Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném

Více než o čemkoli jiném svědčí tato situace o tom, jak moc je Evropská unie odtržená od reality. Eurokomisařka Alžběta Bienkowská zjistila jen to, co všichni už léta vědí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném

10.10.2018 | Petr Prokopec

Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Více než o čemkoli jiném svědčí tato situace o tom, jak moc je Evropská unie odtržená od reality. Eurokomisařka Alžběta Bienkowská zjistila jen to, co všichni už léta vědí.

Před třemi lety se veřejnost poprvé dozvěděla o podvodném softwaru, kterým Volkswagen osazoval dieselové motory. Jakkoliv se zpočátku daný problém týkal pouze Ameriky a relativně malého množství aut, záhy bylo jasno, že jde o globální záležitost spojenou s jedenácti miliony vozů. VW byl ovšem jen špičkou ledovce, skutečně čisté „naftožrouty“ v daný moment neměla prakticky žádná automobilka. Není tak překvapivé, že popularita dieselů začala rychle klesat.

Nejkomplikovanější je situace v Německu, kde podle dat organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) dochází ve většině velkých měst k překračování emisních limitů NOx. Dít se tak má především vinou starších dieselových motorů, kterým v reakci na to začal být zakazován vjezd do center. Pokud by přitom šlo jen o auta plnící emisní normy Euro 1 až Euro 4, dalo by se to i chápat, jenže Němci se rozhodli, že půjdou i proti čtyři roky starým vozům plnícím Euro 5.

Zájem o cokoli dieselového se tak v Německu blíží k bodu mrazu a politici se snaží situaci řešit. Jednak chtějí právě auta plnící Euro 5 upravit, aby byla „čistší” a do měst mohla, jednak také rozjeli nové šrotovné, v jehož rámci jsou vozy plnící nanejvýš normu Euro 4 vykupovány zpět s velkými dodatečnými slevami na nový vůz. A právě to je kámen úrazu.

Ono šrotovné není ve skutečnosti šrotovné, jde v podstatě jen o slevovou akci pro majitele určitých aut. K dealerovi přijedete se starším dieselem, vyberete si nový, prodejce staré auto vykoupí na protiúčet a přidá slevu od automobilky ve výši až 10 000 Eur (skoro 260 tisíc Kč) na nový vůz. Řekněme, že ten váš starý má cenu 100 tisíc Kč, takže náhradu pořídíte o 360 tisíc korun levněji oproti ceníkové ceně, i když byste jindy dostali jen oněch 100 tisíc a podstatně menší obchodní slevu. To zní zajímavě, a tak není divu, že Němci této akce využívají.

Sami si leckdy myslí, že starý vůz míří do propadliště dějin, ale tak to není. Dealeři tato auta vykupují na vlastní pěst a pokud nejde o vraky vhodné opravdu leda k sešrotování, dále s nimi obchodují. V Německu je rozumně prodat nelze, zejména na východě ale poptávka po takových autech je. A tak mnohdy končí u nás, nejsme ovšem jedinou zemí, kde si ke starším německým dieselům rádi přivoní.

Tohle není nic nového, děje se to léta a i nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, kolik těchto aut končí na našem trhu. Pravidelně se tak ptáme, jaký má celá tato dieselová hysterie smysl, když se tatáž „nevyhovující” auta přestěhují o pár set kilometrů jinam. Evropská unie si toho ale všimla až teď.

Situaci nyní okomentovala eurokomisařka Alžběta Bienkowská slovy, že jde jen o „posun problému s kvalitou vzduchu ze západu na východ”. A na tento objev reaguje tak rázně, jako by skutečně zjistila něco převratného. „Musí být zcela jasno, co se stane s ojetými a nečistými diesely. Za žádné situace se nesmí dostat zpátky na silnici,“ uvedla Bienkowská a dodala, že nejde o národní problém, ale o záležitost celé Evropské unie. Ta by proto dle ní měla využít všech legálních prostředků, aby starší diesely postavila pomalu mimo zákon. „Exportovány by tak mohly být pouze v případě, že dojde na zpětnou modifikaci,“ říká.

Její slova ale nezní moc smysluplně, protože tyto dieselové vozy mají schválení pro běžný provoz a po desítkách milionů jsou provozovány po celé Evropě. Jen mizí z Německa do jiných států. Už z německého případu navíc víme, že modifikace aut splňujících normu Euro 4 či nižší je ekonomicky nesmyslná, protože by stála více než samotné vozy. Například instalace selektivní katalytické redukce může u staršího vozu vyjít až na 11 000 Eur (cca 284 000 Kč). Jediná alternativa je tedy skutečné sešrotování, ale na čí náklady? A v čí prospěch? O tom už Biankowská nemluví.

Tyto kroky jen potvrzují, jak moc Evropské unii uniká, co se děje ve skutečném světě. Podstatné jsou pro ni jen papírové závazky, jimž hodlá dostát za každou cenu. Je tragikomické vidět v říjnu roku 2018 komisařku Bienkowskou hřímat nad zjištěním, co způsobuje německá snaha zbavit se starých dieselů, když mezi lidmi se o něčem takovém mluví už několik let. Jen my jsme o tomto nevyhnutelném důsledku psali pokaždé, když se Němci rozhodli provoz starých dieselů omezovat. A reálný dopad nikdy nebyl jiný, stačí se porozhlédnout po českých autobazarech.

Ryze smutné pak je, že Bienkowská chce jako eurokomisařka pro průmysl v boji se škodlivými diesely pokračovat i nadále, třebaže evidentně postrádá elementární rozhled. Máme se tedy nač těšit.


Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném - 1 - Alzbeta Bienkowska 01Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném - 2 - Alzbeta Bienkowska 02Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném - 3 - Alzbeta Bienkowska 03
Eurokomisařka Alžběta Bienkowská se vůči dieselům profiluje již delší dobu, nyní ale ukázala, jak málo se v této problematice orientuje

Zdroj: Der Tagesspiegel

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.