Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí

Kdysi hlavně ve Státech populární možnost zkrášlení vozu je teď velkým hitem v Evropě. Automobilky za to mohou být rády, ale také nemusí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí

24.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdysi hlavně ve Státech populární možnost zkrášlení vozu je teď velkým hitem v Evropě. Automobilky za to mohou být rády, ale také nemusí.

Automobilové trendy přicházejí, odcházejí a po čase se zase vrací. Svědčí o tom novinky, které vlastně novinkami ani nejsou. V poslední době třeba designéři sází na hrany, které byly v módě v 80. či 90. letech. A spolu s nimi do nabídky stále častěji přichází dvoubarevné lakování karoserie, které byly naposledy v takové míře favorizovány před ještě delší dobou, v 50. letech minulého století. V oblibě byly tehdy hlavně ve Spojených státech, nyní ale dvoubarevné karoserie přitahují především Evropany.

Pokud nad tím ale trochu zapřemýšlíte, zjistíte, že jejich obliba dává smysl. Automobily jsou stále větší, navíc kvůli vyšším nárokům na bezpečnost došlo ke změnám v konstrukci - čelní sloupky jsou tak tlustší, boční linie oken zamířila směrem vzhůru. To pro designéry představuje nemalou výzvu, neboť pracovat musí s obrovskou masou. Barvy tak pomáhají vozy vizuálně odlehčit.

Potvrzuje to i profesorka Sally Erickson Wilson z detroitské univerzity, dle které je svět aktuálně uprostřed přerodu a volba barvy může hrát důležitou roli ve výsledném vnímání nejen samotného produktu, ale i jeho kvality. „Vše je věcí pozornosti věnované detailům. Díky správné barvě tak může něco vypadat mnohem luxusnější či funkčnější.“ Volba dvoubarevně lakované karoserie pak umožňuje rozličná zacílení ještě podtrhnout.

Pro samotné automobilky je to dar i prokletí - na jedné straně jde o pozitivum, za dvoubarevné lakování si mohou přirazit ke koncové ceně nemalou částku. Na straně druhé tu však máme i jistá negativa, která jsou spojena s náročnější výrobou. Běžně jsou vozy produkovány na montážních linkách v masovém měřítku, přičemž volba jednobarevné karoserie vede jen ke krátké zastávce v lakovně.

Pokud si ovšem zákazník zvolí dvoubarevnou karoserii, mohou výrobci volit mezi dvěma způsoby, z nichž ani jeden není optimální. První možností je nalakování vozu jednou barvou a následné oblepení kupříkladu spodní části karoserie. Poté na přijde na řadu barva číslo 2, přičemž vše se odehrává na stejné lince. Její rychlost je tedy snížena, navíc do hry vstupuje i ruční práce dělníků.

Samozřejmě zde existuje i možnost číslo dvě, jež počítá se dvěma separátními linkami. Ty si ale může dovolit jen málo výrobců, navíc i zde jsou potřeba zaměstnanci navíc. Jakkoliv se ovšem pokaždé jedná o těžkosti, automobilky je velmi rády vyřeší. Máme zde totiž jak onu vyšší cenu finálního produktu, tak především větší zájem o vůz, který onu volbu nabízí.

„Je neuvěřitelné, jak lidé reagují na dvoubarevná lakování,“ říká Alexandre Malval, šéf designu u Citroënu, tedy značky, která aktuálně nabízí čtyři takové modely. A dodává, že pokud si lidé mohou hrát se dvěma barvami, mají jejich vozy různé osobnosti. „Červená s bílou střechou je sportovním tématem, krémová s černou odkazuje na solidnost a pastelová s bílou na ženskost.“

„Poptávka je mnohem větší, než jsme si mysleli,“ potvrzuje dané skutečnosti Matthew Harrison, viceprezident pro prodej a marketing u evropského zastoupení u Toyoty. Také tato značka nabízí čtveřici modelů s dvoubarevným lakováním, přičemž momentálně musí řešit jeden příjemnější problém - a sice jak zájem lidí uspokojit. Proto prodejní divize požaduje po výrobní navýšení kapacit.

Robin Page, viceprezident designu u Volva, pro změnu dodává, že nové XC40 bylo již od počátku navrhováno s ohledem na dvoubarevné lakování. „U klasických vozů docházelo ke hrátkám se dvěma odstíny. To se děje i nyní, přičemž se tak mění charakter automobilu. XC40 bylo jasně vozem, u kterého jsme ve verzi R-Design chtěli černou střechu a u výbavy Momentum bílou.“

„Když máte takové množství kombinací různě zbarvených střech a karoserií, je zákazník pořádně vtažen do děje,“ říká Stewart Reed, předseda oddělení automobilového designu univerzity v kalifornské Pasadeně. Dle něj totiž lidé mohou specifikovat vozy stejně jako své domovy. „Je to totéž, jako když si vybíráte textílie a materiály na koberce či kuchyňské linky. Lidé milují volbu.“

Je samozřejmě otázkou, jak dlouho tento trend „pofrčí”. Nicméně na trh míří stále více aut, které takovou volbu umožní. Navíc se dle expertů do budoucna rýsují možnosti, díky nimž se nabídka dvoubarevných - či dokonce vícebarevných - laků ještě rozšíří. Nicméně čím více značek začne tuto možnost nabízet, tím více zevšední. A proto se určitě za pár let dočkáme změny.

„Automobilky jako Mini nebo Land Rover, které mají takový prvek zakódovaný ve své DNA, nikdy tento styl neopustí. Nicméně až se za 10 let ohlédnete po voze jiné značky, nejspíše si řeknete: „No jo, to je z éry okolo let 2016-2017, kdy každý dělal dvoubarevná auta,“ dodává někdejší šéfdesignér Fordu J Mays s tím, že novodobé Mini vlastně vše začalo.

„Lhal bych, kdybych řekl, že jsem nebyl ovlivněn první generací nového Mini, které mělo tak překrásně zaoblené čelní okno a překrásnou čepičku, nejprve v bílé a posléze i v černé,“ říká dále Mays. Přiznává přitom, že rozhodně nebyl jediným, kdo se ve voze shlédl, ovšem ne všichni byli ve svém snažení úspěšní. Nicméně do vlaku, který se rozjel již v roce 2001, nyní naskakují prakticky všichni...


Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 1 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 01Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 2 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 02Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 3 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 03Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 4 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 04Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 5 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 05Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 6 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 06Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 7 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 07Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 8 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 08Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 9 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 09Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 10 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 10Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 11 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 11Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 12 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 12Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 13 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 13Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 14 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 13_1Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 15 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 14Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 16 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 15Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 17 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 16Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 18 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 17Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 19 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 18Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 20 - Renault Captur facelift oficialni foto zeneva 2017 19
Renault Captur je v rámci nabídky dvoubarevných laků jedním z evropských rekordmanů, k mání je se čtyřmi různými odstíny střechy a jedenácti odstíny karoserie

Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 21 - Opel Adam oficialni 06Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 22 - Opel Adam oficialni 07Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 23 - Opel Adam oficialni 08Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 24 - Opel Adam oficialni 09Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 25 - Opel Adam oficialni 10Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 26 - Opel Aadam oficialni 12Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 27 - Opel Adam oficialni 15Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 28 - Opel Adam oficialni 19Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 29 - Opel Adam oficialni 21Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 30 - Opel Adam FlexFix 1Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 31 - Opel Adam FlexFix 2Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 32 - Opel Adam FlexFix 3Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 33 - Opel Adam oficialni nove 22Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 34 - Opel Adam oficialni nove 23Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 35 - Opel Adam oficialni nove 24Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 36 - Opel Adam oficialni nove 25Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 37 - Opel Adam oficialni nove 26Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 38 - Opel Adam oficialni nove 27Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 39 - Opel Adam oficialni nove 28
Pro Opel Adam jsou k dispozici dokonce čtyři barvy střechy a 19 různých odstínů karoserie

Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 40 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 07Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 41 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 08Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 42 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 09Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 43 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 10Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 44 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 11Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 45 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 12Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 46 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 13Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 47 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 14Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 48 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 15Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 49 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 27Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 50 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 29Evropané si zamilovali dvoubarevná auta. Pro automobilky je to dar i prokletí - 51 - Skoda Fabia III 2015 nova zive 26
Dvoubarevné provedení karoserie dnes nakonec není cizí ani Škodě Fabia

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.