Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném
10.10.2018 | Petr Prokopec
Více než o čemkoli jiném svědčí tato situace o tom, jak moc je Evropská unie odtržená od reality. Eurokomisařka Alžběta Bienkowská zjistila jen to, co všichni už léta vědí.
Před třemi lety se veřejnost poprvé dozvěděla o podvodném softwaru, kterým Volkswagen osazoval dieselové motory. Jakkoliv se zpočátku daný problém týkal pouze Ameriky a relativně malého množství aut, záhy bylo jasno, že jde o globální záležitost spojenou s jedenácti miliony vozů. VW byl ovšem jen špičkou ledovce, skutečně čisté „naftožrouty“ v daný moment neměla prakticky žádná automobilka. Není tak překvapivé, že popularita dieselů začala rychle klesat.
Nejkomplikovanější je situace v Německu, kde podle dat organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) dochází ve většině velkých měst k překračování emisních limitů NOx. Dít se tak má především vinou starších dieselových motorů, kterým v reakci na to začal být zakazován vjezd do center. Pokud by přitom šlo jen o auta plnící emisní normy Euro 1 až Euro 4, dalo by se to i chápat, jenže Němci se rozhodli, že půjdou i proti čtyři roky starým vozům plnícím Euro 5.
Zájem o cokoli dieselového se tak v Německu blíží k bodu mrazu a politici se snaží situaci řešit. Jednak chtějí právě auta plnící Euro 5 upravit, aby byla „čistší” a do měst mohla, jednak také rozjeli nové šrotovné, v jehož rámci jsou vozy plnící nanejvýš normu Euro 4 vykupovány zpět s velkými dodatečnými slevami na nový vůz. A právě to je kámen úrazu.
Ono šrotovné není ve skutečnosti šrotovné, jde v podstatě jen o slevovou akci pro majitele určitých aut. K dealerovi přijedete se starším dieselem, vyberete si nový, prodejce staré auto vykoupí na protiúčet a přidá slevu od automobilky ve výši až 10 000 Eur (skoro 260 tisíc Kč) na nový vůz. Řekněme, že ten váš starý má cenu 100 tisíc Kč, takže náhradu pořídíte o 360 tisíc korun levněji oproti ceníkové ceně, i když byste jindy dostali jen oněch 100 tisíc a podstatně menší obchodní slevu. To zní zajímavě, a tak není divu, že Němci této akce využívají.
Sami si leckdy myslí, že starý vůz míří do propadliště dějin, ale tak to není. Dealeři tato auta vykupují na vlastní pěst a pokud nejde o vraky vhodné opravdu leda k sešrotování, dále s nimi obchodují. V Německu je rozumně prodat nelze, zejména na východě ale poptávka po takových autech je. A tak mnohdy končí u nás, nejsme ovšem jedinou zemí, kde si ke starším německým dieselům rádi přivoní.
Tohle není nic nového, děje se to léta a i nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, kolik těchto aut končí na našem trhu. Pravidelně se tak ptáme, jaký má celá tato dieselová hysterie smysl, když se tatáž „nevyhovující” auta přestěhují o pár set kilometrů jinam. Evropská unie si toho ale všimla až teď.
Situaci nyní okomentovala eurokomisařka Alžběta Bienkowská slovy, že jde jen o „posun problému s kvalitou vzduchu ze západu na východ”. A na tento objev reaguje tak rázně, jako by skutečně zjistila něco převratného. „Musí být zcela jasno, co se stane s ojetými a nečistými diesely. Za žádné situace se nesmí dostat zpátky na silnici,“ uvedla Bienkowská a dodala, že nejde o národní problém, ale o záležitost celé Evropské unie. Ta by proto dle ní měla využít všech legálních prostředků, aby starší diesely postavila pomalu mimo zákon. „Exportovány by tak mohly být pouze v případě, že dojde na zpětnou modifikaci,“ říká.
Její slova ale nezní moc smysluplně, protože tyto dieselové vozy mají schválení pro běžný provoz a po desítkách milionů jsou provozovány po celé Evropě. Jen mizí z Německa do jiných států. Už z německého případu navíc víme, že modifikace aut splňujících normu Euro 4 či nižší je ekonomicky nesmyslná, protože by stála více než samotné vozy. Například instalace selektivní katalytické redukce může u staršího vozu vyjít až na 11 000 Eur (cca 284 000 Kč). Jediná alternativa je tedy skutečné sešrotování, ale na čí náklady? A v čí prospěch? O tom už Biankowská nemluví.
Tyto kroky jen potvrzují, jak moc Evropské unii uniká, co se děje ve skutečném světě. Podstatné jsou pro ni jen papírové závazky, jimž hodlá dostát za každou cenu. Je tragikomické vidět v říjnu roku 2018 komisařku Bienkowskou hřímat nad zjištěním, co způsobuje německá snaha zbavit se starých dieselů, když mezi lidmi se o něčem takovém mluví už několik let. Jen my jsme o tomto nevyhnutelném důsledku psali pokaždé, když se Němci rozhodli provoz starých dieselů omezovat. A reálný dopad nikdy nebyl jiný, stačí se porozhlédnout po českých autobazarech.
Ryze smutné pak je, že Bienkowská chce jako eurokomisařka pro průmysl v boji se škodlivými diesely pokračovat i nadále, třebaže evidentně postrádá elementární rozhled. Máme se tedy nač těšit.
Eurokomisařka Alžběta Bienkowská se vůči dieselům profiluje již delší dobu, nyní ale ukázala, jak málo se v této problematice orientuje
Zdroj: Der Tagesspiegel
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis