Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
FCA má vlastní Dieselgate. Hrozí mu pokuta 117 miliard, Marchionne zuří
13.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká EPA objevila v třílitrových dieselech FCA problematická nastavení omezující účinnost emisních systémů. Podle firmy jsou nařčení nesmyslná.
O dieselovém skandálu Volkswagenu byly již popsány stohy papíru. Stejně tak ovšem již od vypuknutí kauzy Dieselgate zmiňujeme, že německý koncern v tom není sám. Jeho největší chybou však byla snaha vecpat Američanům „čistý diesel“, a když byl nachytán při podvodu, ke všemu se přiznal. Ano, někomu může snaha o transparentnost připadat jako férové jednání. Nicméně u Volkswagenu vedla přinejmenším k obřím pokutám a stíhání dnes už sedmi osob.
Pokud by Němci dále vše popírali jako léta předtím a nechali regulátory v důkazní nouzi, případ by se nepochybně táhl léta. Akciové trhy by na něj stěží reagovaly větší panikou a v Evropě by komplikovaném vyšetřování Američanů neštěkl ani pes. Volkswagen ale zvolil cestu pravdomluvnosti, a tím jen poukázal na dlouho tolerovaný problém, jenž se týká emisí NOx. Rázem bylo řadou organizací poukázáno na to, že povolené limity překračují i další automobilky, a to nikoliv jen v Americe, ale také v Evropě.
Dosud však nenastala situace, kdy by došlo k otevřenému obvinění některé z automobilek vládní institucí. Nejdále v tomto ohledu zašli Němci, kteří si stěžovali na koncern FCA, jehož dieselové motory měly taktéž mimo laboratorní podmínky vykazovat nemístné větší množství emisí NOx. Laboratorními testy ovšem FCA procházelo jako nůž máslem a i když to samé lze říci také o VW, dále se tato kauza v Evropě nedostala.
Nyní ovšem s podobným obviněním přichází také americká EPA, a to je již pro koncern FCA poněkud horší. Oproti Volkswagenu je zde ale pár podstatných rozdílů, které by mohly umožnit zametení Dieselgate II pod koberec také v Novém světě. EPA při certifikaci aut modelových roků 2014-2016 objevila osm podezřelých procedur (jejich kompletní výpis najdete níže), které u třílitrovým motorů nějakým způsobem upravují systém regulující emise NOx, o kterých ji FCA nespravil.
Seznam sporných procedur identifikovaných EPA
AECD #1 (Plné uzavření recirkulace výfukových plynů při dálničních rychlostech)
AECD #2 (Částečné uzavření recirkulace výfukových plynů s narůstající rychlostí)
AECD #3 (Plné uzavření recirkulace výfukových plynů při čištění výfukových ventilů)
AECD #4 (Vyřazení vstřikování výfukové kapaliny během adaptace SCR)
AECD #5 (Redukce recirukulace výfukových plynů při dosažení jisté teploty motoru)
AECD #6 (Vyřazení zahřívání katalyzátoru SCR)
AECD #7 (Použití alternativních režimů SCR)
AECD #8 (Použití záklopky zdržující doplnění čpavku u katalyzátoru SCR)
Je zde tedy podezření, že rovněž Italové zkouší porušit zákon na ochranu ovzduší. Podstatné je ovšem slovo „podezření“, k formálnímu obvinění FCA totiž prozatím nedošlo. Po FCA se momentálně požaduje vysvětlení, a teprve pokud s ním nebude EPA spokojena, dojde k obvinění, případnému prokázání viny a následnému vyměření pokuty. Ta přitom může činit až 44 539 USD (cca 1 132 000 Kč) za jedno vozidlo.
To je pro už tak velkými dluhy zatíženému FCA velká hrozba, i když množství zasažených aut je oproti VW asi čtvrtinové. Aktuálně se mluví o 103 828 vozech, což znamená teoretickou maximální penalizaci ve výši 4,6 miliardy dolarů (116,89 mld. Kč), nikde ale není psáno, že EPA přistoupí k nejvyšší sazbě. A nikde není psáno, že na nějakou pokutu vůbec dojde.
Může se ale také stát pravý opak, může dojít k eskalaci. Ostatně i Volkswagen byl nejprve obviněn z instalace „chytrého softwaru“ u necelého půl milionu aut, než bylo zjištěno, že celosvětově se skandál dotýká 11 milionů vozů. Italský skandál může kulminovat stejným způsobem. Nyní je ale především na organizaci EPA, aby prokázala, že FCA instalovalo různé systémy do svých aut osazených třílitry s úmysly, které zákon nepřipouští.
FCA uvádí, že s americkými autoritami plně spolupracuje a věří, že „veškeré kontrolní emisní systémy plně vyhovují legislativě“. Ještě dále než oficiální prohlášení FCA zašel šéf firmy Sergio Marchionne, který v rozhovoru s novináři doslova řekl, že je „opravdu nas*aný“ a dodal: „Způsob, jakým je vše popisováno, je podle mně vůči FCA nefér, a to je to, co mně rozčiluje nejvíce.“
Jinými slovy, Marchionne svým způsobem přiznává, že motory FCA jsou osazeny jistými systémy, které mohou být považovány za sporné. Nicméně s jejich pomocí koncern „nezkouší porušit zatracené zákony“. Přesně tak ale média momentálně o FCA smýšlejí, a právě to je to, co šéfa FCA štve nejvíce. Veřejnost jej totiž může odsoudit dříve, než vůbec EPA rozhodne, že vše bylo v legální rovině.
Uvidíme tedy, jak se celá situace vyvrbí a zda tu skutečně budeme mít Dieselgate II. Na zprávy zatím zareagovaly finanční trhy, které poslaly hodnotu koncernu dolů (akcie FCA klesly o 16,14 procentního bodu, Alfy Romeo o 0,74 procentního bodu a u Ferrari, přestože již není součástí FCA a nemá s diesely nic společného, nicméně FCA stále z většiny patří, o 1,06 %). Níže pro tuto chvíli přidáváme ještě seznam zasažených vozů, další vývoj ukáže čas, jen s přiznáním Italů určitě nepočítejme...
Vozy FCA osazené sporným zařízením
Dodge Ram 1500 (2014) - 14 083 prodaných vozů
Jeep Grand Cherokee (2014) - 14 652 prodaných vozů
Dodge Ram 1500 (2015) - 31 948 prodaných vozů
Jeep Grand Cherokee (2015) - 8 421 prodaných vozů
Dodge Ram 1500 (2016) - 32 219 pravděpodobně prodaných vozů
Jeep Grand Cherokee (2016) - 2 469 pravděpodobně prodaných vozů
FCA nyní má co vysvětlovat, neboť u Dodge Ram 1500 a Jeepu Grand Cherokee bylo nalezeno hned osm sporných postupů při zacházení s emisemi NOx
Dle EPA dochází k porušení zákona, FCA ale vše popírá
Se stejným obviněním byl ostatně Fiat již konfrontován v Evropě, vše ale bylo smeteno ze stolu - v USA to tak dopadnout nemusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 9 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda