Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Existuje jediná značka, která dnes nevyvíjí ani elektromobil, ani vlastní autopilot
4.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Elektrická mobilita a autonomní řízení, těmito slovy se dnes hemží tiskové zprávy každé automobilky. Tedy skoro každé, jednu to prakticky vůbec nezajímá.
Prakticky každá automobilka v současné době zmiňuje elektrifikaci svého portfolia, stejně jako vývoj autonomního řízení. Existuje ale jedna, která v obou ohledech mlčela, ačkoliv v rámci první zmíněné oblasti již v roce 2010 vyrukovala s konceptem 102EX - Rolls-Royce. Ten se namísto 6,75litrového dvanáctiválce pyšnil 96 lithium-iontovými články o kapacitě 71 kWh, které napájely dva vzadu uložené elektromotory disponující celkovým výkonem 394 koní.
S ohledem na datum vzniku nejspíše nepřekvapí, že technická data konceptu nejsou zrovna dechberoucí. Zrychlení z klidu na stovku limuzíně zabralo 8 sekund, nejvyšší rychlost činila 160 km/h a dojezd byl vypočítán na 200 kilometrů. To vskutku není něco, co by kohokoliv ohromilo, pročež není divné, že tehdy byly zákazníci Rolls-Royce spíše proti elektrifikaci. Odmítají ji ovšem i nyní, tedy po sedmi letech?
Odpověď není tak jednoznačná, neboť hybridy, plug-in hybridy či jakoukoliv jinou „polovičatou“ formu elektrifikace klienti nadále nehodlají akceptovat. Jedinou výjimkou je plnohodnotné elektrické ústrojí, tedy v podstatě takové, jaké pohánělo i experimentální koncept. Již z logiky věci ale nemůže disponovat zejména nízkým dojezdem, na čekání u dobíjecích stanic nejsou majitelé „RR“ zvědavi.
I proto šéf britské automobilky Torsten Müller-Ötvös uvádí, že značka „nebude dělat žádné kompromisy“. To ovšem neznamená, že by s příchodem ryzí elektrické energie nepočítala. „Její charakter - vysoký točivý moment a tichost - perfektně ladí k vozům Rolls-Royce,“ dodává dále Müller-Ötvös. Zároveň ale zmiňuje, že v tuto chvíli neexistuje možnost, jak postavit elektromobil, který by nároky klientely značky splňoval. A tak zkrátka žádný nechystá.
Autonomnímu řízení jsou ovšem zákazníci automobilky nakloněni ještě méně než elektromobilitě. To vlastně není překvapivé, neboť autopilota kdejaký majitel „Rollsu“ má v podobě soukromého řidiče. „Naši klienti mají své šoféry. Mají garáže, jako my máme šatní skříně, a v nich pro každou příležitost to správné auto,“ popisuje stav věcí Müller-Ötvös. I proto vlastně vozy značky „nejsou provozovány na denní bázi. Když lidé naše auta řídí, děje se tak při speciálních příležitostech.“
Co z toho vyplývá? Že autonomní řízení není u vozů Rolls-Royce opravdu třeba, zvláště pak takové, kdy je třeba mít ruce neustále na volantu. V takovém případě se totiž dle šéfa automobilky vytrácí veškerý relax, který by s danou finesou měl být spojen. Proto tito lidé říkají: „Je to skvělá technologie, autopiloti mohu být fantastičtí, ale začněte je nabízet až ve chvíli, kdy budou dokonalí.“ To dnes nelze, a tak ani vlastní autopilot Rolls-Royce nevyvíjí.
Vše tedy můžeme uzavřít konstatováním, že klienti „RR“ jsou sice ochotni elektrifikaci i autonomní řízení akceptovat, ovšem ovšem teprve ve chvíli, kdy budou obě technologie naprosto bezchybné. A to vlastně nejsou překvapivé požadavky, pokud si uvědomíme, že jsou spojeny s automobily, jejich ceny startují někde okolo 10 milionů korun...
V době příchodu konceptu Rolls-Royce 102EX nebyli zákazníci značky elektrifikaci nakloněni vůbec. Nyní říkají, že pouze nechtějí žádné polovičaté výtvory, což ale ve výsledku pořád znamená „ne”
Zdroj: Road&Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda