Existuje ještě jeden důvod, proč neparkovat na chodníku, zejména v Praze

Že to je až na výjimky zakázané a obtěžuje to ty, kterým je chodník vyhrazen? To je pravda, mimo jiné v Praze má ale toto jednání ještě další nepříjemné důsledky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Existuje ještě jeden důvod, proč neparkovat na chodníku, zejména v Praze

26.7.2018 | Petr Prokopec

Existuje ještě jeden důvod, proč neparkovat na chodníku, zejména v Praze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že to je až na výjimky zakázané a obtěžuje to ty, kterým je chodník vyhrazen? To je pravda, mimo jiné v Praze má ale toto jednání ještě další nepříjemné důsledky.

Prahou aktuálně cloumá rozhodnutí prvního městského obvodu omezit provoz kol. To bychom z pohledu řidičů mohli na jedné straně kvitovat, koneckonců většina motoristů má na cyklisty spíše negativní názor. Nicméně danému kroku by rozhodně neměli aplaudovat. Vykázání kol z historického centra totiž dotyčné vyžene do ulic, kde je daleko silnější provoz tramvají a aut. Provoz se tedy zhorší, nebezpečí přibude a vše může vyústit snahou úředníků o další regulace, které řidičům třeba seberou jeden jízdní pruh.

Způsob, který Praha ve snaze řešit problémy, často bývá svérázný. Cyklisté jsou v centru vnímání jako nebezpečí pro chodce, nicméně dle policejních statistik došlo v letech 2007 až 2017 pouze ke třem takovým nehodám. Pokud ovšem zmíníme srážku pěších a aut, napočítáme již 22 incidentů.

Automobily nicméně nepředstavují problém jen pro chodce, ale také pro chodníky. Zejména v centru Prahy a v dalších městech, kde není užíván asfaltový povrch, ale mozaiková dlažba. Ta musí být pokládána dle historických postupů, tedy do písku, což se neslučuje s vysokou hmotností aut. Stačí tak jejich jediné otočení a práce mnoha lidí je rázem zničena.

Tento problém dle mluvčí Technické správy komunikací (TSK) hlavního města Barbory Liškové umocňují ještě turisté, kteří dlažební kostky berou jako suvenýr či pro obveselení, když je metají do Vltavy. Daný chodník se tedy rázem stává prakticky nepoužitelným. Kapacity TSK jsou přitom spíše omezené, následné opravy tedy nejsou realizovány okamžitě.

To způsobuje problémy hlavně starším lidem při chůzi a opravy jsou navíc docela nákladné. Na opravy chodníků jdou ročně statisíce korun. A ty nepocházejí z kapes politiků, ale daňových poplatníků. Kvůli bezohlednosti zejména kurýrů či řidičů zásobovacích vozů ale nemohou být použity na řadě mnohdy prospěšnějších míst.

Jakkoliv se ale jedná o letitý problém, nezdá se, že by s ním někdo něco dělal. Policie ostatně tradičně zaměřuje svou pozornost raději hrazení parkovného na placených parkovištích, kde sice auta při přetažení zaplacené doby nikoho neomezují a nic neničí, je ale zřejmě lákavější zkasírovat jejich řidiče než vykazovat auta z chodníků, na kterých nemají co dělat. Na druhou stranu, pokud každý z nás půjde do sebe a parkování na chodníku se vyvaruje, řešit nebude co...


Existuje ještě jeden důvod, proč neparkovat na chodníku, zejména v Praze - 1 - Auta na chodniku 01Existuje ještě jeden důvod, proč neparkovat na chodníku, zejména v Praze - 2 - Auta na chodniku 02
Automobily stojící na chodníku nepředstavují problém jen pro pěší, přinejmenším v Praze ničí i mozaikovou dlažbu, jejíž opravy nejsou zrovna jednoduché, ani levné

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše