Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk povede Teslu dalších 10 let, jeho cíle jsou prý jen past na investory
24.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Musk souhlasil s tím, že Teslu povede další dekádu. Může za to dostat i desítky miliard dolarů, to ale jen pokud splní absurdní kombinaci cílů.
Přežije Tesla rok 2020? To je otázka, na kterou by odpověď chtěl znát nejspíše každý a která rozděluje odbornou i laickou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory. Dle toho prvního, v jehož čele stojí někdejší vysoce postavený manažer BMW nebo Fordu Bob Lutz, se tak nestane. Samotná automobilka svou budoucnost vidí pochopitelně jinak, a tak počítá se světlejšími zítřky. Tento názor pak zcela logicky zastává i Elon Musk, který aktuálně odsouhlasil, že v čele značky zůstane po dalších 10 let.
Toto oznámení je na jednu stranu překvapivé, neboť sám Musk v posledních letech naznačoval, že jeho pozice CEO není věčná. Na druhou stranu je ale i logické, neboť Tesla je Musk a Musk je Tesla, jedno bez druhého nebude fungovat, aspoň ne teď, kdy je existence spojena jen a pouze s důvěrou investorů ve vize Elona M.
Novou dohodu by šlo zkoumat z mnoha pohledů, my se ale zaměříme na jeden aspekt, a to ten finanční. Ten se tváří klasicky velkoryse, neboť Musk souhlasil s tím, že si v příštích letech nevyplatí na gáži ani dolar. I tak ale může být pohádkově odměněn, pokud splní všechny cíle, které mu firma vytyčila. A při probírání se jimi se člověk snadno může i rozesmát.
Musk by totiž za svou práci mohl v roce 2028 získat až 1,68 milionu akcií značky, tedy zhruba jedno procento firmy. To by přitom v dané době mělo hodnotu nejspíše desítek miliard dolarů, neboť tuto kompenzaci Musk získá pouze za předpokladu, že Tesla bude mít hodnotu 650 mld. USD (13,5 bilionu korun). Jinými slovy, automobilka by se tímto vzestupem dostala mezi pět nejhodnotnějších firem ve Spojených státech na základě jejich aktuálních hodnot. Což je první obtížně uvěřitelný bod.
Vůči současnosti jde totiž o razantní skok, aktuální hodnota Tesly se totiž pohybuje okolo 59 miliard dolarů (1,2 trilionu korun). Pravda, razantními skoky se automobilka dosud pohybovala, Když jí totiž v roce 2004, tedy rok po založení, přebírala investiční společnost Series A, jejímž byl Musk šéfem, byla hodnota značky na pouhých 7,5 milionech USD (155,5 milionu korun). V roce 2012, tedy v době, kdy zamířil na trh Model S, však již byla Tesla ceněna na 3,2 miliardy dolarů (66,3 mld. Kč). A dnes je to zmiňovaných 59 mld. USD.
Za pouhých pět let tak Musk dokázal hodnotu firmy takřka zdvacetinásobit, něco jiného je ale dvacetinásobit korunu a něco jiného je dvacetinásobit tisícovku. A možnost splnění dalších požadavků je uvěřitelná ještě méně. Tesla by totiž měla také navýšit své roční příjmy, a to nejprve na 20 miliard dolarů (414,7 mld. Kč), v závěru příští dekády pak až na 175 mld. USD (3,6 bilionu korun) ročně. Stejným vývojem má projít i zisk před zdaněním, který by měl v roce 2028 vystoupat na 14 mld. USD (290 mld. Kč).
Tesla ale dosud ani jednou nevykázala roční zisk a její obrat v roce 2016 pak činil pouhých 7 miliard dolarů (145 mld. Kč). Není tak divu, že analytici označují podmínky výplaty Muskovy odměny za nesplnitelné a jejich zveřejnění za pouhý reklamní trik.
V této disciplíně ale nakonec byla Tesla vždy nejlepší, a tak předpokládáme, že spousta lidí s vidinou mnohonásobného zhodnocení své investice vezme své peníze a půjde si koupit pár akcií. Zda pro své dobro či nikoli, to dnes nedokáže říci nikdo. My ale vzhledem k aktuálnímu vývoje ve firmě i ve světě zůstáváme k takovým vizím skeptičtí...
Musk sepsal s Teslou novou kompenzační dohodu...
...díky níž se může stát nejbohatším člověkem světa. Letos se přitom nevešel ani do nejlepší desítky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB