Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě
27.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Člověk by čekal, že pokud někdo byl u jedné z nejděsivějších nehod historie F1, bude brojit za její bezpečnost. Daniele Audetto to ale vidí jinak.
Bezpečnost ve Formuli 1 opět je předmětem pozornosti poté, co mezinárodní automobilová federace FIA v minulém týdnu schválila ochranu kokpitů zvanou „Halo“. Rozhodnutí je to poněkud kontroverzní, neboť novinku odmítá devět z deseti týmů a devatenáct z dvaceti závodníků a podobné množství fanoušků. Vadí jim nejen rozporuplný design, ale také nevýhody, jež z řešení vyplývají. Lewis Hamilton si stěžoval na výhled, nadšení neprojevil ani Kimi Räikkönen.
Je třeba říci, že „Halo“ je s ohledem na možná rizika nejspíše lepším řešením než dvojice čelních štítů - Aeroscreen od Red Bullu a Shield od Ferrari. Nicméně dokonalé není, což v mnohých navozuje názor, že FIA zkrátka potřebovala „vykázat nějakou činnost”, a tak zvolila „nejmenší zlo“. I proto, že jezdecká asociace původně požadovala, aby ochrana kokpitů byla zavedena již letos. Nestalo se tak, federace proto potřebovala nutně jednat.
FIA tak musí čelí kritice, ke které se nyní připojil i někdejší šéf stáje Scuderia Ferrari Daniele Audetto. A jeho slova budí ještě větší kontroverzi než rozhodnutí FIA. Audetto totiž uvedl, že čím více se Formule 1 stává bezpečnější, tím více se vzdaluje od svých kořenů. A tak se v podstatě stává nezáživnou.
„Za mých časů bylo velkou poctou, ale zároveň také velkým rizikem řídit Formuli 1,“ uvedl k tématu Audetto. „Přišel jsem o některé přátele, ale skutečnost je taková, že jezdec Formule 1 musí risk akceptovat. Spousta okruhů se ale nyní staví v poušti, kde je takřka nemožné, aby došlo k incidentům. Je to jako jízda na simulátoru, kdy jednotliví piloti jsou na dálku ovládáni z boxů.“
„Je zde zkrátka příliš mnoho technologie a bezpečnosti. A s touto přehnanou bezpečností a nulovým rizikem přichází Formule 1 dle mého názoru o svou podstatu. Je daleko méně atraktivní pro diváky. Vím, že bych to neměl říkat, ale lidé chtějí občas vidět bouračky, stejně jako souboje na trati,“ dodává Audetto, který byl v roce 1976 jako šéf italské stáje svědkem děsivé nehody Niki Laudy a jejích následků.
Legendární Rakušan je sám o sobě taktéž kritikem ochranných oblouků, přičemž i on zmiňuje jak zhoršení výhledu, tak vizáže. Dle něj zařízení „zničilo DNA monopostu F1“. Jako přímý účastník ohnivého pekla, jež se odehrálo na Nürburgringu, sice kvituje, že za oněch 40 let se riziko řízení Formule 1 minimalizovalo, také on ale říká, že FIA občas zachází příliš daleko.
Doby, kdy sednout do formule pro jezdce znamenalo podobné nebezpečí, jako chytat krokodýly za ocas, jsou zkrátka pryč. Stačila malá chyba a končilo to zraněními, někdy i smrtí. Měli bychom být rádi a jsme rádi, že naprostá většina těchto rizik z F1 zmizela, Audettova slova kvůli tomu ale nejsou nepravdivá - i riziko je zdrojem napětí a jeho absence činí F1 méně napínavou. A ochranné oblouky, které míru bezpečnosti dále zvýší, budou znamenat další posun tímto směrem. Zda je to dobře nebo špatně, už musí každý posoudit sám - my bychom řekli, že ani zde nelze zastavit evoluci a i toto je zkrátka evoluce...
Daniele Audetto byl šéfem stáje Ferrari v době, kdy za ni závodil Nikki Lauda
Byl tedy svědkem i jeho osudné nehody na Nordschleife, kterou Lauda málem nepřežil. A následky z ní si nese dodnes
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova