Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí
24.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdysi hlavně ve Státech populární možnost zkrášlení vozu je teď velkým hitem v Evropě. Automobilky za to mohou být rády, ale také nemusí.
Automobilové trendy přicházejí, odcházejí a po čase se zase vrací. Svědčí o tom novinky, které vlastně novinkami ani nejsou. V poslední době třeba designéři sází na hrany, které byly v módě v 80. či 90. letech. A spolu s nimi do nabídky stále častěji přichází dvoubarevné lakování karoserie, které byly naposledy v takové míře favorizovány před ještě delší dobou, v 50. letech minulého století. V oblibě byly tehdy hlavně ve Spojených státech, nyní ale dvoubarevné karoserie přitahují především Evropany.
Pokud nad tím ale trochu zapřemýšlíte, zjistíte, že jejich obliba dává smysl. Automobily jsou stále větší, navíc kvůli vyšším nárokům na bezpečnost došlo ke změnám v konstrukci - čelní sloupky jsou tak tlustší, boční linie oken zamířila směrem vzhůru. To pro designéry představuje nemalou výzvu, neboť pracovat musí s obrovskou masou. Barvy tak pomáhají vozy vizuálně odlehčit.
Potvrzuje to i profesorka Sally Erickson Wilson z detroitské univerzity, dle které je svět aktuálně uprostřed přerodu a volba barvy může hrát důležitou roli ve výsledném vnímání nejen samotného produktu, ale i jeho kvality. „Vše je věcí pozornosti věnované detailům. Díky správné barvě tak může něco vypadat mnohem luxusnější či funkčnější.“ Volba dvoubarevně lakované karoserie pak umožňuje rozličná zacílení ještě podtrhnout.
Pro samotné automobilky je to dar i prokletí - na jedné straně jde o pozitivum, za dvoubarevné lakování si mohou přirazit ke koncové ceně nemalou částku. Na straně druhé tu však máme i jistá negativa, která jsou spojena s náročnější výrobou. Běžně jsou vozy produkovány na montážních linkách v masovém měřítku, přičemž volba jednobarevné karoserie vede jen ke krátké zastávce v lakovně.
Pokud si ovšem zákazník zvolí dvoubarevnou karoserii, mohou výrobci volit mezi dvěma způsoby, z nichž ani jeden není optimální. První možností je nalakování vozu jednou barvou a následné oblepení kupříkladu spodní části karoserie. Poté na přijde na řadu barva číslo 2, přičemž vše se odehrává na stejné lince. Její rychlost je tedy snížena, navíc do hry vstupuje i ruční práce dělníků.
Samozřejmě zde existuje i možnost číslo dvě, jež počítá se dvěma separátními linkami. Ty si ale může dovolit jen málo výrobců, navíc i zde jsou potřeba zaměstnanci navíc. Jakkoliv se ovšem pokaždé jedná o těžkosti, automobilky je velmi rády vyřeší. Máme zde totiž jak onu vyšší cenu finálního produktu, tak především větší zájem o vůz, který onu volbu nabízí.
„Je neuvěřitelné, jak lidé reagují na dvoubarevná lakování,“ říká Alexandre Malval, šéf designu u Citroënu, tedy značky, která aktuálně nabízí čtyři takové modely. A dodává, že pokud si lidé mohou hrát se dvěma barvami, mají jejich vozy různé osobnosti. „Červená s bílou střechou je sportovním tématem, krémová s černou odkazuje na solidnost a pastelová s bílou na ženskost.“
„Poptávka je mnohem větší, než jsme si mysleli,“ potvrzuje dané skutečnosti Matthew Harrison, viceprezident pro prodej a marketing u evropského zastoupení u Toyoty. Také tato značka nabízí čtveřici modelů s dvoubarevným lakováním, přičemž momentálně musí řešit jeden příjemnější problém - a sice jak zájem lidí uspokojit. Proto prodejní divize požaduje po výrobní navýšení kapacit.
Robin Page, viceprezident designu u Volva, pro změnu dodává, že nové XC40 bylo již od počátku navrhováno s ohledem na dvoubarevné lakování. „U klasických vozů docházelo ke hrátkám se dvěma odstíny. To se děje i nyní, přičemž se tak mění charakter automobilu. XC40 bylo jasně vozem, u kterého jsme ve verzi R-Design chtěli černou střechu a u výbavy Momentum bílou.“
„Když máte takové množství kombinací různě zbarvených střech a karoserií, je zákazník pořádně vtažen do děje,“ říká Stewart Reed, předseda oddělení automobilového designu univerzity v kalifornské Pasadeně. Dle něj totiž lidé mohou specifikovat vozy stejně jako své domovy. „Je to totéž, jako když si vybíráte textílie a materiály na koberce či kuchyňské linky. Lidé milují volbu.“
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho tento trend „pofrčí”. Nicméně na trh míří stále více aut, které takovou volbu umožní. Navíc se dle expertů do budoucna rýsují možnosti, díky nimž se nabídka dvoubarevných - či dokonce vícebarevných - laků ještě rozšíří. Nicméně čím více značek začne tuto možnost nabízet, tím více zevšední. A proto se určitě za pár let dočkáme změny.
„Automobilky jako Mini nebo Land Rover, které mají takový prvek zakódovaný ve své DNA, nikdy tento styl neopustí. Nicméně až se za 10 let ohlédnete po voze jiné značky, nejspíše si řeknete: „No jo, to je z éry okolo let 2016-2017, kdy každý dělal dvoubarevná auta,“ dodává někdejší šéfdesignér Fordu J Mays s tím, že novodobé Mini vlastně vše začalo.
„Lhal bych, kdybych řekl, že jsem nebyl ovlivněn první generací nového Mini, které mělo tak překrásně zaoblené čelní okno a překrásnou čepičku, nejprve v bílé a posléze i v černé,“ říká dále Mays. Přiznává přitom, že rozhodně nebyl jediným, kdo se ve voze shlédl, ovšem ne všichni byli ve svém snažení úspěšní. Nicméně do vlaku, který se rozjel již v roce 2001, nyní naskakují prakticky všichni...
Renault Captur je v rámci nabídky dvoubarevných laků jedním z evropských rekordmanů, k mání je se čtyřmi různými odstíny střechy a jedenácti odstíny karoserie
Pro Opel Adam jsou k dispozici dokonce čtyři barvy střechy a 19 různých odstínů karoserie
Dvoubarevné provedení karoserie dnes nakonec není cizí ani Škodě Fabia
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva