Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk zkusil obhájit dotace elektromobilů. Jeho slova spíš pobaví
13.9.2018 | Petr Prokopec
Elektrická auta jsou dnes trnem v oku některých už proto, že jsou masivně dotovány z peněz nás všech. Elon Musk ale říká, že dotována jsou i auta se spalovacími motory. Jak? To se pobavíte.
Podíl fosilních paliv na na světové výrobě elektřiny se za poslední dvě dekády prakticky nezměnil. V roce 2014 tak nadále bylo za pomoci jejich spalování vyráběno podle dat Světové banky přes 66 procent veškeré elektřiny, tedy její dvě třetiny. Některé země jsou na tom samozřejmě o poznání lépe, jiné pro změnu hůře. Pokud přitom vše půjde dle plánů, měl by daný podíl do roku 2040 klesnout na 57 procent. To není zase tak velká změna a i poté bude více než polovina veškeré energie produkována spalováním hlavně uhlí. Tedy způsobem, který je k ovzduší a životnímu prostředí nejméně šetrný.
Proč takový úvod? Především proto, že jde o nezvratitelný fakt, který sice můžete ohýbat z mnoha stran, nicméně na konci stále budou stát čoudící elektrárenské komíny. Pokud si tedy někdo myslí, že provoz elektromobilu je zcela bezemisní jen proto, že nemá výfuk, měl by svůj názor přehodnotit. Jeho provozem je možné změnit emise lokálně, nikoli však globálně.
Tyto skutečnosti ale Elon Musk evidentně pomíjí. V show Joe Rogana totiž kromě toho, že si potáhl z jointa marihuany, uvedl, že nevidí důvod, proč by elektrifikace neměla být dotována, prý jsou dnes dotována i konvenční auta. Jak? „Všechny věci poháněné fosilními palivy jsou neskutečně dotovány, a to svou spotřebou karbonové kapacity atmosféry a oceánů,“ říká vážně Musk. Dle šéfa Tesly tedy vlastně momentálně dotujeme veškerý provoz benzinových a dieselových vozů, daná platba se však uskuteční až za pár let, kdy budou vynakládány miliardy na obnovu životního prostředí. Zni to chytře, ale je to hloupé - provoz elektromobilu je právě s ohledem na způsob výroby elektřiny kolikrát pro přírodu ještě více zatěžující.
Elon M. přesto trvá na tom, že řešením situace jsou vozy jeho společnosti, které navíc jejich majitelé mohou napájet zcela bezemisně. Stačí jediné - instalovat na svou střechu solární panely, a je vyhráno. „Máme gigantický termonukleární reaktor, který se jmenuje Slunce. Je skvělý, objevuje se každý den, je velmi spolehlivý.“ To rozhodně zpochybnit nelze, nicméně šéf Tesly nejspíše trochu zapomíná na skutečnost, že „uživit” pár solárními panely na střeše domu byť provoz jednoho auta je prakticky nemožné.
Nejde však o jediný sporný bod Muskova tvrzení. Střecha továrny Gigafactory solárními panely sice osazena je, síť Superchargerů je ale využívá jen z velmi malé části. Znamená to tedy, že energie z nich čerpaná byla získána primárně spalováním fosilních paliv. Kromě toho, samotné panely musí někdo vyrobit - a tak se děje ve firmách, které - i kdyby jen z části - spoléhají na elektřinu vzniklou spalováním fosilních paliv. A pokud máme jít do důsledku, pak je vyrábí, dopravují a produkují lidé, kteří jen svým dýcháním plodí emise CO2.
Svým způsobem si tedy Musk lže do kapsy stejně jako třeba Němci, kteří evidentně mají pocit, že odsunutím postarších dieselů o pár kilometrů dále na východ dojde ke zlepšení ovzduší. Že pravda je zcela jiná, poznají záhy. Znovu lze tedy jen zopakovat, že pokud chceme čistší svět, je třeba začít u hlavy, nikoliv na úplném konci řetězce, tedy výrobou elektromobilů. To je skutečně jen taháním kočky za ocas...
Elon Musk sice bájí o solárních panelech a tedy čisté elektřině, v případě sítě Superchargerů jich ale najdete jen pár. A pochybujeme, že vygenerují víc než zlomek energie, kolik jí odebrají
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 11 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 4 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 5 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 7 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 8 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 19:51 - Spectral
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch