Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Firma rozebírající auta dokončila „pitvu” Tesly Model 3. Co objevila, umí překvapit
17.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf firmy v únoru přirovnával novinku kalifornské automobilky ke Kie z 90. let a spáry její karoserie označil za viditelné z Marsu. Kompletní rozborka ale posouvá obrázek o autu jinam.
Na počátku letošního února si svých pár dnů slávy užilo video Johna McElroye pořízené ve společnosti Munro & Associates. Ta se zabývá detailním rozborem aut a třeba BMW i3 demontovala na 54 tisíc dílů, přičemž vše zdokumentovala ve zprávě o 23 tisících stranách. Něco tak detailního vám nikdo jiný neposkytne. Navíc jde o nezávislou společnost s dlouhou historií, u které lze čekat nezaujatost. Proto řada lidí nejspíše zešedla hrůzou, když šéf firmy Sandy Munro uvedl, že nic tak hrozného jako Teslu Model 3 již hezky dlouho neviděl.
Je ovšem třeba dodat, že v únoru se jednalo o první inspekci, která se týkala věcí na povrchu. Tedy třeba spár karoserie, jež jsou podle Munra „viditelné již z Marsu“. Není proto vlastně ani překvapivé, že šéf firmy popsal Model 3 jako Kiu z 90. let, kdy korejská automobilka nehleděla až tak moc na kvalitu, jakožto spíše na cenu. Nyní tu ovšem máme výsledek kompletního rozboru, která zahrnuje rovněž mechaniku. A říká i trochu jiné věci.
Šéf firmy popisuje integraci rozličných elektronických komponentů jako „inženýrskou symfonii“, ještě více jej však uchvátil paket baterií. Za tím stojí spolupráce Tesly a Panasonicu, jež vyústila v 2 170 článků zasazených do pouzdra, u kterého bylo použito větší množství niklu. Jednotlivé akumulátory jsou vyšší než ty, jaké automobilka používá u větších modelů. A co je velmi překvapivé, pouzdro nemá bočnice, díky čemuž se baterie zdají být nechráněné.
Právě v této oblasti má prý Tesla velký náskok před zbytkem světa. Boční ochranu pouzdra tvoří vysokopevnostní ocel použitá v rámci skeletu vozu. Automobilka tak dokázala snížit hmotnost, což jí umožnilo ono výše zmíněné zvětšení akumulátorů. Celý paket je tedy vůči minulosti větší o nějakých 20 procent, jeho kapacita narostla dokonce o 50 procent. Zatímco tedy dříve by nejlepší baterie Munro hledal u LG Chem či Samsungu, nyní na trůn pasuje Teslu.
O technologickém náskoku kalifornské automobilky v oblasti baterií a hnacího ústrojí se mluví již delší dobu, další informace, se kterou Munro vyrukoval, je zajímavější. Dle automobilového veterána může být Model 3 pro Teslu skutečně ziskový. Automobilka by na něm mohla „trhnout“ až 30 procent, což je hladina, na které se pohybuje jen pár aut se spalovacím motorem, ovšem žádný jiný elektromobil (rozebraným vozem je zadokolka s prodlouženým dojezdem).
Tesla dosahuje ziskových vod v detailech. Munro srovnává kupříkladu cenu zpětných zrcátek Modelu 3 s BMW i3 a Chevroletem Bolt. Zatímco u amerického elektromobilu se obejdou bez ámečku a elektronických fines a vychází na pouhých 29,48 USD (cca 653 Kč), v případě i3 již cena narůstá na 93,46 USD (2 069 Kč) a u Chevroletu dokonce na 164,83 USD (3 649 Kč). Dáno je to samozřejmě tím, že oba kousky mají vestavěné funkce, u Boltu pak promítá i obraz parkovací kamery.
Je ovšem nutné dodat, že Munro ve svých propočtech bere v potaz pouze cenu materiálu a mzdy zaměstnanců, jež se podílí přímo na výrobě. Zohledněn není vývoj, marketing, prodej, logistika či distribuce. I proto vlastně Tesla zdaleka nedosahuje zisku, i když Modelů 3 prodává docela dost. Zda k němu zamíří právě s ním, se stále neví. Nicméně aktuálně si alespoň můžeme definitivně potvrdit, že tento vůz je vlastně něco jako surový diamant - zvenčí nic moc, svou krásu skrývá pod povrchem.
Sandy Munro sice není okouzlen venkovní kvalitou Tesly Model 3, uznává však její náskok v některých ohledech. Zvláště v oblasti baterií, hnacího ústrojí a výrobních nákladů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda