Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari dávalo na auta led a FIA to zakázala. Teď zkouší jinou kličku, oč tu jde?
6.9.2018 | Petr Prokopec
Monopost Formule 1 s pytlíkem ledu na vrchu není něco, co by se vídalo každý den. Přesně takto Ferrari dlouho zdobilo své ef-jedničky, až FIA řekla ne. Teď zkouší něco jiného, ale proč?
Britský tým Brabham byl během své třicetileté existence na vrcholu na sklonku 60. a na počátku 80. let minulého století. Druhé vítězné období má spojitost s legendárním konstruktérem Gordonem Murrayem, který pro stáj navrhl monopost BT49. První varianta z roku 1979 odjela jen dva závody, ovšem příliš nezazářila. Ta druhá z následující sezóny ovšem již týmu zaručila třetí příčku v Poháru konstruktérů.
Pro nás je ale nejpodstatnější provedení BT49C, se kterým stáj vyrukovala v roce 1981 a jenž přineslo titul Nelsonu Piquetovi. Pro tuto sezónu totiž byly zrušeny pohyblivé boční prahy a začala platit povinná světlá výška 60 milimetrů, kterou se Murray rozhodl poněkud obejít. Správně si totiž uvědomoval, že jediný způsob, jak ji změřit, je v boxech. Tedy ve chvílích, kdy monopost stojí.
Murray proto vyrukoval s hydropneumatickým zavěšením, kdy vzduchové měchy byly propojené s hydraulickým rezervoárem. Jakmile se přitom vůz pohyboval, došlo k nárůstu přítlaku, který dokázal onen vzduchový podvozek za pomoci komprese stlačit blíže k zemi. Poté, co ovšem závodníci dojeli zpět do paddocku, podvozek se samovolně pozvolna vrátil do regulemi vyžadované polohy.
Skutečná genialita Murraye ovšem nespočívala jen v tomto chytrém konstruktérském řešení, ale i v tom, jak dokázal tuto věc skrýt před konkurencí. Ta tušila, že Brabham používá něco, co jí uniká, a tak jeho vozy pochopitelně zkoumala. Aby Murray odvedl pozornost, osadil BT49C prázdnou hliníkovou krabicí, ze které nechal trčet pár drátů. Ostatní tak celou dobu zkoumali, co asi tak ta chytrá krabička dělá, přitom ale přehlížela viditelné řešení hydropneumatického podvozku. Piquet pak s tímto vozem v sezóně třikrát vyhrál, což mu nakonec stačilo na zisk prvního ze tří titulů.
Proč jsme se ale rozhodli vracet tak dalece do minulosti? Především kvůli novému rozhodnutí FIA, dle kterého již Ferrari nesmí před startem a kvalifikací dávat na povinnou kameru nad kokpitem pytlík se suchým ledem. Tím Italové znemožňovali pohled do prázdného pracoviště pilota.
Právě lepší přehlednost kokpitu ve chvílích, kdy monopost stojí, by přitom mohla být důvodem, proč Ferrari tento trik používalo. Vzpínající se koník totiž v posledních závodech profituje ze silných startů, které ovlivňuje malé tlačítko na levé i pravé straně volantu. To přitom jezdci stáje mačkají ve chvíli, kdy se spustí startovní procedura, a pouští v momentě, kdy zhasnou červená světla.
Není přitom jisté, co přesně tlačítka dělají, konkurence by to ale jistě ráda věděla. Asi proto se Ferrari rozhodlo, že uměle zakryje kameru s tím, že zabraňuje jejímu přehřívání. Toto zdůvodnění ale bylo poněkud na vodě, žádný jiný tým totiž problém s teplotou nemá. A proto FIA vyrukovala se zákazem, se kterým si ale na Ferrari stejně nepřišla - Italové doma v Monze zakryli kabinu deštníkem.
Lidé si tedy obvykle myslí, že Ferrari takto skutečně chce skrýt něco, co konkurence nemá vidět, ale co když je to jinak? Co když Ferrari vzpomenulo na Gordona Murrayho a celá tahle habaďůra - možná i včetně oněch páček pod volantem - je jen zastírací manévr? Výhoda Ferrari může být úplně jinde, úzkostlivé zakrývání kabiny a mačkání páček před startem by pak bylo jen volavkou, na kterou se ostatní mají mylně soustředit.
Realitu samozřejmě neznáme a nejspíše se jí dozvíme až s delším odstupem času. Na každý pád je to jeden z úsměvnějších a přesto možná z hlediska taktiky zásadních momentů letošní sezóny Formule.
Ferrari letos poněkud překvapivě před startem pokládalo na kameru nad kokpitem pytlík ledu
FIA toto opatření zakázala, v Monze tak Italové vyrukovali s náhradou. Skrývá něco? Nebo jen odvádí pozornost?
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva