Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fernando Alonso byl ve Spa na své auto příliš rychlý, přestalo chápat, co dělá
29.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Člověk by řekl, že čím rychleji řídí pilot F1 svůj monopost, tím lépe. U McLarenu ale v posledních letech fungují věci trochu jinak.
Po měsíční letní přestávce se o uplynulém víkendu opětovně roztočilo soukolí Formule 1. Šampionát se přesunul do belgického Spa, jež se stalo hlavně dějištěm vzpomínek na Michaela Schumachera. Právě zde před šestadvaceti lety německý závodník poprvé ukázal, jaký talent v něm dříme. Nyní se za volant jeho Bennettonu z roku 1994 posadil jeho syn Mick, který odjel demonstrativní kolo. Přitom se okamžitě začalo spekulovat, že by během dvou tří let mohl být již pravidelným účastníkem F1.
Nešlo ovšem o jedinou vzpomínku na Schumiho, o další se postaral Lewis Hamilton. Ten si totiž vyjel 68. pole position v kariéře, čímž německou legendu vyrovnal. Závod, který byl pro něj již celkově dvoustým, pak i vyhrál, čímž se počet jeho zlatých vavřínů ustálil na čísle 58. V obou těchto disciplínách ale Hamilton na Schumachera ztrácí, Michael má na svém kontě 91 prvenství a 306 startů ve Velkých cenách.
I přes tuto vzpomínku se ovšem dnes chceme věnovat něčemu trochu jinému, a sice odstoupení Fernanda Alonsa ve 27. kole ze čtyřiačtyřiceti. Španělský závodník měl totiž velmi dobrý start, po kterém se dostal na sedmé místo. Postupně se ale začal pořadím propadávat, až nakonec oznámil problém s motorem a zajel do boxů. Pro techniky Hondy to přitom bylo velké překvapení, neboť chybu neviděli.
V prvé chvíli se začalo spekulovat, že Alonsa již závod na chvostu startovního pole nebavil, a proto se rozhodl monopost jednoduše odstavit s výmluvou na chybu motoru. Tomu napovídal i jeho dotaz, který vznesl k týmu krátce před zastavením, a jenž mířil k možnosti příchodu deště. Na to dostal zamítavou odpověď, pročež závod označil za pouhý test a odstoupil.
Aktuálně se zdá, že Alonso mohl mít s monopostem stejný problém, jaký musel řešit i během kvalifikace. V té Španěl překvapivě bojoval o postup do třetí části, nakonec se však rychlého kola nedočkal. Důvodem byla zmatená elektronika jeho monopostu, jež jednoduše řečeno nedokázala pochopit, že je Alonso tak rychlý.
Vůz totiž funguje na bázi algoritmu, který reaguje na míru sešlápnutí plynového pedálu. Alonso byl v zatáče Pouhon ve vzduchovém pytli svého stájového kolegy Stoffela Vandoorna, načež mohl tímto projet na plný plyn. Systém to vyhodnotil tak, že se závodník nachází v jiné části okruhu, než kde skutečně byl a přizpůsobil tomu fungování vozu.
Před následující šikanou Fagnes tedy ubral výkon, což Alonsa stálo právě onen zmiňovaný postup do třetí části kvalifikace, nebyl tu dostatečně rychlý, i kdyby se ušlapal k smrti. Na místě je otázka, kdo tu vlastně řídí auto, moderní ef-jedničky ale zkrátka takto fungují, správná interakce pilota a elektroniky je klíčová. A Alonso byl na očekávání elektroniky jeho McLarenu příliš rychlý.
Šéf divize Honda F1 Yusuke Hasegawa již chybu přiznal a uvedl, že značka bude muset změnit procedury, aby bylo zajištěno, že „jezdec v důsledku jiného stylu jízdy nezpůsobí zmatení systému“. Pro japonskou automobilku to není zrovna dobrá vizitka a není překvapivé, že Alonso zvažuje, zda u týmy McLaren-Honda zůstane i v následující sezóně. Zatím je Španěl bez smlouvy, přičemž možnosti má hned tři - tou první je setrvání, druhou pak odchod z Formule 1. K tomu se ale podle svých slov zatím ještě nechystá.
Zbývá nám tu tedy možnost č. 3, jíž má být přestup k jinému týmu. Konkrétně se mluví o Williamsu, kde by nahradil dalšího veterána F1, a sice Felipe Massu. Podle spekulací je odchod Alonsa od McLarenu jistý na 90 procent, přičemž jeho plat má vysázet na stůl otec jeho budoucího stájového kolegy Lance Strolla, který Williams sponzoruje. Vše se má potvrdit během několika málo týdnů.
Vůbec bychom se ale nedivili, kdyby Alonso opravdu odešel. Honda se od svého návratu do Formule 1 pouze trápí a McLaren naposledy vyhrál v roce 2012. Williams sice aktuálně rovněž není v nejlepší kondici, pohání jej ovšem motory Mercedesu. Na vítězství tak může pomýšlet o poznání spíše...
Alonso měl letos ve Spa opět smůlu, opět hlavně kvůli Hondě. Není tak divu, že zvažuje přestup do jiného týmu, nejpravděpodobněji prý k Williamsu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před hodinou - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 5 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva