Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU chce povinné černé skříňky do všech aut, včetně „chytrých rychlostních asistentů”
5.12.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá na silnicích a chystá další, zatím nejdrastičtější opatření. Všechna auta budou muset dle návrhu disponovat aktivní černou skříňkou.
Pokud patříte mezi fanoušky hollywoodské kinematografie, jistě jste se už setkali s filmy pojednávajícími o ďábelských plánech padouchů na ovládnutí určité země či celého světa. Některé z nich spočívají v nahrazení svobody větší bezpečností. Jinými slovy, stačí v lidech vyvolat dojem, že jejich život je v ohrožení a že pouze s vámi jakožto s osvíceným vůdcem budou pod maximální ochranou. Rádi se v takové chvíli vzdají čehokoli a když následně procitnou, je už pozdě - okovy jsou nasazeny.
Proč o tom vůbec mluvíme? Kvůli novému plánu Evropské unie, který k fantazii hollywoodských scénáristů nemá daleko. Podle záměrů EU by v budoucnu každé auto prodané na Starém kontinentu muselo být osazeno tzv. černou skříňkou. Ta by „zaznamenávala rychlost vozidla nebo úroveň aktivace bezpečnostních systémů před, během a po kolizi“. Tato data mají vést k vyšší bezpečnosti silničního provozu a žádném případě prý nebudou zneužívána.
Na první pohled se může zdát, že EU nejde o nic jiného než o naše dobro. Získané informace mají být informativního charakteru a maximálně dojde k jejich sdílení napříč jednotlivými členskými státy, aby mohla být specificky lokálně zvýšena bezpečnost. To ale není celá skutečnost.
Pokud tento návrh projde, všechna nová auta budou muset v rámci oněch černých skříněk disponovat také „chytrými rychlostními asistenty”. Tady už nejde jen o informaci o tom, jak za určitých okolností jelo nějaké auto rychle či co jiného jste s ním dělali, tyto systémy mají zajistit jednak upozornění řidiče na aktuální povolenou rychlost a také „automatické přizpůsobení vozu” platným limitům v momentě, kdy k jeho řízení využijete podpůrnyých systémů, např. tempomatu. Toto řešení navíc dle záměrů EU „nebude možné jakkoliv deaktivovat, ani potlačit”. V podstatě s sebou tedy povezete druhého řidiče, který nad vaším vozem bude mít za určitých okolností větší kontrolu než vy sami.
Deaktivovat nebude možné ani záznam dat, který bude permanentně sledovat přinejmenším aktuální rychlost vozu, aktivaci jeho bezpečnostních systémů a všechny další relevantní vstupy související se systémy aktivní a pasivní bezpečnosti. V tuto chvíli má jít jen o jejich analýzu, člověk se ale musí ptát, kdy někoho napadne tytéž informace využít i k pokutování řidičů. Však rychlost se má dodržovat a když už máme v autě zařízení, které ji dokáže dálkově sledovat...
Ani to ale nejsou veškeré záměry EU. Unie dále požaduje, aby každý nový vůz byl osazen detekcí únavy řidiče, zadními senzory monitorujícími prostor za vozem, koncovými lampami blikajícími při nouzovém brzdění a upravenými čelními plochami, jež budou bezpečnější pro chodce. Opomenout pak nesmíme ani alkohol tester, který při „nadýchání“ neumožní nastartovat. Podle EU mají všechny tyto systémy v průběhu šestnácti let zachránit na 25 tisíc životů.
Lze samozřejmě říci, že už jeden lidský život - natož pak 25 tisíc životů - za nějaký ten ústupek stojí. Podobně lze ale argumentovat donekonečna, až nám z naší svobody nezbude vůbec nic, jako v oněch hollywoodských filmech. Je třeba se ptát, kde leží hranice mezi svobodou a bezpečností, kterou nehodláme překročit, čeho už pro onen omílaný „jediný lidský život” nehodláme vzdát. Permanentní monitoring chování všech obyvatel by nepochybně vedl k záchraně spousty lidských životů nejen na silnicích, přesto by snad většina lidí nesvolila k tomu, aby někdo mohl sledovat i to, co děláme v noci ve svých domovech.
Hranici si musí určit každý sám, EU se ale na náš názor ptát nehodlá. Pokud návrh v Evropském parlamentu projde, hned zkraje příštího roku chce EU odstartovat co nejrychlejší dosažení dohody s jednotlivými členskými státy. Realitou by se tak nový systém mohl stát již na počátku nové dekády, ať už budeme chtít nebo ne. Pokud tedy chcete své auto řídit a ne být sledování a někdy i řízení, raději s pořízením nového vozu příliš neotálejte - za pár let už žádný jiný nemusí být k mání.
Černými skříňkami si dnes nechávají lidé svá auta osazovat jen dobrovolně kvůli úspoře na pojištění. EU chce, aby něco takového bylo vlastní všem novým autům, navíc s aktivními funkcemi
Pokud máte pocit, že bezpečnostní systémy vám už nyní mluví do jízdy až příliš, bude zřejmě jen hůř
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda