Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě
27.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Člověk by čekal, že pokud někdo byl u jedné z nejděsivějších nehod historie F1, bude brojit za její bezpečnost. Daniele Audetto to ale vidí jinak.
Bezpečnost ve Formuli 1 opět je předmětem pozornosti poté, co mezinárodní automobilová federace FIA v minulém týdnu schválila ochranu kokpitů zvanou „Halo“. Rozhodnutí je to poněkud kontroverzní, neboť novinku odmítá devět z deseti týmů a devatenáct z dvaceti závodníků a podobné množství fanoušků. Vadí jim nejen rozporuplný design, ale také nevýhody, jež z řešení vyplývají. Lewis Hamilton si stěžoval na výhled, nadšení neprojevil ani Kimi Räikkönen.
Je třeba říci, že „Halo“ je s ohledem na možná rizika nejspíše lepším řešením než dvojice čelních štítů - Aeroscreen od Red Bullu a Shield od Ferrari. Nicméně dokonalé není, což v mnohých navozuje názor, že FIA zkrátka potřebovala „vykázat nějakou činnost”, a tak zvolila „nejmenší zlo“. I proto, že jezdecká asociace původně požadovala, aby ochrana kokpitů byla zavedena již letos. Nestalo se tak, federace proto potřebovala nutně jednat.
FIA tak musí čelí kritice, ke které se nyní připojil i někdejší šéf stáje Scuderia Ferrari Daniele Audetto. A jeho slova budí ještě větší kontroverzi než rozhodnutí FIA. Audetto totiž uvedl, že čím více se Formule 1 stává bezpečnější, tím více se vzdaluje od svých kořenů. A tak se v podstatě stává nezáživnou.
„Za mých časů bylo velkou poctou, ale zároveň také velkým rizikem řídit Formuli 1,“ uvedl k tématu Audetto. „Přišel jsem o některé přátele, ale skutečnost je taková, že jezdec Formule 1 musí risk akceptovat. Spousta okruhů se ale nyní staví v poušti, kde je takřka nemožné, aby došlo k incidentům. Je to jako jízda na simulátoru, kdy jednotliví piloti jsou na dálku ovládáni z boxů.“
„Je zde zkrátka příliš mnoho technologie a bezpečnosti. A s touto přehnanou bezpečností a nulovým rizikem přichází Formule 1 dle mého názoru o svou podstatu. Je daleko méně atraktivní pro diváky. Vím, že bych to neměl říkat, ale lidé chtějí občas vidět bouračky, stejně jako souboje na trati,“ dodává Audetto, který byl v roce 1976 jako šéf italské stáje svědkem děsivé nehody Niki Laudy a jejích následků.
Legendární Rakušan je sám o sobě taktéž kritikem ochranných oblouků, přičemž i on zmiňuje jak zhoršení výhledu, tak vizáže. Dle něj zařízení „zničilo DNA monopostu F1“. Jako přímý účastník ohnivého pekla, jež se odehrálo na Nürburgringu, sice kvituje, že za oněch 40 let se riziko řízení Formule 1 minimalizovalo, také on ale říká, že FIA občas zachází příliš daleko.
Doby, kdy sednout do formule pro jezdce znamenalo podobné nebezpečí, jako chytat krokodýly za ocas, jsou zkrátka pryč. Stačila malá chyba a končilo to zraněními, někdy i smrtí. Měli bychom být rádi a jsme rádi, že naprostá většina těchto rizik z F1 zmizela, Audettova slova kvůli tomu ale nejsou nepravdivá - i riziko je zdrojem napětí a jeho absence činí F1 méně napínavou. A ochranné oblouky, které míru bezpečnosti dále zvýší, budou znamenat další posun tímto směrem. Zda je to dobře nebo špatně, už musí každý posoudit sám - my bychom řekli, že ani zde nelze zastavit evoluci a i toto je zkrátka evoluce...
Daniele Audetto byl šéfem stáje Ferrari v době, kdy za ni závodil Nikki Lauda
Byl tedy svědkem i jeho osudné nehody na Nordschleife, kterou Lauda málem nepřežil. A následky z ní si nese dodnes
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva