Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Expert na F1 vysvětlil, jak vůbec mohlo dojít ke smrtelné nehodě Anthoina Huberta
8.9.2019 | Petr Prokopec
(doplněno) Důraz na bezpečnost motoristického sportu je dnes extrémní a zejména okruhové závody jsou relativně bezpečné. Přesto došlo ke smrtelné nehodě. Jak? V podstatě neskutečnou kombinací nepříznivých okolností.
Doplněno 8.9.: Ačkoli se zdálo, že tato nehoda je dnes smutnou minulostí, která si vyžádala jeden lidský život, nyní už ji můžeme jen analyzovat a pokusit se vzít si z ní ponaučení do budoucna, její tragická bilance bohužel nemusí být úplná. Týden po incidentu totiž došlo k nečekaným komplikacím u Juana Manuela Correy, který měl tu smůlu, že do Hubertova vozu narazil. Dlouho se hovořilo jeho zranění zad a končetin a vše nasvědčovalo tomu , že je na nejlepší cestě k uzdravení. Včera byl ale v kritickém stavu uveden do umělého spánku.
Informovala o tom rodina závodníka s tím, že skoro týden po nehodě, velmi neobvyklém to časovém odstupu od původního incidentu, se u něj rozvinulo tzv. ARDS, syndrom akutní dechové tísně. Po konzultaci s lékařem můžeme uvést, že jde laicky řečeno o akutní selhání plic, které nastává vinou nepřiměřené zánětlivé reakce rozvinuté často po předchozím vážném zranění. Běžně se tak stává během 24 až 48 od traumatu, v tomto případě k němu došlo až téměř týden po něm. Pacient postižený ARDS v podstatě nemůže samostatně spolehlivě dýchat, proto byl Correa uveden do umělého spánku a dýchání za něj zajišťují přístroje.
I když má tu nejlepší péči jedné z londýnských nemocnic, která okamžitě provedla popsaný zákrok, nehoda se pro ně stále může stát smrtelnou. Na ARDS umírá v závažnosti na rozsahu zánětlivé reakce okolo 40 % postižených navzdory sebelepší péči a naprostá většina ostatních přežije jen s trvalými následky. Tohle tedy bude ještě boj, ve které musíme Juanu Manuelu Correovi držet palce.
Článek o příčinách a následcích celé nehody byl upraven adekvátním způsobem.
Koncem minulého týdne zalil celý sportovní svět smutek. Během závodu Formule 2 na belgickém okruhu Spa-Francorchamps přišel o život teprve dvaadvacetiletý Anthoine Hubert, francouzský pilot stáje BWT Arden. Řada lidí přitom nechápe nebo nechce pochopit, jak se něco takového vůbec mohlo stát. Bezpečnost v motorsportu šla od nešťastného incidentu Ayrtona Senny v roce 1994 prudce nahoru a FIA je jí v posledních letech tak posedlá, že uzavírá i nejmenší skulinky dávají prostor k podobným tragédiím. Přesto po čase došlo k dalšímu smrtelnému incidentu.
Jak ovšem připomněl Lewis Hamilton, závody otevřených vozů jsou i nadále značně riskantní a stát se může cokoliv. Podobná tragédie chce extrémně nepravděpodobnou shodu nepříznivých okolností, právě k té ale minulý týden bohužel došlo. Jak? To ve svém videu rozebral expert na formulové závodění, který si říká Chain Bear. Ten přesně vystihl kombinaci faktorů, která skončila tím nejhorším představitelným způsobem.
Prvním faktorem byl pochopitelně charakter trati. Okruh ve Spa je sice krásný, ovšem má i několik nadmíru záludných míst. A jednou z nich jsou na sebe navazující zatáčky Eau Rouge a Raidillon, neboť zatímco ta první je levotočivá, druhá vede opačným směrem. Aby toho pak nebylo málo, jezdci se dále vrací doleva v Les Combes, přičemž během celé této sekce nejprve jedou z kopce, než v Eau Rouge opětovně zamíří směrem vzhůru.
Na jezdce v této sekci kvůli výškovému profilu tratě působí různé přetížení, které mění míru dostupného přítlaku. Když auta přejíždějí přes horizont na rovinku Kemmel, dochází k velkému odlehčení monopostů. Proto se kvůli maximalizaci aerodynamického přítlaku projíždí velmi rychle. Problémem však je, že pokud se v tu chvíli dostane do potíží vpředu jedoucí pilot, prostoru pro řešení situace pro ty další je pomálu. V Eau Rouge je po pravé straně zatravněná stráň a nalevo bariéra, úniková zóna je tak až za Raidillonem. Není to úplně nejšťastněji řešené místo, Chain Bear ale správně připomíná, že pro lepší řešení tady není geografický prostor, využit je všechen dostupný.
Do této pasáže minulý týden ve druhém kole mířil v čele menšího chumlu jezdců Giuliano Alesi. Ten však při stoupání do kopce ztratil kontrolu nad vozem kvůli předchozímu defektu, nakonec proto narazil do zdi na levé straně trati. Za ním pak jel Ralph Boschung, který se snažil vyhnout svému týmovému kolegovi i úlomkům na trati. Proto zpomalil a zamířil doprava do oné únikové zóny. Za ním se pak v těsné blízkosti pohyboval Hubert.
Francouzský závodník nicméně neměl dobrý výhled, na Boschungův zpomalující vůz proto nestihl zareagovat včas. Předním křídlem se dotkl jeho zadní pneumatiky, což ho katapultovalo směrem do zdi. Od té se ale naneštěstí odrazil a vrátil se zpět doprostřed únikové zóny, bohužel napříč. Tam ale zamířil ze stejných důvodů i Juan Manuel Correa, jehož rychlost v daném okamžiku se měla pohybovat mezi 250 a 270 km/h. Došlo ke střetu a oba monoposty byly roztrhány na kusy.
Sám náraz z boku je nepříjemná věc, Chain Bear ale správně upozorňuje na to, že jít o jediný náraz, možná by Hubert ještě žil. Monoposty jsou ovšem koncipovány tak, aby přežily jednu stěžejní ránu, jen tak dokáží pilota ochránit a zároveň jej deformací nevystavit příliš velkému přetížení. S dalšími se tak prostě nepočítá, Hubertův ale schytal první ránu již při nárazu do bariéry, proto jeho monopost Correův stroj tak snadno rozpáral.
Ve stručnosti řečeno tedy došlo k tomu, že jelo několik jezdců v těsném závěsu, což se neděje jindy než v úvodu závodu. První musel ztratit kontrolu nad vozem, druhý se mu vyhýbat a třetí o toho druhého zavadit a zůstat nešťastně stá uprostřed únikové zóny. To vše se muselo stát na místě s terénním zlomem, který situaci pro další piloty zneviditelnil a v místě s omezeným prostorem zónami kvůli charakteru okolní přírody. K tomu muselo dojít k nárazu jednoho pilota do bariéry, což učinilo jeho monopost zranitelným, a následně se musel na místo přihnat vysokou rychlostí další jezdec, který jeho vůz „nabral” tím nejhorším možným způsobem.
Jinými slovy tu máme až absurdní shodu nepříznivých okolností, ke které dochází velmi ojediněle. Ostatně, ve Spa došlo ke smrtelné nehodě poprvé od roku 1985, kdy zde zemřel Stefan Bellof, to je 34 let.
Výsledek znáte. I přesto, že závod byl okamžitě zastaven a oba jezdci byli ihned převezeni do nemocnice, Hubert svým zraněním pouhou hodinu od nehody podlehl, Correa bojuje o život dodnes a jediný Alesi dokázal z místa incidentu odejít po svých. Hlavně proto, že jeho vůz - stejně jako ten Correův - utrpěl pouze jedním zásadním nárazem. U Huberta ale došlo k narušení struktury z obou stran.
Nyní se čeká na závěry vyšetřování mezinárodní automobilové federace FIA, která kvůli tomu i zadržela jeden z vozů týmu Trident. Boschung tedy v Monze nejel, místo toho se na trať vydal pouze Alesi. Stejně tak u jednoho jezdce zůstane i stáj BWT Arden, neboť Hubertův náhradník zatím nebyl z úcty k francouzskému pilotovi oznámen. A také Sauber Junior Team by Charouz zůstává jen jednočlenný, neboť Correova budoucnost je jednou velkou neznámou.
Jisté je zatím jen to, že samotnou trať čekají změny, a to právě v pasáži Eau Rouge/Raidillon, kam se má vrátit štěrková úniková zóna. Tu si původně vyžádaly závody motocyklů, ovšem Hubertova nehoda přiměla zástupce okruhu vše urychlit. Trať se sice měnit nebude, ovšem štěrk mezi ní a výjezdem z boxů by měl monoposty či jednostopé stroje výrazně zpomalit a jezdcům tak zachránit život.
Hubertova smrtelná nehoda byla zapříčiněna neskutečnou souhrou nešťastných okolností, i takové věci se ale bohužel stávají
Zdroje: Chain Bear F1, The Guardian
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry