Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot

Elektrická mobilita a autonomní řízení, těmito slovy se dnes hemží tiskové zprávy každé automobilky. Tedy skoro každé, jednu to prakticky vůbec nezajímá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot

4.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektrická mobilita a autonomní řízení, těmito slovy se dnes hemží tiskové zprávy každé automobilky. Tedy skoro každé, jednu to prakticky vůbec nezajímá.

Prakticky každá automobilka v současné době zmiňuje elektrifikaci svého portfolia, stejně jako vývoj autonomního řízení. Existuje ale jedna, která v obou ohledech mlčela, ačkoliv v rámci první zmíněné oblasti již v roce 2010 vyrukovala s konceptem 102EX - Rolls-Royce. Ten se namísto 6,75litrového dvanáctiválce pyšnil 96 lithium-iontovými články o kapacitě 71 kWh, které napájely dva vzadu uložené elektromotory disponující celkovým výkonem 394 koní.

S ohledem na datum vzniku nejspíše nepřekvapí, že technická data konceptu nejsou zrovna dechberoucí. Zrychlení z klidu na stovku limuzíně zabralo 8 sekund, nejvyšší rychlost činila 160 km/h a dojezd byl vypočítán na 200 kilometrů. To vskutku není něco, co by kohokoliv ohromilo, pročež není divné, že tehdy byly zákazníci Rolls-Royce spíše proti elektrifikaci. Odmítají ji ovšem i nyní, tedy po sedmi letech?

Odpověď není tak jednoznačná, neboť hybridy, plug-in hybridy či jakoukoliv jinou „polovičatou“ formu elektrifikace klienti nadále nehodlají akceptovat. Jedinou výjimkou je plnohodnotné elektrické ústrojí, tedy v podstatě takové, jaké pohánělo i experimentální koncept. Již z logiky věci ale nemůže disponovat zejména nízkým dojezdem, na čekání u dobíjecích stanic nejsou majitelé „RR“ zvědavi.

I proto šéf britské automobilky Torsten Müller-Ötvös uvádí, že značka „nebude dělat žádné kompromisy“. To ovšem neznamená, že by s příchodem ryzí elektrické energie nepočítala. „Její charakter - vysoký točivý moment a tichost - perfektně ladí k vozům Rolls-Royce,“ dodává dále Müller-Ötvös. Zároveň ale zmiňuje, že v tuto chvíli neexistuje možnost, jak postavit elektromobil, který by nároky klientely značky splňoval. A tak zkrátka žádný nechystá.

Autonomnímu řízení jsou ovšem zákazníci automobilky nakloněni ještě méně než elektromobilitě. To vlastně není překvapivé, neboť autopilota kdejaký majitel „Rollsu“ má v podobě soukromého řidiče. „Naši klienti mají své šoféry. Mají garáže, jako my máme šatní skříně, a v nich pro každou příležitost to správné auto,“ popisuje stav věcí Müller-Ötvös. I proto vlastně vozy značky „nejsou provozovány na denní bázi. Když lidé naše auta řídí, děje se tak při speciálních příležitostech.“

Co z toho vyplývá? Že autonomní řízení není u vozů Rolls-Royce opravdu třeba, zvláště pak takové, kdy je třeba mít ruce neustále na volantu. V takovém případě se totiž dle šéfa automobilky vytrácí veškerý relax, který by s danou finesou měl být spojen. Proto tito lidé říkají: „Je to skvělá technologie, autopiloti mohu být fantastičtí, ale začněte je nabízet až ve chvíli, kdy budou dokonalí.“ To dnes nelze, a tak ani vlastní autopilot Rolls-Royce nevyvíjí.

Vše tedy můžeme uzavřít konstatováním, že klienti „RR“ jsou sice ochotni elektrifikaci i autonomní řízení akceptovat, ovšem ovšem teprve ve chvíli, kdy budou obě technologie naprosto bezchybné. A to vlastně nejsou překvapivé požadavky, pokud si uvědomíme, že jsou spojeny s automobily, jejich ceny startují někde okolo 10 milionů korun...


Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 1 - Rolls-Royce 102EX nova sada 01Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 2 - Rolls-Royce 102EX nova sada 02Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 3 - Rolls-Royce 102EX nova sada 03Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 4 - Rolls-Royce 102EX nova sada 04Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 5 - Rolls-Royce 102EX nova sada 05Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 6 - Rolls-Royce 102EX nova sada 06Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 7 - Rolls-Royce 102EX nova sada 07Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 8 - Rolls-Royce 102EX nova sada 08Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 9 - Rolls-Royce 102EX nova sada 09Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 10 - Rolls-Royce 102EX nova sada 10Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 11 - Rolls-Royce 102EX nova sada 11Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 12 - Rolls-Royce 102EX nova sada 12Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 13 - Rolls-Royce 102EX nova sada 13Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 14 - Rolls-Royce 102EX nova sada 14Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 15 - Rolls-Royce 102EX nova sada 15Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 16 - Rolls-Royce 102EX nova sada 16Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 17 - Rolls-Royce 102EX nova sada 17Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 18 - Rolls-Royce 102EX nova sada 18Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 19 - Rolls-Royce 102EX nova sada 19Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 20 - Rolls-Royce 102EX nova sada 20Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 21 - Rolls-Royce 102EX nova sada 21Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 22 - Rolls-Royce 102EX nova sada 22Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot - 23 - Rolls-Royce 102EX nova sada 23
V době příchodu konceptu Rolls-Royce 102EX nebyli zákazníci značky elektrifikaci nakloněni vůbec. Nyní říkají, že pouze nechtějí žádné polovičaté výtvory, což ale ve výsledku pořád znamená „ne”

Zdroj: Road&Track

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.