Reklama

EU má nový plán, jak dusit automobilky. Tentokrát už ho nemusí přežít

Evropská unie v posledních letech dává automobilům jednu ránu za druhou a zjevně nehodlá přestat, než s nimi bude definitivně amen. Přesně k tomu míří její další iniciativa.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

EU má nový plán, jak dusit automobilky. Tentokrát už ho nemusí přežít

5.9.2018 | Petr Prokopec

Evropská unie v posledních letech dává automobilům jednu ránu za druhou a zjevně nehodlá přestat, než s nimi bude definitivně amen. Přesně k tomu míří její další iniciativa.

Automobilový průmysl jako takový nejspíše projde v příštích několika málo letech největší proměnou od chvíle, kdy Bertha Benz vyrazila s motorizovanou tříkolkou svého manžela na první výlet. Za vším stojí Evropská unie, která se rozhodla, že v rámci ekologických aktivit předstihne Čínu i Spojené státy, a to přesto, že obě země ze svých předchozích cílů spíše postupně slevují.

Už pro rok 2020 jsou pevně stanoveny záměry, které reálně nelze splnit a automobilky se jim nanejvýš přiblíží s pomocí řešení, která na skutečné emise tak nějak zapomínají. V Evropském parlamentu přesto už nyní leží návrh, dle kterého by automobilky měly do roku 2030 zredukovat průměrnou výši emisí CO2 oproti roku 2021 o dalších 75 procent.

Abychom plně osvětlili nerealizovatelnost tohoto návrhu, je třeba zmínit, že již za pouhé dva roky začne platit průměr v podobě 95 gramů CO2 na jedno prodané auto, který odpovídá průměrné spotřebě asi 4 litrů benzinu a 3,6 litru nafty na 100 km. ak jsme již naznačili, automobilky mají značný problém, aby tohoto cíle mohly dosáhnout. Stojí za tím i náhlý odpor vůči dieselovým motorům, který zapříčinil skandál Volkswagenu. Se spalováním motorové nafty jsou ovšem spojeny nižší emise CO2 než v případě benzinových motorů, které začali zákazníci favorizovat.

Ve prospěch dieselů a tedy de facto i nižších emisí CO2 sice na jedné straně hovoří velká obliba crossoverů a SUV, jež si lidé stále pořizují spíše s „naftožrouty“. Nicméně jejich hmotnost a velikost ve výsledku stejně vede k vyšší spotřebě a tedy i k zvýšení emisí. Za loňský rok tak celoevropský průměr narostl na 118,5 gramu na kilometr, což je první zvýšení po dlouhé době. Pro letošek přitom situace nebude výrazně jiná, možná dojde ještě k dalšímu zhoršení.

Co to ve výsledku znamená? Především tolik, že výrobci mají pouhé dva roky na to, aby emise CO2 snížili o 23,5 gramu, tedy o přibližně 28 procent. To je opravdu hodně, neboť oněch 95 g/km představuje 40procentní redukci vůči roku 2007. Automobilky se tedy za deset let dostaly dolů o pouhých 12 procent, nyní ovšem mají pouhou pětinu času na více než dvojnásobné snížení emisí. Je tedy více než pravděpodobné, že řadu z nich čekají nemalé pokuty.

Nyní se zaměřme na samotný návrh dalšího snižování emisí o 75 procent, na který by automobilky měly dodatečných devět let. Za tak krátkou dobu by se musely dostat na 21 gramů CO2 na kilometr, tedy na ekvivalent spotřeby 0,9 l/100 km u benzinových motorů a 0,8 l/100 km u dieselů. V podstatě by tedy musely vyrukovat s perpetuum mobile. Či dle evropských politiků s větším množstvím hybridů a elektromobilů, protože spotřeba elektřiny se v Evropské unii jaksi nepočítá.

Aby ovšem došlo ke kýženému efektu, musely by být vozy s alternativním pohonem chrleny na trh v množství větším než enormním. Jenže poptávka po nich neexistuje a nabídka tomu odpovídá. Navíc tomu není uzpůsobena ani infrastruktura, a teď nemluvíme pouze o vybudování rychlodobíjecích stanic. Zapotřebí je totiž výměna kabelů od elektráren až po ony stojany, jinak nás čekají blackouty. Na něčem takovém se přitom ani nezačalo pracovat.

Pokud tedy návrh EU bude schválen, automobilový průmysl by to dostalo do kolen. Sekundární problémy si dokážete domyslet - růst nezaměstnanosti bude jen špičkou ledovce.

Dle Rebeccy Harms, německé političky, členky Evropského parlamentu a organizace Green MEP, ale prý propouštění nebude tak enormní. Nicméně i ona připouští, že ke ztrátě pracovních míst dojde. Osud dotyčných lidí ji ale nejspíše nezajímá, místo toho jen zaslepeně mluví o elektrifikaci. Že přitom ta může ve výsledku přinést i zvýšení emisí CO2, neboť elektřina je převážně vyráběna spalováním fosilních paliv, ji zjevně nedochází.

Jsme tedy opravdu zvědavi, jak se celá záležitost vyvrbí. Na půdě Evropského parlamentu přitom jednání začínají již příští týden, verdikt by pak měl padnout na začátku října. Následně se rozjedou hovory s členskými státy. Automobilky přitom jako reálné vidí snížení emisí do roku 2030 o 30 procent vůči roku 2021. To je ale aktivistům a politikům málo. Pokud přitom bude po jejich, můžeme se připravit leda na zdražování a propouštění. Vskutku příjemný výhled výměnou prakticky za nic, co říkáte?

EU má nový plán, jak dusit automobilky. Tentokrát už ho nemusí přežít - 1 - Dieselgate blud kour 01EU má nový plán, jak dusit automobilky. Tentokrát už ho nemusí přežít - 2 - Dieselgate blud kour 02EU má nový plán, jak dusit automobilky. Tentokrát už ho nemusí přežít - 3 - Dieselgate blud kour 03
Lze souhlasit s tím, že skutečně škodlivá auta je třeba dostat z oběhu. Navrhované regule Evropské unie jsou ovšem zcela nerealizovatelným nesmyslem, který se navíc zaměřuje jen na emise CO2 a tedy spotřebu paliva

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama