Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě
27.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Člověk by čekal, že pokud někdo byl u jedné z nejděsivějších nehod historie F1, bude brojit za její bezpečnost. Daniele Audetto to ale vidí jinak.
Bezpečnost ve Formuli 1 opět je předmětem pozornosti poté, co mezinárodní automobilová federace FIA v minulém týdnu schválila ochranu kokpitů zvanou „Halo“. Rozhodnutí je to poněkud kontroverzní, neboť novinku odmítá devět z deseti týmů a devatenáct z dvaceti závodníků a podobné množství fanoušků. Vadí jim nejen rozporuplný design, ale také nevýhody, jež z řešení vyplývají. Lewis Hamilton si stěžoval na výhled, nadšení neprojevil ani Kimi Räikkönen.
Je třeba říci, že „Halo“ je s ohledem na možná rizika nejspíše lepším řešením než dvojice čelních štítů - Aeroscreen od Red Bullu a Shield od Ferrari. Nicméně dokonalé není, což v mnohých navozuje názor, že FIA zkrátka potřebovala „vykázat nějakou činnost”, a tak zvolila „nejmenší zlo“. I proto, že jezdecká asociace původně požadovala, aby ochrana kokpitů byla zavedena již letos. Nestalo se tak, federace proto potřebovala nutně jednat.
FIA tak musí čelí kritice, ke které se nyní připojil i někdejší šéf stáje Scuderia Ferrari Daniele Audetto. A jeho slova budí ještě větší kontroverzi než rozhodnutí FIA. Audetto totiž uvedl, že čím více se Formule 1 stává bezpečnější, tím více se vzdaluje od svých kořenů. A tak se v podstatě stává nezáživnou.
„Za mých časů bylo velkou poctou, ale zároveň také velkým rizikem řídit Formuli 1,“ uvedl k tématu Audetto. „Přišel jsem o některé přátele, ale skutečnost je taková, že jezdec Formule 1 musí risk akceptovat. Spousta okruhů se ale nyní staví v poušti, kde je takřka nemožné, aby došlo k incidentům. Je to jako jízda na simulátoru, kdy jednotliví piloti jsou na dálku ovládáni z boxů.“
„Je zde zkrátka příliš mnoho technologie a bezpečnosti. A s touto přehnanou bezpečností a nulovým rizikem přichází Formule 1 dle mého názoru o svou podstatu. Je daleko méně atraktivní pro diváky. Vím, že bych to neměl říkat, ale lidé chtějí občas vidět bouračky, stejně jako souboje na trati,“ dodává Audetto, který byl v roce 1976 jako šéf italské stáje svědkem děsivé nehody Niki Laudy a jejích následků.
Legendární Rakušan je sám o sobě taktéž kritikem ochranných oblouků, přičemž i on zmiňuje jak zhoršení výhledu, tak vizáže. Dle něj zařízení „zničilo DNA monopostu F1“. Jako přímý účastník ohnivého pekla, jež se odehrálo na Nürburgringu, sice kvituje, že za oněch 40 let se riziko řízení Formule 1 minimalizovalo, také on ale říká, že FIA občas zachází příliš daleko.
Doby, kdy sednout do formule pro jezdce znamenalo podobné nebezpečí, jako chytat krokodýly za ocas, jsou zkrátka pryč. Stačila malá chyba a končilo to zraněními, někdy i smrtí. Měli bychom být rádi a jsme rádi, že naprostá většina těchto rizik z F1 zmizela, Audettova slova kvůli tomu ale nejsou nepravdivá - i riziko je zdrojem napětí a jeho absence činí F1 méně napínavou. A ochranné oblouky, které míru bezpečnosti dále zvýší, budou znamenat další posun tímto směrem. Zda je to dobře nebo špatně, už musí každý posoudit sám - my bychom řekli, že ani zde nelze zastavit evoluci a i toto je zkrátka evoluce...
Daniele Audetto byl šéfem stáje Ferrari v době, kdy za ni závodil Nikki Lauda
Byl tedy svědkem i jeho osudné nehody na Nordschleife, kterou Lauda málem nepřežil. A následky z ní si nese dodnes
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:29 - Předseda
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan