ten zdravotní problém, takže se každý nutí, aby vše překonal,“ říká o životě v továrně Adam Suarez.
Je ale třeba dodat, že stížnosti jeho a několika dalších zaměstnanců jsou spíše ojedinělé, většina dělníků si na přístup Tesly nestěžuje. „Dostal jsem benefity, podíl na akciích, výplatu. Práci si hodně užívám a přijde mi, že je se mnou zacházeno férově,“ dodává další ze zaměstnanců, který pro Teslu pracuje rok. Tedy zřejmě již ono méně stresové období.
Jak budete celou situaci vnímat, je na vás, faktem ale je, že Tesla je v obrovských ztrátách a musí být efektivní, pokud chce přežít. A efektivita prostě bolí. Bolí zjevně i samotného Muska a jeho zaměstnance jistě nikdo nenutí s pistolí u hlavy, co mají dělat. Pro Teslu pracovat mohou a nemusí a pokud chtějí, pak jistě pro peníze a další odměny, které jim firma dává...
Elon Musk podle svých slov nemá ponětí, proč má Tesla tak vysokou tržní kapitalizaci, říká, že jeho ztrátová firma si ji nezaslouží
Uvedl to ale v kontextu s tím,
že přetřásané pracovní podmínky v továrně firmy ve Freemontu nejsou dány jeho honem za zisky, ale snahou být co nejméně ve ztrátě
Zdroj: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva